IPPB3/423-327/13-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-327/13-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za akcje tej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości w zamian za akcje do spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jednocześnie Spółka jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej z siedzibą na terytorium Polski (dalej: "SKA"), do której planuje w niedalekiej przyszłości wnieść wkład niepieniężny (aport) w postaci nieruchomości w zamian za akcje w podwyższonym kapitale zakładowym SKA.

Wartość nieruchomości zostanie określona przez Spółkę w wartości rynkowej na dzień wniesienia aportu do SKA.

W konsekwencji, w zamian za wniesiony aport, SKA przekaże Spółce nowo wyemitowane akcje, których sumaryczna wartość nominalna będzie niższa od rynkowej wartości nieruchomości. W konsekwencji, przy objęciu akcji przez Spółkę w podwyższonym kapitale zakładowym SKA powstanie agio - nadwyżka wartości rynkowej nieruchomości nad nominalną wartością wydanych akcji, która zostanie odniesiona na kapitał zapasowy SKA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości w zamian za akcje w SKA powstanie po stronie Spółki przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie Ustawy CIT.

W ocenie Spółki, w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości w zamian za akcje w SKA nie powstanie po stronie Spółki przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie Ustawy CIT.

Co do zasady neutralność podatkowa wkładu niepieniężnego do spółki osobowej (w tym SKA) znajduje bezpośrednie potwierdzenie w art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy CIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż przytoczony przepis Ustawy CIT tworzy generalną zasadę zwolnienia od podatku dochodowego przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną. Zatem mając na uwadze brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy CIT nie powinno zdaniem Spółki budzić wątpliwości, iż wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do SKA, traktowanej jako spółki niemającej osobowości prawnej, w sposób oczywisty nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla podatnika - Spółki podlegającej opodatkowaniu w świetle Ustawy CIT.

W konsekwencji należy uznać, iż skoro przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem aportu wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną są mocą Ustawy CIT wyłączone z przychodów podatkowych, to w konsekwencji nie będą one również podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jak słusznie zwrócił uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 listopada 2012 r. (IBPBI/2/423- 943/12/BG): "stwierdzić należy, iż wniesienie przez Spółkę aportu do spółki komandytowo-akcyjnej, nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki. Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe".

Dodatkowo, Spółka chciałaby podkreślić, iż przepis ten obowiązuje w Ustawie CIT od dnia 1 stycznia 2011 r. a zabiegiem Ustawodawcy było wyraźne wprowadzenie zwolnienia mającego na celu zwolnienie z CIT składników majątkowych wnoszonych aportem do spółek nieposiadających osobowości prawnej. Argumentację Spółki, co do braku konsekwencji podatkowych na moment wniesienia aportu do spółki osobowej wzmacnia również fakt, iż przedmiotowa kwestia w tożsamy sposób co do podatkowych skutków uregulowana została również na gruncie Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: "Ustawa PIT"). Zatem, w obu ustawach o podatku dochodowym ustawodawca konsekwentnie przewidział neutralność podatkową dla transakcji przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną. W ocenie Spółki, zasadne jest również powołanie się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2011 r. (II FPS 8/10), który po znowelizowaniu Ustawy PIT wyraźnie zaznaczył, iż: " (...) jeśli w majątku podatnika pojawia się przychód otrzymany w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki, to przychód taki jest opodatkowany tylko wówczas, gdy spółka ta posiada osobowość prawną. Otrzymanie udziałów w spółce osobowej w zamian za wkład niepieniężny jest więc podatkowo obojętny. Tym samym w związku z wniesieniem wkładu do spółki osobowej w drodze aportu nie powstaje przychód, który mógłby być opodatkowany (...)".

Reasumując, w opinii Spółki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie aportem do SKA Nieruchomości nie spowoduje u Spółki powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawych bowiem Ustawa CIT nie stanowi w żadnym przepisie o opodatkowaniu takiej czynności a wprost przeciwnie - zwalnia go z opodatkowania na gruncie art. 12 ust. 4 pkt 3c.

Na koniec Spółka pragnie zaznaczyć, iż powyższe znajduje również potwierdzenie w większości ostatnio wydanych interpretacji organów podatkowych, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 października 2012 r. (sygn. ILPB4/423-229/12-2/ŁM) oraz z dnia 27 lipca 2012 r. (sygn. ILPB4/423-149/12-2/MC), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 czerwca 2012 r. (IPPB3/423-175/12-2/DP) lub Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 marca 2012 r. (ITPB3/423-676a/11/DK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl