IPPB3/423-272/09-4/EŻ - Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaty dywidendy, ciążący na spółce akcyjnej jako płatniku tego podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-272/09-4/EŻ Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaty dywidendy, ciążący na spółce akcyjnej jako płatniku tego podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku płatnika, uzupełnionym o wniesioną opłatę w dniu 8 lipca 2009 r., na wezwanie z dnia 3 lipca 2009 r., Nr IPPB3/423-272/09-2/EŻ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka SA zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000.94.1037), zamierza wypłacić swoim akcjonariuszom dywidendę. W dniu, na który zgodnie z art. 193 ww. ustawy ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy, akcjonariuszami SA mogą być zarówno osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jak również osoby prawne, przy czym mogą to być podmioty krajowe bądź zagraniczne.

Akcje SA są przedmiotem obrotu dokonywanego na rynku regulowanym. W związku z zasadami określającymi sposób dokonywania rozliczeń na rynku regulowanym wypłata dywidendy nastąpi za pośrednictwem wyspecjalizowanych podmiotów: domów maklerskich oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (dalej: KDPW).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom SA, którymi mogą być zarówno jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jak i osoby prawne, na SA ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych...

2.

Jeżeli na SA ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych, to jakiego rodzaju dokumenty (deklaracje, informacje) jest on obowiązany przekazać akcjonariuszom, którzy otrzymali dywidendę oraz jakie dokumenty jest on obowiązany przesłać do właściwego urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000 r., Nr 54, poz. 654) (dalej u.p.d.o.p.) osoby prawne i jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, przy czym zastosowanie przez nich obniżonej stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową lub u.p.d.o.p. jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zdaniem Spółki w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz osób prawnych płatnikiem będzie SA.

Twierdzenie takie znajduje potwierdzenie w szczegółowych zasadach działania KDPW, stanowiących załącznik do uchwały Zarządu KDPW S.A. Nr 79/98 z dnia 29 stycznia 1998 r., z późn. zm., w szczególności w brzmieniu § 95 ust. 2, który nakłada na uczestników (czyli Domy Maklerskie) obowiązek dostarczenia emitentowi informacji umożliwiających wykonanie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w tym także - w przypadku dywidend wypłacanych w walucie polskiej - informacji o należnym podatku dochodowym od dochodu z dywidendy w sposób umożliwiający emitentowi zapłatę tego podatku.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1.

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2.

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie z powyższym SA jest obowiązany wysłać podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p., deklarację CIT-7, a w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. informację IFT-2/IFT-2R. Informację IFT-2/IFT-2R przesyła również właściwemu urzędowi skarbowemu.

Zgodnie z art. 26a ww. ustawy, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie z powyższym SA będzie obowiązany przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację CIT-6R, która będzie składana dla podatników o których mowa w art. 3 ust. 1 oraz ust. 2 u.p.d.o.p.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl