IPPB3/423-400/12-3/AG - Określenie skutków podatkowych transakcji związanych z wniesieniem udziałów i akcji spółek zależnych do FIZ.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-400/12-3/AG Określenie skutków podatkowych transakcji związanych z wniesieniem udziałów i akcji spółek zależnych do FIZ.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji związanych z wniesieniem udziałów i akcji spółek zależnych do FIZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji związanych z wniesieniem udziałów i akcji spółek zależnych do FIZ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. w organizacji (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) została utworzona przez U Sp. z o.o. (dalej: Udziałowiec), prowadzącą działalność deweloperską i należącą do Grupy Kapitałowej UN. Udziałowiec posiada 99% udziałów Spółki. W ramach swojej działalności Udziałowiec m.in. posiada również 100% udziałów winnych spółkach kapitałowych (spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością) realizujących inwestycje deweloperskie (dalej: Spółki Operacyjne). Udziały w Spółkach Operacyjnych Udziałowiec uzyskał w ramach wymiany udziałów z UN SA. - UN S. A. wniosła do Udziałowca 100% praw głosów w Spółkach Operacyjnych w zamian za udziały Udziałowca. Obecnie Udziałowiec zamierza dokonać restrukturyzacji swojej działalności w zakresie posiadanych udziałów Spółek Operacyjnych.

Jednym z rozważanych wariantów jest wykorzystanie w tej działalności konstrukcji Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych (dalej: FIZ) prowadzonego przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (dalej: TFI). Na obecnym etapie nie jest jeszcze znany ostateczny przebieg tej restrukturyzacji i rozpatrywanych jest kilka możliwych scenariuszy jej przeprowadzenia.

W ramach jednego z rozpatrywanych scenariuszy Spółka nabędzie od Udziałowca udziały w Spółkach Operacyjnych w ramach wymiany udziałów z art. 12 ust. 4d ustawy o p.d.o.p. Nominalna wartość udziałów wydanych przez Spółkę w procedurze wymiany udziałów Udziałowcowi w zamian za udziały w Spółkach Operacyjnych będzie odpowiadała wartości rynkowej udziałów Spółek Operacyjnych na dzień wymiany. Na tym etapie nie są przewidywane jakiekolwiek dodatkowe wpłaty w gotówce przez SPV na rzecz Udziałowca z tytułu nabycia udziałów Spółek Operacyjnych, Udziały w Spółkach Operacyjnych następnie mogą zostać wniesione przez Spółkę do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez FIZ. Wartość wydanych certyfikatów będzie odpowiadała wartości rynkowej udziałów wnoszonych do FIZ.

W międzyczasie może trwać procedura przekształcenia Spółek Operacyjnych w spółki komandytowo-akcyjne (dalej: SKA), w takim wypadku Spółka uzyska status akcjonariusza SKA. Procedura przekształcenia Spółek Operacyjnych w SKA zostanie zakończona po dokonaniu wymiany udziałów, tj. przedmiotem wymiany zawsze będą udziały w Spółkach Operacyjnych działających w formie sp. z o.o. Do FIZ wnoszone będą bądź udziały w Spółkach Operacyjnych - wtedy ich przekształcenie w SKA nastąpi już pod FIZ, bądź akcje SKA jeśli przekształcenie tych spółek w SKA nastąpiłoby pod Spółką.

Jednocześnie, Spółka przewiduje, że w przyszłości będzie realizować wypłaty z FIZ w ramach przewidzianych w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546; dalej: ustawa o FI), tj. w formie wypłaty dochodów bądź wypłaty przychodów ze zbycia lokat. Spółka rozważa również wypłaty z FIZ w formie wynagrodzenia za umorzenie całości lub części posiadanych certyfikatów inwestycyjnych; możliwa jest również likwidacja FIZ i wypłata majątku polikwidacyjnego do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z tytułu transakcji wniesienia Udziałów (ew. akcji w razie przekształcenia Spółek Operacyjnych w SKA) Spółek Operacyjnych do FIZ i otrzymania w zamian certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu Spółka obowiązana będzie do rozpoznania przychodów z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. oraz w jakiej wysokości ustalone będą koszty uzyskania przychodów związane z tą transakcją.

2.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę przychody z tytułu wypłat dochodów FIZ (bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych), o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o FI, powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p.

3.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę przychody ze zbycia lokat FIZ, o których mowa w art. 198 ustawy o FIZ, powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p.

4.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę przychody z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez FIZ (umorzenia certyfikatów) powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. oraz w jakiej wysokości ustalone będą koszty uzyskania przychodów związane z tą wypłatą.

5.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę przychody z tytułu likwidacji FIZ powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. oraz w jakiej wysokości ustalone będą koszty uzyskania przychodów związane z tą wypłatą.

6.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

7.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania podatnika numer od 1 do 5 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie numer 6 i 7) wniosek Spółki podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1

Kwestię działalności funduszy inwestycyjnych, w tym nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych, reguluje ustawa o FI. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o FI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Art. 7 ustawy o FI dopuszcza również możliwość dokonywania wpłat do funduszu inwestycyjnego w formie pieniężnej, jak również w postaci udziałów i akcji w spółkach kapitałowych. Jednocześnie, art. 28 ust. 2 ustawy o FI wskazuje, że w przypadku wpłaty udziałami na jednostki uczestnictwa, dochodzi do przeniesienia praw z tych udziałów na towarzystwo funduszy inwestycyjnych. W przypadku dokonywania wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami, akcjami lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością wyceniane są one według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto, zgodnie z art. 128 ustawy o FI. W momencie wniesienia papierów wartościowych, akcji lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane.

Powołane regulacje ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazują, że wpłata do FIZ w postaci akcji lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi szczególną formę ich zbycia. Przemawia za tym fakt, że w odniesieniu do udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością/akcji SKA, wniesienie ich do funduszu związane będzie z obowiązkiem zachowania wymogów przewidzianych przepisami Kodeksu spółek handlowych dotyczącymi zbycia udziałów/akcji.

Reasumując, poprzez wniesienie akcji lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do FIZ w zamian za jednostki uczestnictwa dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa/certyfikatów inwestycyjnych.

Rozpatrując konsekwencje podatkowe transakcji nabycia oraz sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych należy mieć na względzie art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: ustawa o p.d.o.p.) zgodnie z którym, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy o p.d.o.p., nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., są otrzymane pieniądze i wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. przychodem z odpłatnego zbycia praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Należy zauważyć, że ustawodawca wskazuje wprost co jest przychodem podatkowym - jest to wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. A zatem, przychód z tytułu sprzedaży akcji i udziałów należy ustalić w oparciu o art. 14 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., tj. w wysokości ceny ustalonej w umowie, na dzień ich zbycia.

W kwestii ustalenia kosztu uzyskania przychodu z tytułu zbycia akcji i udziałów należących do Spółki poprzez ich wniesienie do FIZ należy mieć na względzie okoliczność, że udziały ( akcje Spółek Operacyjnych, które Spółka wniesie do FIZ w zamian za wydanie certyfikatu inwestycyjnego, zostaną wcześniej nabyte przez Spółkę w drodze wymiany udziałów. W związku z tym, dla określenia wartości kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia udziałów) akcji Spółek Operacyjnych należy uwzględnić art. 16 ust. 1 pkt 8e ustawy o p.d.o.p., który określa wartość kosztów podatkowych w sytuacji zbycia udziałów/akcji uzyskanych w drodze wymiany udziałów. Art. 16 ust. 1 pkt 8e ustawy o p.d.o.p. przesądza, że kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia takich udziałów/akcji, jest w takim przypadku, nominalna wartość udziałów wydanych udziałowcom spółki, które udziały zostały nabyte (tu: nominalna wartość udziałów Spółki wydanych Udziałowcowi w zamian za nabycie udziałów w Spółkach Operacyjnych). Taki sam koszt uzyskania przychodu Spółka rozpozna w sytuacji, gdy przekształcenie Spółek Operacyjnych w SKA nastąpi pod Spółka/Spółka do FIZ będzie wnosiła akcje Spółek Operacyjnych posiadających formę SKA.

Podsumowując, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Spółkę w zamian za akcje lub udziały Spółek Operacyjnych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., stanowić będzie jej przychód podatkowy na dzień objęcia certyfikatów. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8e ustawy o p.d.o.p., Spółka wykaże koszt uzyskania przychodu ze zbycia tych akcji! udziałów w wysokości nominalnej wartości udziałów wydanych Udziałowcowi w związku z wcześniejszą wymianą udziałów, w ramach której Spółka uzyskała udziały w Spółkach Operacyjnych (tekst jedn.: w tym przypadku, koszt odpowiadający rynkowej wartości udziałów Spółek Operacyjnych wniesionych do Spółki).

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych, por. m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2010 r. (Nr IPPB3/423-468/10-4/JB),

Ad. 2, 3, 4 i 5

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca może realizować wypłaty z funduszu związane z posiadaniem certyfikatu inwestycyjnego, przewidziane w ustawy o FI, bez wykupywania tego certyfikatu. Wypłaty te mogą przybrać formę wypłat dochodów (bez wykupywania i umarzania certyfikatu inwestycyjnego), o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o FI (w związku z art. 21 ustawy o FI). Wnioskodawca może również uzyskiwać przychody związane z posiadaniem certyfikatów FIZ bez ich wykupienia i umorzenia w trybie określonym w art. 198 ust. 1 ustawy o FI, zgodnie z którym statut funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych może przewidywać wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o koszty działania funduszu związane bezpośrednio ze zbytymi lokatami oraz o część kosztów działania funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego funduszu.

Niezależnie, Wnioskodawca może osiągać dochody związanie z wykupieniem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych FIZ, na podstawie art. 139 ust. 1 ustawy o FI, zgodnie z którym fundusz inwestycyjny zamknięty może wykupywać certyfikaty inwestycyjne, które wyemitował, jeżeli statut funduszu tak stanowi - w takim przypadku certyfikaty takie są umarzane z mocy prawa. Ponadto Wnioskodawca może również zdecydować o likwidacji FIZ - zgodnie z art. 249 ust. 1 ustawy o FI likwidacja FIZ polega na zbyciu jego aktywów, ściągnięciu należności funduszu, zaspokojeniu wierzycieli wierzycieli funduszu i umorzeniu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych przez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom funduszu, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane w związku z

1.

wypłatami dochodów FIZ,

2.

wypłatami przychodów ze zbycia lokat

3.

z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez FIZ (z umorzenia certyfikatów), jak również

4.

z tytułu likwidacji FIZ stanowią przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Przepisy ustawy o p.d.o.p. nie zawierają ogólnej definicji przychodu. W odniesieniu do przychodów ustawodawca zastosował technikę polegającą na wymienieniu przykładowych kategorii pożytków, których otrzymanie implikuje powstanie przychodu podatkowego (art. 12 ust. 1 pkt 1-10 ustawy o p.d.o.p.) pozostawiając otwarty katalog przysporzeń kreujących powstanie przychodu. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 ustawy o p.d.o.p., są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednocześnie art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. zawiera zamknięty katalog kategorii przychodów wyłączonych z opodatkowania. A contrario, wszystkie inne przysporzenia majątkowe (zwiększające aktywa lub zmniejszające pasywa spółki) niż wymienione w art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. należy uznać za przychód skutkujący powstaniem obowiązku podatkowego.

Przy tym, stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

W konsekwencji, zgodnie z powszechnie akceptowaną zasadą, za przychód należy uznać każde przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym, bezzwrotnym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy dokonać kwalifikacji podatkowej poszczególnych form wypłat z FIZ:

* Wypłaty z zysku (art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o FI)/ wypłaty przychodów ze zbycia lokat (art. 198 ustawy o FI).

W pierwszej kolejności należy wskazać, że przedmiotowe przychody nie mieszczą się w dyspozycji normy prawnej wyrażonej w art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Charakter spółki kapitałowej działającej w ramach prawnych zakreślonych przez przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: k.s.h.) jest odmienny od funduszu inwestycyjnego działającego w oparciu o uregulowania ustawy FI. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o FI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o FI, certyfikaty inwestycyjne stanowią papiery wartościowe, imienne lub na okaziciela, emitowane przez FIZ. Należy przy tym wskazać, że certyfikaty inwestycyjne nie stanowią udziałów lub akcji w rozumieniu k.s.h., a fundusz inwestycyjny zamknięty jest kategorią prawną odrębną od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, kategoria przychodów w zyskach osób prawnych obejmuje wszelkie dochody wynikające z uprawnień korporacyjnych przysługujących danej osobie prawnej. Certyfikaty inwestycyjne natomiast co do zasady nie są ani udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych. Certyfikaty nie dają więc uczestnikowi prawa do udziału w samych zyskach osiąganych z działalności funduszu, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do akcji spółek akcyjnych lub udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Reprezentują one określone prawa majątkowe uczestników mające odmienny charakter niż prawa z akcji lub udziałów-co wynika z innej funkcji ekonomicznej, jaką te certyfikaty inwestycyjne pełnią. Z perspektywy uczestnika, fundusz inwestycyjny jest formą zbiorowego lokowania środków pieniężnych, a nie uczestnictwa o charakterze udziałowym/ korporacyjnym. Wobec tego otrzymywane przez Spółkę wypłaty dochodów FIZ, czy wypłaty przychodów ze zbycia lokat FIZ nie stanowi dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ustawy o p.d.o.p.

Ponadto należy zwrócić uwagę na art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p., który zalicza do przychodów podatkowych opodatkowanych na zasadach ogólnych dla uczestników funduszy inwestycyjnych otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Przy tym, zgodnie z art. 21 ustawy o FI "Dochodami funduszu inwestycyjnego są przychody z lokat netto funduszu inwestycyjnego lub zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat". Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p. obejmuje zatem wypłaty dochodów określone w art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy FI, jak również wypłaty przychodów ze zbycia lokat określone w art. 198 ustawy o FI (w obu przypadkach dochodzi do wypłat z FIZ na rzecz uczestnika bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych).

Jednocześnie, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.). Według zasad ogólnych podatek dochodowy ustala się w wysokości 19% podstawy opodatkowania (art. 19 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.). Co do zasady opodatkowaniu p.d.o.p. podlega dochód (tekst jedn.: przychód pomniejszony o koszt służący osiągnięciu tego przychodu). p.d.o.p. przybiera charakter podatku przychodowego wyłącznie w ściśle przewidzianych przepisami przypadkach (wskazane w art. 7 ust. 1 wypłaty z tytułów określonych w art. 21 i 22 Ustawy o p.d.o.p.). Biorąc zatem pod uwagę, że wypłaty z FIZ nie będą objęte ryczałtową formą opodatkowania (wypłaty dochodów oraz wypłaty przychodów ze zbycia lokat stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, kwota uzyskana przez Spółkę z wypłat zysku FIZ (art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o FI), bądź z wypłat ze zbycia lokat FIZ (art. 198 ustawy o FI) stanowić będzie przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p.).

wnioskodawcy przyporządkowane

* Wypłata z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ (art. 139 ustawy o FI)wypłaty z tytułu likwidacji FIZ (art. 249 ustawy o FI)

Podobnie jak to zostało wskazane w zakresie wypłat z zysku FI, przychodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ, ze względu na charakter prawny FIZ odmienny od spółek kapitałowych, nie mieszczą się w dyspozycji normy prawnej wyrażonej w art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Dodatkowo potwierdza to zresztą fakt, że same ten przepis (art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.) od 1 stycznia 2011 r. w ograniczonym zakresie obejmuje kwestii umorzenia udziałów! akcji spółek kapitałowych - skoro zatem nie obejmuje on sytuacji umorzenia dobrowolnego udziałów! akcji (zbycia udziałów w celu ich umorzenia) - tym bardziej zatem nie może więc obejmować kwestii umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ (zbycie certyfikatów na rzecz FIZ i ich umorzenia) na podstawie art. 139 ustawy o FI.

Jednoczenie, w ocenie Wnioskodawcy, wprowadzenie do ustawy przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o p.d.o.p., obejmującego kwestię wypłat z FIZ bez wykupu certyfikatu inwestycyjnego, w istocie ma charakter doprecyzowujący. Ustawodawca poprzez umieszczenie takiego zapisu jednoznacznie wskazał, że dochody uzyskane przez uczestników FIZ - inne niż związane z wykupem jednostek uczestnictwa i certyfikatów, a określone statutem funduszu, są przychodami według ogólnej zasady, co potwierdza wyłączenie tego rodzaju dochodów ze sklasyfikowanych w art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych. Przy tym, skoro wyłączono z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym udział w zysku funduszu (jak również wypłaty przychodów z lokat), to tym bardziej brak jest podstaw, aby do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy O p.d.o.p. zaliczyć dochody uzyskane w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (zbycia certyfikatów na rzecz FIZ i ich umorzenia).

Jednocześnie, ponieważ przy likwidacji FIZ następuje umorzenie certyfikatów inwestycyjnych (zgodnie z art. 249 ustawy FI likwidacja polega na zbyciu aktywów FIZ, umorzeniu certyfikatów i wypłaty gotówki z tytułu tego umorzenia), skutki podatkowe w świetle przepisów ustawy o p.d.o.p. należy oceniać analogicznie jak w przypadku wykupu i umorzenia certyfikatów FIZ. Konsekwentnie, dochody z obu wskazanych tytułów (umorzenie i likwidacja) będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.

Podsumowując, wypłaty z umorzenia certyfikatów i likwidacji FIZ stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.) do ich opodatkowanie będą miały ogólne zasady p.d.o.p. - tj. osiągane z tego tytułu przychody podlegać będą pomniejszeniu o związane z nimi koszty uzyskania przychodu.

Przechodząc zatem do kwestii sposobu ustalania kosztów uzyskania z tytułu wypłat z FIZ, należy wskazać, że wmyśl art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e. Przepis ten (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.d.o.p.) będzie miał zatem zastosowanie w przypadku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 139 ust. 1 ustawy o FI, w ramach którego certyfikaty inwestycyjne są zbywane na rzecz funduszu.

Jednocześnie, ponieważ przy likwidacji FIZ następuje umorzenie certyfikatów inwestycyjnych, skutki podatkowe likwidacji FIZ należy oceniać analogicznie jak w przypadku wykupu certyfikatów (w celu ich umorzenia, zgodnie z art. 139 ustawy o FI). Konsekwentnie, do ustalenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu likwidacji FIZ również zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, kwota uzyskana przez Spółkę z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych lub z tytułu likwidacji FIZ stanowić będzie przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.), zaś poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie tych certyfikatów będą stanowić koszty uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.d.o.p.). Przy tym do typowych kosztów warunkujących nabycie certyfikatów inwestycyjnych zaliczyć należy zapłaconą cenę za certyfikaty inwestycyjne (odpowiadającą rynkowej wartości akcji lub udziałów w zamian za które objęto certyfikaty) oraz inne koszty bezpośrednio związane z tym zakupem (opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego itp.).

Stanowisko powyższe, dotyczące opodatkowania wszelkiego rodzaju wypłat z FIZ na ogólnych zasadach opodatkowania p.d.o.p.) znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in. interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* z 5 marca 2010 r. (IPPB3/423-937/09-2/PD), gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "wypłaty z tytułu likwidacji Funduszu nie stanowią przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.",

* z 15 grudnia 2008 r. (IPPB5-423-49/08-2/IŚ), zgodnie z którą "obowiązek podatkowy dla uczestników funduszu inwestycyjnego z tytułu podatku dochodowego może powstać na skutek:

odpłatnego zbycia certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa, umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych w przypadku likwidacji funduszu inwestycyjnego, otrzymania dochodów, w przypadku gdy statut funduszu przewiduje wypłacanie tych dochodów uczestnikom bez odkupywania jednostek uczestnictwa lub wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dla uczestników funduszu będących osobami prawnymi wszystkie te dochody są opodatkowane na zasadach ogólnych"

Stanowisko powyższe zostało również zaakceptowane w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 19 sierpnia 2009 r. (Nr IPPB5/423-564/10-2/AJ). Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych dot. wypłat z FIZ na rzecz spółek zagranicznych, m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 maja 2012 r. (Nr IPPB5/423-424/10-4/AJ), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2010 r. (Nr IPPB5/423-744/10-2/AJ), Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24 stycznia 2012 r. (Nr IPTPB2/415-692/11-4/TS), itp. - wprawdzie interpretacje te dotyczą wypłat do spółek cypryjskich, jednakże na gruncie ustawy o p.d.o.p. potwierdzają one opodatkowanie tych wypłatna zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl