IPPB3/423-280/10-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-280/10-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodów i kosztów podatkowych w sytuacji nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za wkład w postaci nieruchomości oraz ich zbycia lub umorzenia, uzupełnionym w dniu 27 lipca 2010 r. o dodatkowe informacje z zakresu stanu faktycznego, na podstawie wezwania organu z dnia 21 lipca 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia konsekwencji podatkowych związanych z objęciem certyfikatów inwestycyjnych w zamian za przeniesienie na rzecz funduszu inwestycyjnego nieruchomości oraz ich zbycia lub umorzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P. jest spółką powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa K. dokonanej na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa K. Na podstawie przepisów ww. ustawy Spółka zobowiązana została do utworzenia spółek do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz kolejowych przewozów towarowych (art. 14 ust. 1 ustawy o P.), do utworzenia spółki do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi (art. 15 ust. 1 ustawy o P.) oraz innych spółek (na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o P.). Spółka pełni wobec tych podmiotów rolę spółki dominującej - holdingowej, zarządzającej Grupą P.

Przepisy ustawy o P. nałożyły na Spółkę obowiązek realizacji procesów restrukturyzacji, w szczególności w zakresie gospodarowania mieniem (zagospodarowanie zbędnego majątku) oraz wyposażenia utworzonych spółek w majątek niezbędny w ich działalności (art. 17 ustawy o P.).

Spółka w latach poprzednich nabywała na własność nieruchomości lub prawo użytkowania wieczystego gruntów oraz nabywała bądź wytwarzała środki trwałe (w tym budynki, budowle, urządzenia itd.), które wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej.

Spółka rozważa możliwość utworzenia Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego (dalej: "FIZ"), z wybranym Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych (dalej: "TFI"), na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych. Do FIZ zostaną wniesione: prawo własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości oraz prawo użytkowania wieczystego gruntów.

Zgodnie z art. 7 ustawy o funduszach inwestycyjnych wpłaty do funduszu są dokonywane w formie pieniężnej. Zamiast wpłaty w formie pieniężnej jest jednak możliwe wniesienie praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.

Możliwość wnoszenia nieruchomości bezpośrednio do FIZ stworzyła nowelizacja art. 128 ustawy o funduszach inwestycyjnych, która weszła w życie w dniu 13 stycznia 2009 r. Wskutek tej zmiany, w obecnym stanie prawnym istnieje możliwość wniesienia do FIZ - poza zdematerializowanymi papierami wartościowymi oraz udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. prawa własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów.

W zamian za wniesienie powyższych praw P. S.A. nabędzie certyfikaty inwestycyjne FIZ. Po okresie inwestowania nastąpi zbycie lub umorzenie certyfikatów inwestycyjnych.

W odpowiedzi na wezwanie, z dnia 21 lipca 2010 r.,nr IPPB3/423-280/10-2/JB w zakresie uzupełnienia przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka złożyła w dniu 27 lipca 2010 r., następujące wyjaśnienia:

Wartość nabywanych certyfikatów inwestycyjnych Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego (FIZ) w zamian za wniesione nieruchomości (prawa, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych) będzie odpowiadała wartości rynkowej nieruchomości na dzień ich wniesienia do FIZ.

Podstawą transakcji będzie wycena rynkowa aktywów nieruchomościowych P. S.A. przeznaczonych do transferu na rzecz FIZ. Wycena będzie realizowana przez zewnętrzny niezależny podmiot. Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 130 ust. 2a ustawy o funduszach inwestycyjnych dokonanie wpłaty w prawach, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, wymaga dokonania wyceny tych praw przez fundusz nie później niż miesiąc przed zawarciem umowy, o której mowa w art. 130 ust. 2 i nie później niż 2 miesiące przed terminem rozpoczęcia zapisów na certyfikaty inwestycyjne funduszu. Wycena aktywów funduszu określonych w art. 147 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych dokonywana jest przez zespół co najmniej trzech osób, w skład którego wchodzą wyłącznie rzeczoznawcy majątkowi uprawnieni do szacowania nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, wybierani przez radę nadzorczą towarzystwa (art. 150 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania

1.

Czy czynność wniesienia nieruchomości do TFI w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych należy rozpatrywać jako dwa odrębne świadczenia:

- po pierwsze, jako czynność zbycia prawa własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów i stosownie do tego ustalić przychody i koszty podatkowe ze zbycia nieruchomości.

- po drugie, jako czynność nabycia, przez podmiot zbywający powyższe prawa, jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych FIZ i stosownie do tego ustalić przychody i koszty ze zbycia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w momencie zbycia/umorzenia certyfikatów inwestycyjnych.

2.

W jaki sposób i kiedy Spółka powinna ustalić przychody i koszty uzyskania przychodów w momencie zbycia prawa własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów na gruncie przepisów ustawy o CIT.

3.

W jaki sposób i kiedy Spółka powinna ustalić przychody i koszty uzyskania przychodów w momencie zbycia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Kwestie dotyczące nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych reguluje ustawa funduszach inwestycyjnych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 7 ustawy o funduszach inwestycyjnych wpłaty do funduszu są dokonywane w formie pieniężnej. Zamiast wpłaty w formie pieniężnej jest jednak możliwe wniesienie praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane papierach wartościowych, udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub w prawach, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów, udziałów lub prawa, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, na TFI.

Zgodnie z art. 28 ust. 2a dokonanie wpłaty w prawach, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, wymaga dokonania wyceny tych praw przez towarzystwo nie później niż miesiąc przed zawarciem z TFI umowy, o której mowa w art. 28 ust. 2, i nie później niż 2 miesiące przed terminem rozpoczęcia zapisów na certyfikaty inwestycyjne funduszu.

Zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych prawa, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, wyceniane są według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż poprzez wniesienie praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 do FIZ, w zamian za certyfikaty inwestycyjne, dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych-jednostek uczestnictwa (certyfikatów inwestycyjnych). Stosownie do tego należy ocenić skutki tej transakcji w świetle ustawy CIT. Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji Nr IP-PB3-423-981/08-3/JB z dnia 12 września 2008 r., w której Minister Finansów stwierdził, że "<...> poprzez wniesienie papierów wartościowych (m.in. akcji spółek komandytowo-akcyjnych) lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu inwestycyjnego, w zamian za jednostki uczestnictwa (lub certyfikaty inwestycyjne), dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa (certyfikatów inwestycyjnych) ".

Czynność wniesienia wpłaty do funduszu inwestycyjnego w postaci praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, do FIZ należy więc rozpatrywać jako dwa odrębne świadczenia:

* po pierwsze, dochodzi do szczególnej formy zbycia prawa własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów;

* po drugie, podmiot zbywający w zamian nabywa jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu.

W związku z powyższym skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych w takim przypadku należy rozpatrywać wg następującego schematu:

1.

transakcja zbycia nieruchomości na rzecz funduszu:

Przychód - w wysokości wartości pieniężnej certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez P. S.A. (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).

Koszt - wartość podatkowa netto nieruchomości wnoszonych do funduszu (ustalona zgodnie z przepisami art. 15 w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).Skutki podatkowe transakcji należy rozpoznać na dzień przeniesienia własności nieruchomości na FIZ.

2.

transakcja nabycia certyfikatów inwestycyjnych

Wydatek związany z nabyciem certyfikatów (odpowiadający wartości rynkowej nieruchomości wniesionych do funduszu) nie stanowi kosztów uzyskania przychodów w momencie nabycia certyfikatów inwestycyjnych (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT).

3.

transakcja zbycia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych

Przychód - wynagrodzenie za zbywane, odkupywane lub umarzane certyfikaty (art. 12 ust. 1 ustawy o CIT).

Koszt - wydatki związane z nabyciem certyfikatów, odpowiadające wartości za jaką nastąpiło nabycie certyfikatów (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT).

Przychody i koszty uzyskania przychodów z tytułu zbycia lub umorzenia certyfikatów należy rozpoznać w momencie ich zbycia, odkupienia lub umorzenia.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji Nr IP-PB3-423-981/08-3/JB z dnia 12 września 2008 r., w której Minister Finansów stwierdził, że "Reasumując, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Spółkę w zamian za akcje spółek komandytowo-akcyjnych stanowi jej przychód na dzień objęcia certyfikatów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, powstanie koszt uzyskania przychodu ze zbycia akcji w związku z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych.

Natomiast wydatki na nabycie certyfikatów inwestycyjnych, również w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, odpowiadające wysokością wartości akcji wniesionych do funduszu stanowić będą koszt uzyskania przychodu, w momencie zbycia, odkupienia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych".

Podobne stanowisko Minister Finansów zajął w interpretacji Nr IPPB3/423-1341/08-2/JB, w której stwierdził, że "Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, należy stwierdzić, że zbywając akcje, udziały i obligacje w dniu w którym nastąpi nabycie jednostek uczestnictwa funduszu, Spółka powinna rozpoznać, na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy, przychód z tytułu zbycia tych papierów wartościowych i udziałów i jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, pomniejszyć go o wydatki poniesione na zakup tych papierów i udziałów. Jeżeli wydatki na nabycie przedmiotowych papierów wartościowych i udziałów przewyższają przychód z tytułu ich zbycia, to wynik na tej transakcji będzie stratą podatkową.

W kolejnym etapie, następuje nabycie jednostek uczestnictwa. Wydatki na ich nabycie, odpowiadające wysokością wartości papierów wartościowych lub udziałów wniesionych do funduszu, o czym stanowi art. 128 ustawy o funduszach inwestycyjnych, będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich zbycia, odkupienia lub umorzenia. Wtedy również nastąpi rozpoznanie przychodu lub straty podatkowej z tytułu zbycia jednostek uczestnictwa"

W świetle przedstawionego powyżej stanowiska w zakresie skutków podatkowych wniesienia wpłaty do funduszu inwestycyjnego w postaci praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2, do FIZ w zamian za nabycie certyfikatów inwestycyjnych, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytania przedstawione w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl