IPPB3/423-275/13-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-275/13-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej:" podatek CIT"). W przyszłości planowane jest przekształcenie Spółki w spółkę komandytową lub spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: "Spółka Osobowa") na podstawie przepisów działu III tytułu IV ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: "k.s.h.").

Na dzień przekształcenia w Spółce mogą wystąpić tzw. zyski niepodzielone w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o CIT").

Na dzień przekształcenia jedynym udziałowcem Spółki będzie fundusz inwestycyjny zamknięty mający siedzibę na terytorium Polski i działający na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej: FIZ).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę Osobową, na Spółce Osobowej będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłacenia podatku CIT od dochodu (przychodu) FIZ z tytułu ewentualnych niepodzielonych zysków istniejących w Spółce na dzień przekształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Spółki, w związku z planowanym przekształceniem Spółki w Spółkę Osobową na Spółce Osobowej nie będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłacenia podatku CIT od dochodu (przychodu) FIZ z tytułu ewentualnych niepodzielonych zysków istniejących w Spółce na dzień przekształcenia.

Zasady przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (w tym spółkę komandytową lub spółkę komandytowo-akcyjną regulują przepisy k.s.h. Zgodnie z art. 551 § 1 k.s.h. spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Stosownie do art. 552 k.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Zgodnie zaś z art. 553 k.s.h.:

* spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej,

* spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej,

* wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Jednym ze skutków przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową jest opodatkowanie podatkiem dochodowym tzw. zysków niepodzielonych, zakumulowanych w przekształcanej spółce kapitałowej. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Przychód określa się na dzień przekształcenia. Z powyższego przepisu wynika zatem, że jeżeli na dzień przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową w spółce kapitałowej występują niepodzielone zyski, wartość tych zysków stanowi przychód dla wspólników przekształcanej spółki kapitałowej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustała się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Zakres przedmiotowy tego przepisu obejmuje zatem także dochody (przychody) związane z wystąpieniem niepodzielonych zysków w przekształcanej spółce kapitałowej. Na mocy art. 26 ust. 6 ustawy o CIT, do poboru powyższego podatku zobowiązana jest spółka osobowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej. Art. 26 ust. 6 ustawy o CIT stanowi bowiem, że w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 i 8, spółka przejmująca, nowo zawiązana lub powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, wskazać należy, że co do zasady:

* w sytuacji gdy na dzień przekształcenia w Spółce wystąpią tzw. zyski niepodzielone, po stronie udziałowca Spółki powstanie przychód z udziału w zyskach osób prawnych, co do zasady opodatkowany 19% podatkiem CIT,

* obowiązek pobrania podatku CIT teoretycznie ciążyć będzie na Spółce Osobowej powstałej z przekształcenia Spółki.

W kontekście powyższego, należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku gdy na dzień przekształcenia jedynym udziałowcem Spółki będzie FIZ, przepis art. 26 ust. 6 nie znajdzie zastosowania a Spółka Osobowa nie będzie zobowiązana do pobrania podatku z tytułu wystąpienia tzw. zysków niepodzielonych. Na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych zostały bowiem zwolnione podmiotowo od podatku CIT. Podkreślić przy tym należy, że zwolnienie to ma charakter bezwzględny, nie jest uzależnione od spełnienia przez fundusz inwestycyjny żadnych dodatkowych warunków i obejmuje wszelkie dochody uzyskiwane przez fundusze inwestycyjne (nie jest ograniczone przedmiotowo). Oznacza to, że zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT będzie także miało zastosowanie do dochodu FIZ, związanego z wystąpieniem tzw. zysków niepodzielonych w Spółce, powstałego w dniu przekształcenia Spółki w Spółkę osobową.

W świetle powyższego, z uwagi na generalne zwolnienie podmiotowe FIZ z podatku CIT, Spółka Osobowa powstała z przekształcenia Spółki nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia podatku CIT z tytułu dochodu (przychodu) FIZ z udziału w zyskach osób prawnych, w związku z wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia w Spółkę Osobową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl