IPPB3/423-417/09-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-417/09-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.06. 2009 r. (data wpływu 01.07 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady określania wartości początkowej Nieruchomości stanowiącej przedmiot aportu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07. 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej j podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady określania wartości początkowej Nieruchomości stanowiącej przedmiot aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Centrum Handlowe J. Sp. z o.o. (dalej również jako Spółka") jest właścicielem nieruchomości, obejmującej grunty zakupione w 2007 i wzniesione na nich budynki o podstawowym przeznaczeniu handlowym oraz budowle (dalej jako "Nieruchomość"). Obecnie Spółka zamierza objąć udziały w spółce osobowej prawa handlowego (spółce komandytowej) w zamian za wkład niepieniężny w postaci tej Nieruchomości.

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wartość aportu zostanie określona w uchwale o podwyższeniu wkładu i będzie równa wartości rynkowej przedmiotu aportu na dzień jego wniesienia. Zgodnie z art. 678 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), spółka komandytowa, z mocy prawa wstąpi w stosunki najmu lokali lub powierzchni w wyżej wskazanych budynkach w miejsce Centrum Handlowego J Sp. z o.o., co będzie uwzględnione w wycenie wartości rynkowej Nieruchomości stanowiącej przedmiot aportu.

Wkład niepieniężny będzie obejmował:

1.

powyższą Nieruchomość (i) z uwzględnieniem wstąpienia w stosunki najmu, wraz z prawami z tytułu zabezpieczeń prawidłowego wykonania umów najmu, w tym w szczególności gwarancji bankowych (lub ubezpieczeniowych), poręczeń, depozytów (kaucji) oraz oświadczeń o poddaniu się egzekucji, (ii) wraz z prawami (roszczeniami) z tytułu gwarancji i rękojmi, wynikającymi z umów z wykonawcami budynków oraz inwestorem zastępczym (wraz z prawami z zabezpieczeń),

2.

prawa autorskie majątkowe do projektów architektonicznych budynków handlowych,

3.

własność ok. 30 środków trwałych bezpośrednio związanych z budynkami handlowymi, w tym w szczególności: totemu reklamowego, masztów flagowych, kasetonów do logotypów, pras stacjonarnych, podestu ruchomego itp., których wartość zostanie uwzględniona w wycenie Nieruchomości.

Spółka osobowa, do której wniesiona zostanie przedmiotowa Nieruchomość będzie prowadzić wynajem lokali w budynkach handlowych, ale nie wyklucza - w zależności od sytuacji na rynku nieruchomości - zbycia Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość początkowa przedmiotowej Nieruchomości w ewidencji środków trwałych spółki osobowej powinna dla celów podatkowych zostać ustalona w wartości aportu (wartości rynkowej).

2.

Czy odpowiednia część wartości początkowej Nieruchomości (nie wyższa niż jej wartość rynkowa z dnia wniesienia aportem) określonej w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez spółkę osobową wynikająca z posiadanego przez Spółkę udziału w spółce osobowej, pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodu ze zbycia przez spółkę osobową przedmiotowych nieruchomości.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zasady wartości początkowej poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowiących składniki aportu wniesionego do spółki osobowej przez Wnioskodawcę, tj. pytania nr 1. Odpowiedź na pytanie nr 2, tj. dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasady określania kosztów uzyskania przychodów w związku ze sprzedażą przez spółkę osobową Nieruchomości wniesionej do niej przez Wnioskodawcę, wydana zostanie w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy (ad. do pytania nr 1):

Zdaniem Spółki wartość początkową gruntów i budynków otrzymanych w formie aportu stanowić będzie wartość określona w umowie spółki zawartej w formie aktu notarialnego, która co do zasady nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

Z uwagi na brak unormowań szczególnych, zdaniem Spółki, skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki osobowej, a odnoszące się do jej wspólników będących osobami prawnymi, powinny być rozpatrywane w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.). W związku z powyższym w zakresie sposobu określenia wartości początkowej składników majątkowych wnoszonych przez osoby prawne będące wspólnikami spółki komandytowej, zastosowanie powinien znaleźć przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., dotyczący wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki kapitałowej.

W myśl przywołanego przepisu za wartość początkową środków trwałych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu. Dla potrzeb ewidencji środków trwałych należy, zatem, przyjąć jako wartość początkową Nieruchomości, jej wartość określoną przez wspólników w umowie spółki komandytowej, pod warunkiem, że wartość określona w umowie odpowiada kryteriom wartości rynkowej w rozumieniu art. 14 ust. 2 u.p.d.o.p. Zgodnie z art. 14 ust. 2 u.p.d.o.p., wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Analogiczne stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-245/08/SD/KAN-3279/12/07), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-145/08-2/MS) i z dnia 5 maja 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-234/08-2/MS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne faktycznie potwierdzają stanowisko Spółki, w części dotyczącej wskazania przepisów prawa podatkowego ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: "u.p.d.o.p."),określających zasady ustalenia wartości początkowej poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowiących składniki aportu.

Istotą niniejszego wniosku jest jednak uznanie za prawidłowe uwzględnienie w wartości początkowej Nieruchomości wniesionej do spółki osobowej skutków wstąpienia przez spółkę osobową w prawa wynikające z umów najmu wraz z prawami z tytułu zabezpieczeń prawidłowego wykonania umów najmu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki osobowej zespół składników majątkowych obejmujący:

* środki trwałe (grunty, budynki oraz 50 środków trwałych bezpośrednio związanych z budynkami handlowymi) jak również

* wartości niematerialne i prawne (prawa wynikające z umów najmu wraz z prawami z tytułu zabezpieczeń prawidłowego wykonania umów najmu oraz majątkowe prawa autorskie).

Każdy z przedstawionych powyżej elementów stanowi samodzielny składnik majątkowy przedsiębiorstwa (czytaj Wnioskodawcy), o którym mowa w art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.: dalej: ustawa k.c.).

Według Wnioskodawcy Nieruchomości, wymienione jako element aportu, obejmują grunty zakupione w 2007 i wzniesione na nich budynki o podstawowym przeznaczeniu handlowym oraz budowle. Wnioskodawca dokonując wyceny rynkowej tak określonej Nieruchomości nie odniósł się do wartości Nieruchomości w rozumieniu art. 46 ustawy k.c., ponieważ zgodnie z art. 46 § 1 ustawy k.c., nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W świetle powołanych powyżej przepisów wartość przedmiotowej Nieruchomość oraz wartość praw wynikających z umów najmu powinny stanowić samodzielne pozycje w uchwale aportowej. W konsekwencji brak jest podstaw prawnych ujęcia w wartości rynkowej Nieruchomości wpływu wstąpienia spółki osobowej w prawa wynikające z umów najmu, ponieważ w świetle przepisów ustawy - Kodeks cywilny stanowią one odrębne składniki majątku.

Wartość aportu określona w umowie spółki osobowej powinna odpowiadać sumie wartości rynkowej poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład niniejszego aportu, ponieważ bezpośrednim następstwem powyższego jest przyjęcie tych wartości jako wartości początkowej poszczególnych składników majątkowych do celów ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle powyższego, organ wydający interpretację w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych określonej w wartości rynkowej przedmiotu aportu na dzień jego wniesienia, w części dotyczącej wartości początkowej Nieruchomości wniesionej do spółki osobowej uznaje stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl