IPPB3/423-392/14-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-392/14-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 27 czerwca 2014 r. Nr IPPB3/423-392/14-2/MS (data doręczenia 2 lipca 2014 r.) pismem z dnia 3 lipca 2014 r. (data nadania 4 lipca 2014 r.; data wpływu do BKIP w Płocku 7 lipca 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT") oraz art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387, dalej: "Ustawa Zmieniająca") - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka powstała z przekształcenia spółki N. S.A. (dalej: "N. SA" lub "Poprzedniczka"). W 2013 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie (dalej: "NWZ") N. SA podjęło uchwalę zmieniającą statut N. SA w zakresie przyjętego przez Poprzedniczkę roku obrotowego. Zgodnie z brzmieniem statutu sprzed jego zmiany, rokiem obrotowym N. SA był rok kalendarzowy. Z kolei statut N. SA w nowym brzmieniu stanowił, iż rokiem obrotowym Spółki jest okres od dnia 1 października do dnia 30 września, przy czym pierwszy rok obrotowy po zmianie zakończy się z dniem 30 września 2015 r. (gdyż w świetle ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., dalej: "UR" powinien on być dłuższy niż dwanaście kolejnych miesięcy). Powyższa zmiana statutu N. SA została zarejestrowana przez sąd rejestrowy. N. SA dokonała również stosownego zawiadomienia urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego.

Po zarejestrowaniu zmiany statutu N. SA w zakresie zmiany roku obrotowego, N. SA podjęło uchwałę w przedmiocie przekształcenia N. SA w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: "SKA"). Powyższe przekształcenie zostało zarejestrowane przez sąd rejestrowy w dniu 19 listopada 2013 r. W związku z przekształceniem N. SA w N. SKA nie zostały dokonane żadne zmiany w statucie w zakresie obejmującym rok obrotowy N. SA / N. SKA. Oznacza to, że nowoprzyjęty statut N. SKA przewiduje, że rokiem obrotowym N. SKA jest okres od 1 października do 30 września.

W świetle zasad wynikających z przepisów UR, w wyniku przekształcenia N. SA w N. SKA, zakończeniu uległ rok obrotowy (będący rokiem kalendarzowym) N. SA trwający od 1 stycznia 2013 r. Przedmiotowy rok obrotowy zakończył się w dniu poprzedzającym dzień przekształcenia, czyli w dniu 18 listopada 2013 r. Na ten dzień N. SA zamknęła swoje księgi rachunkowe, a także zakończyła rok podatkowy na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Jednocześnie, w świetle regulacji wynikających z przepisów UR. pierwszy rok obrotowy N. SKA powstałej w wyniku przekształcenia N. SA trwał będzie od dnia 19 listopada 2013 r. (data zarejestrowania N. SKA) do dnia 30 września 2014 r. (koniec pierwszego roku obrotowego, zgodnie ze statutem N. SKA).

Powyższy sposób wykładni regulacji UR potwierdzony został przez audytora, badającego sprawozdania finansowe N. SKA. Pierwsze sprawozdanie finansowe N. SKA sporządzone zostanie za rok obrotowy trwający od dnia 19 listopada 2013 r. do dnia 30 września 2014 r.

Do N. SKA jako podmiotu niebędącego jeszcze podatnikiem CIT - nie znajdują zastosowania przepis ustawy o CIT dotyczące roku podatkowego.

W dniu 26 marca 2014 r. Minister Finansów, działając poprzez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek spółki N. Sp. z o.o., będącej komplementariuszem N. SKA (poprzednia nazwa S. Sp. z o.o., dalej: "Komplenientariusz"), wydał interpretację indywidualną (IPP3/423-1030/13-2/DP), w której potwierdził stanowisko Komplementariusza, iż do dnia 30 września 2014 r. N. SKA nie będzie traktowana jako podatnik CIT, w związku z czym przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów wykazywane w księgach rachunkowych N. SKA powinny być rozpoznawane bezpośrednio przez Komplementariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wejściem w życie Ustawy Zmieniającej, Spółka od dnia 1 stycznia 2014 r. nie będzie traktowana jako podatnik CIT.

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka nabędzie status podatnika CIT z dniem 1 października 2014 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wejściem w życie Ustawy Zmieniającej, Spółka od dnia 1 stycznia 2014 r., nie będzie traktowana jako podatnik CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 3 ustawy o CIT nadanym przez Ustawę Zmieniająca, przepisy ustawy o CIT znajdują zastosowanie również do SKA mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski. Jak wynika z powyższego, po wejściu w życie Ustawy Zmieniającej polskie SKA zasadniczo traktowane będą jako podatnicy CIT. Powyższa reguła doznaje jednak określonych wyjątków na gruncie przepisów intertemporalnych zawartych w ustawie Zmieniającej.

Artykuł 11 Ustawy Zmieniającej stanowi, iż wchodzi ona w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., za wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wchodzi w życiu po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia Ustawy Zmieniającej, tj. z dniem 12 grudnia 2013 r.

Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1aI Ustawy Zmieniającej, w przypadku SKA posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski oraz w zakresie uzyskanych przez podatników przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej SKA, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej SKA, przepisy ustawy o CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniającą stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego SKA rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Wyjątek od powyższej zasady przewidziany został w art. 4 ust. 2 Ustawy Zmieniającej. W świetle powyższego przepisu, SKA posiadająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, która: powstała po dniu wejścia w życie art. 4 ust. 2 Ustawy Zmieniającej, a jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. lub dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie art. 4 ust. 2 Ustawy Zmieniającej - jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2013 r. Pierwszy rok podatkowy takiej SKA rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego.

Zdaniem Spółki, do oceny jej sytuacji podatkowej na gruncie przepisów ustawy o CIT po wejściu w życie Ustawy Zmieniającej zastosowanie znajdzie przytoczony art. 4 ust. 1 ustawy o CIT, natomiast brak będzie podstaw do zastosowania art. 4 ust. 2 ustawy o CIT.

Jak zostało już podkreślone, obecny rok obrotowy Spółki rozpoczął się w dniu 19 listopada 2013 r. i zakończy się w dniu 30 września 201 4 r. Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy rok obrotowy rozpoczął się przed dniem wejścia w życie Ustawy Zmieniającej (przed 1 stycznia 2014 r.), w świetle art. 4 ust. 1 Ustawy Zmieniającej NPU nie uzyska statusu podatnika CIT począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż Spółka powstała w dniu 19 listopada 2013 r., natomiast wejście w życie art. 4 ust. 2 Ustawy Zmieniającej ma miejsce w dniu 12 grudnia 2013 r., przedmiotowy przepis nie będzie miał zastosowania na gruncie przedstawionego stanu faktycznego. Powyższe oznacza, iż N. SKA nie była zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r. i rozpoczęcia nowego roku obrotowego / podatkowego jako podatnik CIT począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r.

Ad 2.

Spółka stoi na stanowisku iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego N. SKA nabędzie status podatnika CIT z dniem 1 października 2014 r.

Jak zostało już podkreślone, zgodnie ze znajdującym zastosowanie na gruncie przedstawionego stanu faktycznego art. 4 ust. 1 Ustawy Zmieniającej, w przypadku SKA posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski oraz w zakresie uzyskanych przez podatników przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej SKA, w tym z tytułu objęciu (nabyciu) udziałów takiej SKA, przepisy ustawy o CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniającą stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego SKA rozpoczynającego się po dnu 31 grudnia 2013 r. Z uwagi na fakt, iż obecny rok obrotowy Spółki rozpoczął się z dniem 19 listopada 2013 r. zakończy się w dniu 30 września 2014 r., przepisy ustawy o CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniająca będą miały zastosowanie do Spółki począwszy od dnia 1 października 2014 r. Powyższy dzień będzie pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl