IPPB3/423-391/14-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-391/14-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terenie strefy ekonomicznej (dalej: SSE), na podstawie zezwolenia z dnia 26 lipca 2011 r., (dalej: Zezwolenie). Zezwolenie wydano zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 7000 r. Nr 21, poz. 86 z późn. zm., dalej: USSE). W związku z powyższym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Zezwolenie określa cztery warunki prowadzenia działalności we wspomnianej strefie:

* poniesienie nakładów inwestycyjnych o łącznej wartości nie mniejszej niżą mln zł w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r.,

* zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia o 5 pracowników i utrzymanie tego zatrudnienia do końca 2014 r.

* zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r.,

* przestrzeganie Regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania w SSE.

Wszystkie te warunki prowadząc swą jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawca spełnia, bądź zapewni ich spełnienie zgodnie z terminem zawartym w Zezwoleniu.

Aktualnie, Wnioskodawca planuje zmianę formy organizacyjno - prawnej działalności, tzn. przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). Przekształcenie działalności Wnioskodawcy nastąpi na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2009 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1031 z późn. zm., dalej: $SH"). Przekształcenie skutkować będzie sukcesją uniwersalną (generalną) zgodnie z art. 584 (2) k.s.h.

Zgodnie bowiem z art. 584 (2) k.s.h., Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą,o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, w wyniku zmiany formy organizacyjno - prawnej działalności Wnioskodawcy:

* Spółka pozostanie podmiotem zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej (zostanie podpisany stosowny aneks do treści Zezwolenia) i będzie kontynuowała prowadzenie działalności na terenie SSE;

* Spółka, jako sukcesor prawny przedsiębiorcy przekształconego, zostanie właścicielem wszystkich środków trwałych stanowiących majątek przekształconego przedsiębiorstwa, w tym tych które zostały zakupione po wydaniu Zezwolenia i zlokalizowane w strefie ekonomicznej;

* Wnioskodawca zostanie jedynym udziałowcem Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 584 (2) k.s.h.) następcą prawnym owej dzielnościi sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia swych przyszłych dochodów osiąganych w SSE, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., gdyż;

* przekształcenie podmiotu działającego w SSE nie jest jedną z przesłanek wymienionych w USSE skutkujących utratą zezwolenia,

* na skutek pełnego, kodeksowego (zgodnego ze znowelizowanym k.s.h.), przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej - powstała Spółka (przekształcona) będzie sukcesorem prawnym Zezwolenia i będzie działała w SSE zgodnie z tym Zezwoleniem,

* Spółka będzie osiągała dochody ze źródła przychodów zlokalizowanego w SSE, prawem inwestora strefowego inwestującego w SSE, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. jest prawo do pomniejszania przyszłego dochodu z działalności w strefie o pewną wartość.

Na gruncie prawa podatkowego, zgodnie z art. 93a 54 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Taki stan prawny pozwala stwierdzić, że proces przekształcenia jest związany z sukcesją podatkową spółki przekształconej. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które ma jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy, a które nie funkcjonują w spółkach kapitałowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 USSE. Oznacza to, iż osoba prawna, osiągająca dochody ze źródła zlokalizowanego w SSE, prowadząca działalność w SSE na podstawie ważnego zezwolenia ma prawo wykazać te dochody jako zwolnione (oczywiście do pewnej wysokości/limitu).

W kontekście ww. przepisu nie ma znaczenia sposób powstania osoby prawnej lub który z podmiotów poniósł nakłady inwestycyjne i zwiększył zatrudnienie. Ma znaczenie tylko to, że Spółka (jako sukcesor) będzie działała w SSE na podstawie ważnego zezwolenia i będzie osiągała dochody pochodzące z SSE.

Zgodnie z art. 12 USSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 USSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, iż zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, jest udzielane przedsiębiorcom.

Przedsiębiorcą zaś - w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imienin działalność gospodarczą.

Wydane na rzecz Wnioskodawcy Zezwolenie nie zawiera żadnych zastrzeżeń lub ograniczeń, z których wynikałoby, że w przypadku przekształcenia w trybie art. 551 § 5 k.s.h. oraz art. 584 (2) k.s.h. Spółka powstała w wyniku przekształcenia nie może być podmiotem (beneficjentem) Zezwolenia. Sama zaś USSE w artykule 19 ust. 3 stanowi, iż zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

* zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

* rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

* nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

W tym miejscu należy podkreślić, że w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych nie ma zastrzeżenia, by przedsiębiorca posiadający zezwolenie działał w niezmienionej formie prawnej.

Ponadto, co szczególnie istotne, przekształcenie podmiotu (zmiana jego formy organizacyjno-prawnej), który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE nie zostało wymienione w ww. art. 19 ust. 3 USSE, jako jedna z przesłanek uzasadniających cofnięcie zezwolenia.

Z powyższego wynika, że zarówno obecnie jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy, jaki potem Spółka posiadać będzie status przedsiębiorcy, gdyż zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje przedsiębiorca, bez względu na to jaką formę organizacyjno-prawną działalności reprezentuje.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, skoro:

* Spółka, na mocy sukcesji generalnej, pozostanie podmiotem Zezwolenia wydanego wcześniej dla jednoosobowej działalności gospodarczej,

* Spółka będzie kontynuowała prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* przekształcenie podmiotu działającego w SSE nie jest jedną z przesłanek wymienionych w USSE skutkujących utratą zezwolenia

to przy założeniu spełnienia warunków określonych w Zezwoleniu, przychód uzyskany przez Spółkę z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tej strefy będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie cytowanego 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

Powyższy pogląd Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl