IPPB3/423-436/09-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-436/09-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady ustalania wartości początkowej składników majątkowych wchodzących w skład aportu wniesionego przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady ustalania wartości początkowej składników majątkowych wchodzących w skład aportu wniesionego przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. z siedzibą w W (zwana dalej " Sp. z o.o.") wraz inną spółką kapitałową zamierza utworzyć spółkę komandytową (zwaną dalej "SPK"). Sp. z o.o. będzie komplementariuszem w SPK.

Sp. z o.o. wniesie do SPK wkład niepieniężny (aport) w postaci użytkowania wieczystego gruntu i własności budynków i budowli wybudowanych na gruncie stanowiących centrum biurowe (zwane dalej "Centrum"). Sp. z o.o. wnosząc aport do SPK określi jego wartość przy uwzględnieniu jego aktualnej wartości rynkowej (wyceny rynkowej nieruchomości wchodzących w skład Centrum). Aktualnie Centrum jest wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez Sp z o.o., a poszczególne budynki i budowle wchodzące w skład Centrum stanowią odpowiednie środki trwałe w Sp. z o.o. podlegające amortyzacji podatkowej.

W ramach dalszej działalności gospodarczej SPK przewiduje możliwość sprzedaży Centrum na rzecz osoby trzeciej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko odnośnie braku powstania przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Sp. z o.o. jako wspólnika w SPK na skutek wniesienia przez Sp. z o.o. wkładu niepieniężnego do SPK w postaci nieruchomości wchodzących w skład Centrum

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko odnośnie uznania wartości budynków i budowli (stanowiących środki trwałe) wchodzących w skład Centrum wniesionych przez Sp. z o.o. jako wkład niepieniężny do SPK, określonej przez wspólników w zawartej umowie spółki SPK (nie wyższej jednak niż ich wartość rynkowa) - jako ich wartości początkowej dla celów amortyzacji podatkowej.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko odnośnie uznania wartości początkowej wniesionych aportem nieruchomości ustalonej na dzień ich wniesienia do SPK odpowiadającej ich wartości określonej zgodnie z umową spółki SPK, pomniejszonej o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (rozpoznanej przez wspólników proporcjonalnie do posiadanego udziału w zyskach spółki) - jako kosztu uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży tej nieruchomości przez SPK.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 2. W przedmiocie pytania nr 1 i 3 wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy (ad. do pytania nr 2):

Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 tj. z późn. zm.) (zwanej dalej "u.p.d.o.p.") nie zawierają regulacji określającej sposób ustalenia wartości początkowej wniesionego do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz budynków i budowli).

W związku z powyższym, skutki podatkowe związane z ustaleniem wartości początkowej wniesionego wkładu niepieniężnego, a odnoszące się do wspólników będących osobami prawnymi, powinny być rozpatrywane w oparciu o zasady ogólne wyrażone w u.p.d.o.p.

Przepisy art. 16g ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. stanowią iż w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - za wartość początkową środków trwałych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Przepisy te określają sposób ustalenia wartość środka trwałego nabytego w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki kapitałowej, tym niemniej jednak, wobec braku regulacji określających sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego wniesionego aportem przez osobę prawną do spółki osobowej, zasadnym jest stosowanie w tym zakresie dyspozycji powyższego art. 16g ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, jeżeli określone w umowie spółki komandytowej wartości pieniężne środków trwałych będących przedmiotem aportu nie będą przekraczać ich wartości rynkowej, to wówczas mogą być uznane za ich wartość początkową dla celów podatkowych i w takiej wysokości mogą zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Wobec powyższego, w opinii Spółki, za wartość początkową budynków i budowli wchodzących w skład Centrum stanowiących środki trwałe - wniesionych przez Sp. z o.o. jako wkład niepieniężny do SPK - uznać należy ich wartość określoną przez wspólników w zawartej umowie spółki komandytowej, lecz nie wyższą niż wartość rynkowa. Wartość początkowa wyznaczona w przedmiotowy sposób zostanie ujęta w ewidencji środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 W po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w w Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl