IPPB3/423-341/09-4/AG - Przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością a powstanie dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-341/09-4/AG Przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością a powstanie dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie z dnia 28 lipca 2009 r. Nr IPPB3/423-341/09-2/AG pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data nadania 3 sierpnia 2009 r., data wpływu 6 sierpnia 2009 r.), w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie podatkowych skutków przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (w części pytanie oznaczone numerem 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowych skutków przekształcenia w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Akcjonariuszami spółki S.A. (zwanej dalej "Wnioskodawcą" lub "Spółką") są osoby fizyczne, będące podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z planowanymi zmianami w składzie osobowym akcjonariuszy w nadchodzących miesiącach rozważane jest umorzenie akcji w kapitale akcyjnym Spółki. Umorzenie akcji w zasadzie ma nastąpić w ramach tzw. umorzenia dobrowolnego, tj. w drodze odpłatnego zbycia akcji na rzecz Wnioskodawcy w celu ich umorzenia. W ramach umorzenia dobrowolnego, akcjonariusze przeniosą akcje na Spółkę w zamian za wynagrodzenie odpowiadające wartości rynkowej umarzanych akcji Podstawą umorzenia dobrowolnego będzie uchwała Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy oraz odpowiednie zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a akcjonariuszami, których akcje będą podlegały umorzeniu. Przeprowadzenie umorzenia dobrowolnego planowane jest w tym roku, bądź w roku następnym.

Choć jest to raczej mało prawdopodobne, to nie jest wykluczone, że w razie zaistnienia okoliczności wskazanych w statucie Spółki, dojdzie również do umorzenia akcji Wnioskodawcy w trybie tzw. umorzenia automatycznego, tj. bez uprzedniego nabywania akcji przez Spółkę.

Zarówno w ramach umorzenia dobrowolnego jak i ewentualnego umorzenia automatycznego, umorzeniu będą podlegały zarówno akcje, które akcjonariusze nabyli w drodze kupna, objęli za wkłady pieniężne lub aporty, jak i akcje nabyte przez nich w drodze umowy darowizny.

W chwili obecnej wszyscy akcjonariusze Wnioskodawcy są osobami fizycznymi posiadającymi status polskich rezydentów podatkowych. Niemniej jednak, możliwa jest także sytuacja, iż w chwili wypłaty wynagrodzenia z tytułu umorzenia akcji w roku bieżącym lub następnym, w gronie akcjonariuszy Wnioskodawcy znajdzie się osoba fizyczna, nieposiadającego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, a zatem osoba fizyczna będąca rezydentem podatkowym w innym państwie.

Wnioskodawca wskazuje także, że w związku z planowanymi inwestycjami w Spółce i w składzie osobowym jej akcjonariuszy, rozważane jest także uprzednie przekształcenie jej formy prawnej ze spółki akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w celu usprawnienia zarządzania samą Spółką oraz relacji miedzy jej wspólnikami. Do ewentualnego przekształcenia doszłoby przed umorzeniem akcji. W takiej sytuacji umorzeniu będą podlegały już nie akcje lecz udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, spółka wniosła m.in. o udzielenie odpowiedzi na pytanie oznaczone numerem 5, częściowo obejmujące swoim zakresem podatek dochodowy od osób prawnych:

5. Czy ewentualne przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym i przez to wykluczona jest zapłata przez Wnioskodawcę podatku dochodowego od osób prawnych, przy założeniu, że w ramach przekształcenia Spółki, kapitał zakładowy Wnioskodawcy pozostanie na tym samym poziomie, istniejącym bezpośrednio przed tym przekształceniem Spółki...

Stanowisko wnioskodawcy, w zakresie objętym wskazanymi wyżej pytaniami.

Ewentualne przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, uregulowanym ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Przekształcenie spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową nie pociąga dla tej spółki żadnego przysporzenia. Nie uzyskuje więc ona żadnego przychodu.

W rezultacie, w niniejszej sprawie wykluczony jest obowiązek zapłaty przez Wnioskodawcę podatku dochodowego od osób prawnych, przy założeniu, że w następstwie przekształcenia Spółki kapitał zakładowy Wnioskodawcy pozostanie na tym samym poziomie, istniejącym bezpośrednio przed tym przekształceniem Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania oznaczonego numerem 5 - w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie informujemy, że złożony wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega rozpatrzeniu w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl