IPPB3/423-425/12-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-425/12-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy uchwały Rady Gminy z dnia 28 maja 2008 r. został zlikwidowany Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej, zaś na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 3 grudnia 2009 r. utworzona została spółka gminna "Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Zgodnie z Aktem przekształcenia Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego zakładu. Do dnia 31 grudnia 2009 r. zakład budżetowy dokonał odpisów amortyzacyjnych. Spółka w formie kontynuacji realizuje usługi użyteczności publicznej. Na podstawie wykazów ewidencji środków trwałych sporządzonych przez zakład budżetowy Spółka prowadzi ewidencję środków majątku trwałego. 100% udziałów w Spółce posiada Gmina.

Wartość początkowa środków trwałych w Spółce ustalona została w wartości początkowej wynikającej z ewidencji księgowej likwidowanego Zakładu budżetowego. Dotychczasowe umorzenie również wynikało z ewidencji księgowej likwidowanego Zakładu budżetowego. Odpisy amortyzacyjne dokonuje się z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości i kontynuuje amortyzację przyjętą przez Zakład Budżetowy. Obecnie koszty amortyzacji środków trwałych wniesionych aportem do Spółki na kapitał zapasowy nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodu (podstawa prawna: art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od składników majątku zakwalifikowanych do środków trwałych wchodzących w skład nabytego w drodze aportu przedsiębiorstwa lub jej zorganizowanej części, w sytuacji gdy przedmiot aportu został wniesiony do Spółki i zaewidencjonowany, zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Wspólników, na kapitał zapasowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako następca prawny przekształconego zakładu budżetowego (majątek przeniesiony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w formie aportu zgodnie z art. 23 ust. 1 Ustawy o gospodarce komunalnej i § 2 Uchwały Rady Gminy z dnia 28 maja 2008 r.), spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu i odpisy amortyzacyjne od składników mienia wniesionego aportem do Spółki należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego. Nie ma przy tym znaczenia czy wartość nabytego w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, została ujęta jako podwyższenie kapitału zakładowego czy podwyższenie kapitału zapasowego.

Zgodnie z art. 16g ust. 10a ustawy o CIT w związku z art. 16g ust. 9 w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego-wartość początkową środków trwałych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego wkład. (Spółka otrzymała pozytywną interpretację indywidualną o wartościach początkowych środków trwałych po zlikwidowanym zakładzie budżetowym nr IPPB3/423-978/11-4/MS z dnia 15 marca 2012 r.)

W myśl art. 16h ust. 3a ustawy o CIT w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzącego w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego taki wkład, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości oraz kontynuuje metodę amortyzacji przyjętą przez Zakład budżetowy.

Nie ma tu zastrzeżenia co do sposobu ujęcia aportu w określonej pozycji kapitału własnego Spółki, do której jest wnoszony aport.

Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku nabycia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych ustawodawca nakazuje stosowanie metody kontynuacji w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych, ustalenia metody amortyzacji i uwzględnia wysokość odpisów dokonanych przez Zakład Budżetowy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują innych ograniczeń w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych wchodzący w skład przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części bez względu na fakt czy aport został wniesiony na kapitał zapasowy czy zakładowy.

Spółka stoi na stanowisku że przepis art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d ustawy o CIT (zgodnie z którym do kosztów podatkowych nie zalicza się do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych w formie wkładu niepieniężnego od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego) nie ma zastosowania w przypadku, gdy przedmiotem aportu są środki trwałe wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zdaniem Spółki w zakresie aportów których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część zastosowanie w zakresie ustalenia wartości początkowej oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych znajdują odrębne uregulowania art. 16g ust. 9-10 oraz art. 16h ust. 3-3a ustawy o CIT.

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy Spółka ma prawo do zaliczenia w poczet kosztów podatkowych całości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, nabytych w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa. który został zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Wspólników ujęty w kapitale zapasowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl