IPPB3/423-449/13-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-449/13-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu otrzymanego z tytułu odszkodowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu otrzymanego z tytułu odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała od Dewelopera kwotę 108.000 zł tytułem odszkodowania za wady wind w budynku mieszkalnym.

Deweloper, firma P. Sp. z o.o., wybudowała w roku 2007 budynek mieszkalny. W związku z głośną i bardzo uciążliwą pracą wind Wspólnota Mieszkaniowa zleciła wykonanie ekspertyzy dźwigów (w budynku są trzy dźwigi). W kwietniu 2012 r. Zakład Usług Technicznych przeprowadził ekspertyzę wind i wydał opinię, która potwierdziła szereg wad oraz przekroczenie norm głośności pracy dźwigów. Na podstawie zebranych dokumentów Wspólnota wezwała Dewelopera do usunięcia wad wind w ramach rękojmi i gwarancji. Deweloper - P. Sp. z o.o. zaproponował porozumienie w formie odszkodowania pieniężnego, na co Wspólnota wyraziła zgodę. W kwietniu 2013 r. zostało podpisane porozumienie między Wspólnotą Mieszkaniową a Deweloperem, na mocy którego, Deweloper zobowiązał się do wypłaty odszkodowania na rzecz Wspólnoty z tytułu wad wind w budynku w wysokości 108.000 zł. Tym samym strony postanowiły nie zgłaszać żadnych dodatkowych roszczeń wobec Dewelopera w zakresie jak wyżej.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy dochód powstały po otrzymaniu od Dewelopera umówionego odszkodowania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Otrzymana kwota zostanie w całości przeznaczona na wykonanie remontów i prac naprawczych trzech wind. Z otrzymanej ekspertyzy wynika, że projekt i konstrukcja dźwigów mają wpływ na złą jakość dźwigów, brak wytłumienia powierzchni wewn. drzwi przystankowych i kabinowych przy prostej, taniej konstrukcji mechanizmu ruchu i napędu drzwi daje niski komfort pracy, słyszalny również w lokalach mieszkalnych. Brak wytłumienia, brak elastycznego podparcia zawieszenia silnika napędowego oraz sztywne blokujące zawieszenie ślizgowe prowadników ramy kabinowej skutkują "twardą" hałaśliwą pracą dźwigów i nadmiernymi drganiami odczuwalnymi i słyszalnymi w kabinach i lokalach mieszkalnych. Konstrukcja prowadnic przeciwwagi - pusty wewnętrzny profil T gięty z blachy ocynkowanej uwydatnia wszelkie wady i nieprawidłowości jej prowadzenia rezonując na całej długości. Dodatkowo występują braki w regulacji podzespołów. Badania hałasu dźwigów na klatkach schodowych i w lokalach, wykonane zgodnie z normami PN 87/B-2156 i PN 87/B-02151/02 wykazały na klatkach od 66,4 do 73,4 poziomu dźwięku przy dopuszczalnej normie 65, natomiast w lokalach wykazały od 35,4 do 40,3 przy dopuszczalnym hałasie dźwięku 35,0. Powyższe wady wind, bardzo częste awarie wind, przekroczenia norm hałasu wskazują na konieczność natychmiastowego przeprowadzenia remontów i napraw wind. Szacunkowy koszt napraw trzech wind wynosi około 150.000 zł. Wspólnota, licząca 69 lokali mieszkalnych oraz 29 miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym podziemnym, z których korzystają wyłącznie właściciele lokali mieszkalnych, planuje przeznaczyć całą kwotę otrzymaną z tytułu odszkodowania za wady wind na remont i naprawę wind. Wspólnota stoi na stanowisku, że otrzymaną kwotę odszkodowania należy traktować jako odszkodowanie nie podlegające opodatkowaniu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy, ponieważ będzie ona przeznaczona w całości na remonty wind, a zatem na naprawę swoich zasobów mieszkaniowych. Tym samym zostaną spełnione wymogi, aby dochód został zwolniony z opodatkowania. Wspólnota nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i wszelkie przychody pochodzą jedynie z zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali. Orzeczenie potwierdzające stanowisko Wspólnoty zostało wydane w podobnej sprawie przez Urząd Skarbowy 1432/POP/423/ZS/11/07 i IPPB3/423-219/12-2/EŻ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody wspólnoty mieszkaniowej otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota uzyskała dochód z tytułu otrzymanego odszkodowania od dewelopera za wady wind w budynku mieszkalnym, który wybudował budynek mieszkalny w ramach rękojmi i gwarancji.

Dochód uzyskany przez Wspólnotę, jako odszkodowanie za wady i przekroczenie norm głośności wind w budynku mieszkalnym jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będzie podlegał zwolnieniu, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jak zaznacza Wnioskodawca na wykonanie remontu i prac naprawczych trzech wind znajdujących się w budynku mieszkalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl