IPPB3/423-259/13-6/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-259/13-6/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) uzupełniony na wezwanie z dnia 18 czerwca 2013 r. (data doręczenia 20 czerwca 2013 r.) Nr IPPP3/443-341/13-2/SM, IPPB3/423-259/13-2/MS1 pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data nadania 27 czerwca 2013 r., data wpływu 1 lipca 2013 r.) - w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z wewnatrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z wewnatrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka będąca zarejestrowanym odbiorcą w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zgodnie z udzielonym zezwoleniem. Nabycie wewnątrzwspółnotowe następuje na rzecz innego podmiotu, będącego właścicielem wyrobu akcyzowego. Spółkę z właścicielem wyrobu wiąże umowa cywilnoprawna, w której spółka zobowiązuje się do odbioru wyrobu akcyzowego poprzez zamkniecie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego wystawieniem raportu odbioru. De facto dana czynność jest jedynie czynnością administracyjną - raport odbioru zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Właściciel wyrobu akcyzowego natomiast zobowiązuje się do dostarczenia wyrobu do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych określonego w Decyzji Naczelnika Urzędu Celnego. Zaznaczyć należy, że Spółka w żadnym czasie nie jest ani właścicielem, ani chociażby posiadaczem wyrobu akcyzowego i nie ma prawa do rozporządzania wyrobem akcyzowym jak właściciel.

Po dostarczeniu wyrobu akcyzowego do miejsca odbioru przez właściciela wyrobu akcyzowego Spółka nie dokonuje przyjęcia towaru z zewnątrz (skrót: PZ) poprzez wystawienie czy podpisanie jakiegokolwiek dokumentu dotyczącego obrotu towarem. Nie wystawia także dokumentu WZ. Podczas całej "operacji" nabycia wewnątrzwspólnotowego (zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju), Spółka nie ponosi odpowiedzialności za towar. Nie ma więc miejsca czynność przyjęcia, a następnie wydania wyrobu - Spółka nie nabywa towaru na swoją rzecz.

W nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów odpowiedzialność i dysponowanie towarem rozkłada się pomiędzy podmiotem wysyłającym, przewoźnikiem/spedytorem/a właścicielem tego wyrobu. Po odbiorze wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego państwa członkowskiego, przedstawiciel przewoźnika (kierowca cysterny) przewozi towar do "miejsca odbioru wyrobów akcyzowych" zarejestrowanego odbiorcy. W "miejscu odbioru wyrobów akcyzowych" to nadal podmiot wysyłający poprzez przewoźnika (spedytora) jest odpowiedzialny za towar i dysponuje nim zarejestrowany odbiorca nie ma względem towaru żadnych praw. Następnie, po zamknięciu procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, kierowca cysterny przekazuje towar zgodnie z dyspozycją właściciela (Zleceniodawcy Spółki). Zaznaczyć należy, że wyrób akcyzowy od czasu załadunku w Składzie Podatkowym do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego i opuszczenia miejsca odbioru wyrobów akcyzowych pozostaje w tym samym opakowaniu/cysternie. Założone plomby zakładowe przez prowadzącego Skład Celny nie zostają zerwane do chwili wyładunku wyrobu akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Odpowiedzialność za uiszczenie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej, do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego spoczywa na podmiocie składającym zabezpieczenie akcyzowe (np. Skład Podatkowy, z którego wysłano wyrób akcyzowy).

Po dokonaniu przez Spółkę odbioru wyrobu akcyzowego poprzez zamknięcie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego wystawieniem raportu odbioru, odpowiedzialność za uiszczenie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej spoczywa na Spółce.

Reasumując, faktycznie odbiór wyrobu akcyzowego przez Spółkę to nic innego jak odbiór odpowiedzialności z tytułu powstałego zobowiązania podatkowego. Nie można uznać, że następuje faktyczny odbiór wyrobu akcyzowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Mając na uwadze obowiązek podatkowy wynikający z ustawy, Spółka nie będąc właścicielem wyrobu akcyzowego na podstawie umowy cywilnoprawnej obciąża Zleceniodawcę (właściciela wyrobu akcyzowego) kwotą należnego podatku akcyzowego i opłaty paliwowej. Składniki daniny Skarbu Państwa nie wchodzą w skład wynagrodzenia Spółki i stanowią składnik zmienny wynikający z ilości dostarczonego wyrobu akcyzowego. Natomiast od wykonywanej czynności zamknięcia procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, Spółka pobiera stałe wynagrodzenie. Poszczególne składniki kwot przelewanych przez Zleceniodawcę na konto Spółki, szczegółowo wynikają z umowy cywilnoprawnej wiążącej strony. I tak umowa stanowi, że Zleceniodawca zobowiązuje się do przekazania Zleceniobiorcy kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym oraz należnej opłaty paliwowej. W dalszej, części Zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty prowizji w ustalonej wysokości tytułem wykonania czynności na rzecz Zleceniodawcy polegającej na zamknięciu procedury przemieszczania wyrobu akcyzowego w zawieszeniu poboru podatku akcyzowego. Niezwłocznie po zakończeniu procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, Spółka dokonuje wpłat zaliczek dziennych podatku akcyzowego na konto właściwej Izby Celnej przesyłając jednocześnie skan dokumentu wpłaty organom celnym oraz uiszcza opłatę paliwową. Podkreślić należy, iż uiszczenie podatku akcyzowego (dokonywanie wpłat ww. zaliczek) jak i uiszczenie opłaty paliwowej następuje w wyniku działań podmiotów trzecich - zlecenia Spółce przez konkretny podmiot wykonania czynności odbioru wyrobu akcyzowego poprzez zamkniecie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego (nie są to daniny uiszczane w wyniku działań bezpośrednio dotyczących Spółki).

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, Spółka wystawia faktury VAT. Pierwsza faktura określa przedmiot usługi "odprawa celna wyrobów akcyzowych ON" i opiewa na stałą kwotę wynikającą z umowy cywilnoprawnej - w sensie technicznym jest to wynagrodzenie za czynności administracyjne. Druga faktura określa przedmiot usługi "podatek akcyzowy ARC" (w tym miejscu podany indywidualny numer przesyłki) oraz "opłata paliwowa ARC" (podany indywidualny numer przesyłki). Usługa ta potwierdza wykonanie zobowiązania podatkowego oraz zapłatę opłaty paliwowej przez Spółkę na rzecz Skarbu Państwa, zaś faktura dokumentuje zapłatę przez Zleceniodawcę Spółki podatku VAT od wpłaconej na konto Zleceniobiorcy przez Zleceniodawcę (właściciela wyrobu akcyzowego) kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym oraz należnej opłaty paliwowej.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka zadała następujące pytania:

1. Czy Spółka, jako podmiot ustawowo zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej, prawidłowo nalicza podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości 23% od przekazywanych przez Zleceniodawcę na podstawie łączącej strony umowy cywilnoprawnej wpłat na zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym oraz należnej opłaty paliwowej (podkreślam, iż składniki daniny Skarbu Państwa nie wchodzą w skład wynagrodzenia Spółki i stanowią składnik zmienny wynikający z ilości dostarczonego wyrobu akcyzowego).

2. Czy całość kwot przekazanych przez Zleceniodawcę (zarówno wpłaty na zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym oraz należnej opłaty paliwowej jak i ww. kwota stałego wynagrodzenia Spółki z tytułu wykonania czynności zamknięcia procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego) stanowi przychód Spółki. Czy całość ww. kwot przekazanych przez Zleceniodawcę stanowi dla Spółki podstawę obliczenia podatku dochodowego.

3. Czy Spółka, jako podmiot ustawowo zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu, jest uprawniona do zaliczenia kwoty uiszczonego podatku akcyzowego i opłaty paliwowej do kosztów uzyskania przychodów... O ile jest to koszt uzyskania przychodu to w jaki sposób powinien być księgowany.

4. Czy wystawiona przez Spółkę faktura VAT (w opisanym wyżej stanie faktycznym określona jako druga) określająca przedmiot usługi "podatek akcyzowy ARC" (w tym miejscu podany indywidualny numer przesyłki) oraz "opłata paliwowa ARC" (podany indywidualny numer przesyłki) jest wystawiona prawidłowo - czy prawidłowo określa przedmiot usługi i czy usługi w niej wyszczególnione stanowią dla Zleceniodawcy, będącego osobą prawną lub fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie i trzecie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytania czwartego dotyczącego podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługa w rozumieniu ustawy, to każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające między innymi na działaniu, przy spełnieniu następujących warunków:

1.

w następstwie zobowiązania, w związku z którym usługa jest świadczona, nabywca tej usługi jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2.

za świadczenie usługi, świadczeniodawca pobiera wynagrodzenie.

W ocenie Spółki w niniejszej sprawie świadczeniem jest nie tylko zamknięcie przez Spółkę procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego (poprzez wystawienie Raportu odbioru) ale i czynności związane z obliczeniem oraz uiszczeniem podatku akcyzowego i opłaty paliwowej. W konsekwencji całość kwoty wpłacanej przez Zleceniodawcę, tj. równowartość należnego podatku akcyzowego, kwota opłaty paliwowej oraz zapłata stałej kwoty za zamknięcie przez Spółkę procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego (czynności administracyjne), stanowi przychód Spółki i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Dalej wskazać należy, iż wg Spółki całość wpłat dokonanych przez Zleceniodawcę, w tym także równowartość należnego podatku akcyzowego oraz kwota opłaty paliwowej, stanowi dla Spółki podstawę naliczenia podatku dochodowego.

Dodatkowo, kosztem uzyskania przychodu jest uiszczane przez Spółkę kwoty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej i winny być księgowane jako koszt uzyskania przychodu.

Ponadto w ocenie Spółki kwota uiszczonego podatku akcyzowego i opłaty paliwowej, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu, stanowi dla Spółki, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów. Natomiast wystawiona przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy faktura VAT (w opisanym wyżej stanie faktycznym określona jako druga) określająca przedmiot usługi "podatek akcyzowy ARC" (w tym miejscu podany indywidualny numer przesyłki) oraz "opłata paliwowa ARC" (podany indywidualny numer przesyłki) jest wystawiona prawidłowo, zaś usługi w niej wyszczególnione stanowią dla Zleceniodawcy, będącego osobą prawną lub fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą koszty uzyskania przychodów.

W piśmie z dnia 29 marca 2013 r. Spółka wyjaśniła, iż w jej ocenie w niniejszej sprawie, zgodnie z alt. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami spółki są zarówno świadczenie otrzymywane z tytułu zamknięcia przez spółkę procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego jak i świadczenie otrzymane za czynności związane z obliczeniem oraz uiszczeniem podatku akcyzowego i opłaty paliwowej. W konsekwencji zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całość kwoty wpłacanej przez Zleceniodawcę na rzecz spółki, tj. równowartość należnego podatku akcyzowego, kwota opłaty paliwowej oraz zapłata stałej kwoty za zamknięcie przez spółkę procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, stanowią przychód spółki. Datą powstania przychodu i momentem ich wykazania, zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest dzień wystawienia przez spółkę faktury VAT (w opisanym wyżej stanie faktycznym określona jako druga - określająca przedmiot usługi "podatek akcyzowy ARC (w tym miejscu podany indywidualny numer przesyłki) oraz "oplata paliwowa ARC" /podany indywidualny numer przesyłki/).

Dalej wskazać należy, iż całość wpłat dokonanych rzez Zleceniodawcę na rzecz spółki, w tym także równowartość należnego podatku akcyzowego oraz kwota opłaty paliwowej, stanowi dla spółki zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę naliczenia podatku dochodowego. Z kolei uiszczone przez spółkę kwoty podatku akcyzowego i opłaty paliwowej będące następstwem wykonywania zlecenia na rzecz Zleceniodawcy stanowią dla spółki, zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodu i jako takie winny być księgowane (jako koszt uzyskania przychodu). Dalej wskazać należy, iż zastosowanie w danej sprawie odnośnie momentu zaliczenia ww. kosztów uzyskania przychodów ma art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Na podstawie art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury, albo

2.

uregulowania należności.

W sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku z zawartej między stronami umowy cywilnoprawnej wynika, że Zleceniodawca zobowiązuje się do przekazania Zleceniobiorcy (Wnioskodawcy) kwoty przeznaczonej na uregulowanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym oraz należnej opłaty paliwowej. Jednocześnie Zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty prowizji Zleceniobiorcy w ustalonej wysokości tytułem wykonania czynności polegającej na zamknięciu procedury przemieszczania wyrobu akcyzowego w zawieszeniu poboru podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 13 ust. pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o podatku akcyzowym (T.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626): "Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu". Jak treści wniosku Spółka jest zarejestrowany odbiorcą w rozumieniu powołanego przepisu. Stąd też Zleceniobiorca jest na podstawie powyższego zobligowany do uregulowania kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

Wobec powyższego, należności w kwocie odpowiadającej podatkowi akcyzowemu oraz opłacie paliwowej stanowią w istocie, wraz z otrzymaną przez Spółkę stalą kwotą za zamknięcie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, przychód Spółki. Przychód ten jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i w całości stanowi element podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 15 ust. 1 u.p.d.o.p. określa jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje on, iż są to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Podatnik ma więc możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów wszelkich wydatków, o ile wykaże, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarzą, a ich poniesienie może mieć wpływ na wielkość przychodów. Tak więc wydatek uznany za koszt musi zostać pokryty z majątku stanowiącego własność podatnika. Wydatek taki musi być również ostateczny, a więc jego wartość nie została zwrócona. Powinien on być również właściwie udokumentowany.

Powołany powyżej art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. ma charakter ogólny (tzw. klauzula generalna). Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Katalog wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter zamknięty. Ustawodawca zawarł w tym przepisie regulacje odnoszące się m.in. do wydatków związanych z podatkiem akcyzowym.

I tak, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

- na mocy art. 16 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy - strat powstałych w wyniku nadmiernych ubytków lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych oraz podatku akcyzowego od tych ubytków lub niedoborów.

Ustawodawca, w przypadku podatku akcyzowego, objął wyłączeniem z kategorii kosztów podatkowych jedynie przypadek zapłaty podatku akcyzowego od nadmiernych ubytków wyrobów akcyzowych lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych.

Posługując się zasadą wnioskowania a contrario, można zatem stwierdzić, że na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych funkcjonuje zasada, zgodnie z którą podatek akcyzowy stanowi koszty uzyskania przychodów podatnika, o ile spełniają przesłankę celowości. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka jako podmiot ustawowo zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego uprawniona jest do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów związanych z wykonaniem przedmiotowej usługi.

Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu.

W konsekwencji, można stwierdzić, że przedmiotowa zapłata podatku akcyzowego - co do zasady - spełnia określony w art. 15 ust. 1 warunek poniesienia w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Wobec powyższego, analizowana wartość zapłaconego podatku akcyzowego spełnia przesłanki materialnoprawne uznania jej za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę związane z dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych stanowią w całości bezpośrednie koszty uzyskania przychodów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl