IPPB3/423-406/13-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-406/13-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji praw autorskich do programu komputerowego/systemu informatycznego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania oraz znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji praw autorskich do programu komputerowego/systemu informatycznego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania oraz znaków towarowych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba prawna, polska spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadająca status polskiego rezydenta podatkowego (dalej: "Wnioskodawca"). Wnioskodawca jest wspólnikiem (komplementariuszem) w spółce komandytowej Y (dalej jako: "Y").

Y rozważa możliwość dokonania od podmiotu X (nąjprawdopodobniej od spółki jawnej, polskiego rezydenta podatkowego) zakupu praw autorskich do programu komputerowego/systemu informatycznego/zbioru programów komputerowych/oprogramowania (dalej jako: "Prawa") niezbędnych dla prowadzonej przez Y działalności w zakresie obsługi klientów głównie z branży transportowej, spedycji i logistyki. Y zamierza oddawać swoim klientom Prawa do używania na podstawie umowy licencyjnej.

Y rozważa również możliwość dokonania od podmiotu X (najprawdopodobniej od spółki jawnej, polskiego rezydenta podatkowego) zakupu zarejestrowanego/ych w Urzędzie Patentowym znaku/znaków towarowego (dalej jako: "Znak"). W takim przypadku Y nabędzie Znak/Znaki, który będzie nadawać się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania i z którego przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok. W sytuacji gdy dojdzie do zakupu Znaku, Y będzie wykorzystywać Znak na potrzeby związane z prowadzoną przez Y działalnością gospodarczą.

Y i X zawarłyby umowę sprzedaży z określoną ceną netto + podatek VAT. Jak wynika ze wstępnych informacji uzyskanych od podmiotu, który mógłby być potencjalnym sprzedającym, cena za Prawa i/lub Znak określona w umowie wynikałaby z wyceny Praw/Znaku dokonanej przez niezależnego rzeczoznawcę, którą legitymować się będzie sprzedawca (X).

W związku z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytania:

1. Czy nabyte przez Y Prawa/Znaki, z uwagi na fakt, że Y będzie używać ich na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w okresie przekraczającym rok, mogą podlegać amortyzacji w rozumieniu ustawy CIT, a w konsekwencji czy odpisy amortyzacyjne od Praw/Znaków będą stanowić koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy od momentu rozpoczęcia amortyzacji, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi wprowadzenie Praw/Znaków do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

2. Czy zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy CIT prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej Praw/Znaków (nabytych od X za ustaloną cenę) w wysokości ceny nabycia Praw/Znaków wynikającej z umowy sprzedaży.

3. Czy prawidłowym będzie przyjęcie, w świetle art. 16m ust. 1 ustawy CIT, że Y będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych od:

a. Praw w okresie nie krótszym niż 24 miesiące;

b. Znaków w okresie nie krótszym niż 60 miesięcy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka komandytowa jest osobową spółką handlową, niebędącą osobą prawną. Podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy spółki komandytowej. W przypadku Wnioskodawcy jako osoby prawnej, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy CIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Zaś zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy CIT zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Wobec powyższego, kwestie związane z amortyzacją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których zakupu dokona Y - istotne w kontekście rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy jako wspólnika spółki komandytowej Y będącego osobą prawną - powinny być rozpatrywane na gruncie przepisów ustawy CIT.

AD. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodu są "odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16".

W świetle art. 16b ust. 1 ustawy CIT amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

7.

wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W katalogu wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, przy spełnieniu określonych przesłanek, wymienione zostały m.in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe oraz prawa określone w Prawie WP. Prawo WP normuje m.in.: stosunki w zakresie wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Prawa WP na warunkach w niej określonych udzielane są patenty oraz dodatkowe prawa ochronne na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe i znaki towarowe, a także prawa z rejestracji na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych oraz oznaczenia geograficzne.

Zgodnie z art. 120 Prawa WP, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne (art. 153 Prawa WP). Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalnej i podlega dziedziczeniu (art. 162 ust. 1 Prawa WP).

Analiza przepisów Prawa WP, prowadzi zdaniem Wnioskodawcy do wniosku, że prawa do znaków towarowych w rozumieniu ustawy o PWP, które spełnią przesłanki, wyrażone w art. 16b Ustawy CIT (tekst jedn.: takie jak Znaki), mogą jako wartości niematerialne i prawne podlegać amortyzacji podatkowej.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że Prawa/Znak (prawo do znaku towarowego, na który zostało udzielone prawo ochronne) zostaną przez Y nabyte, będą nadawać się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, przewidywany okres ich używania będzie dłuższy niż rok i będą wykorzystywane przez Y na potrzeby związane z prowadzoną przez Y działalnością gospodarczą to w ocenie Wnioskodawcy Prawa/Znak podlegają amortyzacji w rozumieniu Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 16f ust. 1 Ustawy CIT "Podatnicy (...) dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...)."

Powyższe prowadzi do wniosku, że w przypadku nabytych przez Y Praw/Znaku, które spełniać będą warunki wskazane w art. 16b ust. 1 Ustawy CIT, odpisy amortyzacyjne od ich wartości początkowej będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu.

W świetle art. 16d ust. 2 Ustawy CIT wartości niematerialne i prawne wymienione w 16b ust. 1 Ustawy CIT "wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...) najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania".

Z kolei zgodnie z art. 16h ust. 1 Ustawy CIT, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się "od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (...) począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji".

Uwzględniając wskazane przepisy Ustawy CIT, Prawa/Znak powinny zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Y najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania, natomiast odpisy amortyzacyjne od Prawa/Znaku Y powinna dokonywać od pierwszego miesiąca po miesiącu, w którym Prawa/Znak zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Y.

Na marginesie warto dodać, że przepisy ustawy CIT pozwalają na uznanie, że dla określenia momentu rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych od Znaku bez znaczenia będzie data przerejestrowania wchodzących w skład Znaków praw do zarejestrowanych znaków towarowych na Y. Zgodnie z art. 67 ust. 2 w związku z art. 162 ust. 1 Prawa WP dla skutecznego przeniesienia prawa z rejestracji znaku towarowego wystarczy zachowanie formy pisemnej. Wniosek ten potwierdził Minister Finansów w piśmie "Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego, wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego" zamieszczonym w Biuletynie Skarbowym Ministra Finansów nr 4/2007. Minister Finansów wskazał, że skoro amortyzacji podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu ich przyjęcia do używania prawa, o których mowa w Prawie WP, to w przypadku zachowania formy pisemnej przy ich przenoszeniu "spółka, do której został wniesiony wkład obejmujący prawo do znaku towarowego, może (...) dokonywać amortyzacji tego prawa. Bez znaczenia w tym przypadku pozostaje to, czy i kiedy dokonany zostanie wpis w rejestrze patentowym przeniesienia prawa do znaku towarowego".

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne od podlegających amortyzacji Praw/Znaków będą stanowić koszty uzyskania przychodu Y od momentu rozpoczęcia przez Y amortyzacji, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi wprowadzenie Praw/Znaków do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Y (miesiącu przekazania Praw/Znaków do używania).

AD. 2.

Zgodnie z art. 16f ust. 1 ustawy CIT podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

W ocenie Wnioskodawcy wartość początkową Praw/Znaku nabytych przez Y stanowić będzie ustalona przez Y i X cena nabycia, ustalona XV oparciu o wycenę niezależnego rzeczoznawcy.

Jak Wnioskodawca wskazał już w uzasadnieniu do pytania nr 1, Prawa/Znaki będą spełniały definicję wartości niematerialnych i prawnych określonych w art. 16b Ustawy CIT, a Y będzie miała obowiązek wprowadzić Prawa/Znaki nabyte od X do prowadzonej przez siebie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zasady ustalania wartości początkowej powyższych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych regulują przepisy art. 16g Ustawy CIT.

Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy CIT za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Przy czym w świetle art. 16g ust. 3 ustawy CIT za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego jak i przytoczone przepisy Ustawy CIT, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie wspomniany przepis art. 16g ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla potrzeb ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Y wartość początkową Praw/Znaków nabytych przez Y stanowić będzie ustalona przez Y i X cena nabycia (w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy CIT).

AD. 3.

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy CIT odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową.

Natomiast w świetle art. 16m ust. 1 ustawy CIT, okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż:

1.

od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich - 24 miesiące;

2.

od licencji na wyświetlanie filmów oraz na emisję programów radiowych i telewizyjnych - 24 miesiące;

3.

od poniesionych kosztów zakończonych prac rozwojowych - 12 miesięcy;

4.

od pozostałych wartości niematerialnych i prawnych 60 miesięcy.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy prawidłowym będzie przyjęcie, uwzględniając treść art. 16m ust. 1 ustawy CIT, że Y będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych od:

a. Praw w okresie nie krótszym niż 24 miesiące;

b. Znaków w okresie nie krótszym niż 60 miesięcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl