IPPB3/423-25/10-6/PD - Ustalenie kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia udziałów lub akcji, otrzymanych uprzednio przez osobę prawną będącą akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej na skutek likwidacji tej spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-25/10-6/PD Ustalenie kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia udziałów lub akcji, otrzymanych uprzednio przez osobę prawną będącą akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej na skutek likwidacji tej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji odpłatnego zbycia akcji/udziałów otrzymanych na skutek likwidacji (pytanie oznaczone numerem 5) jest - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji odpłatnego zbycia akcji/udziałów otrzymanych na skutek likwidacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2008 r. spółka B. Sp. z o.o. (dalej: B. lub Spółka) posiada akcje/udziały w podmiotach posiadających osobowość prawną (dalej: akcje/udziały). Obecnie rozważane jest wniesienie akcji/udziałów wszystkich bądź niektórych z tych spółek do spółki komandytowo-akcyjnej w formie wkładu niepieniężnego w zamian za akcje w spółce komandytowo-akcyjnej.

Wniesienie tych akcji/udziałów przez B. spowoduje objęcie akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, o wartości nominalnej odpowiadającej wartości rynkowej wnoszonych akcji/udziałów. Oprócz B. w spółce komandytowo-akcyjnej będzie jeszcze wspólnik odpowiadający bez ograniczenia za jej zobowiązania (komplementariusz).

Celem działalności spółki komandytowo-akcyjnej będzie prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu wniesionymi do niej aktywami finansowymi.

W okresie, gdy przedmiotowe akcje/udziały będą już własnością spółki komandytowo-akcyjnej, spółka ta może dokonać ich sprzedaży.

Jeżeli w spółce komandytowo-akcyjnej zostanie wypracowany zysk, może on zostać wypłacony na rzecz komplementariusza oraz akcjonariusza (B.).

Dodatkowo może wystąpić sytuacja, w której spółka komandytowo-akcyjna zostanie zlikwidowana przed zbyciem akcji/udziałów (tj. gdy przedmiotowe akcje/udziały będą nadal jej własnością).

Gdy spółka komandytowo-akcyjna zostanie zlikwidowana, pieniądze uzyskane z tytułu sprzedaży akcji/udziałów zostaną przekazane między innymi do B. (akcjonariusza), bądź, w sytuacji gdyby nie doszło do zbycia udziałów/akcji przez spółkę komandytowo-akcyjną B. otrzyma akcje/udziały w naturze jako majątek polikwidacyjny.

Możliwy jest również wariant, w którym B. dokona sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej na rzecz podmiotu trzeciego.

Ponadto, może również dojść do sytuacji, w której spółki, w których spółka komandytowa będzie miała akcje/udziały wypłacą dywidendę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z wniesieniem akcji/udziałów do spółki komandytowo-akcyjnej powstanie przychód podatkowy po stronie B....

2.

W jaki sposób ustalić wynik podatkowy w związku ze sprzedażą udziałów/akcji w spółce komandytowo-akcyjnej wniesionych do niej przez B. w formie wkładu niepieniężnego.

3.

Czy zysk przekazany akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej przez tę spółkę w trakcie jej działalności stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie B....

4.

Czy czynność przekazania akcjonariuszowi pieniędzy/akcji/udziałów na skutek likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej będzie podlegała opodatkowaniu po stronie tego akcjonariusza (tj. B.).

5.

W jaki sposób ustalić koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia przez B. akcji/udziałów, otrzymanych w naturze na skutek likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej.

6.

W jaki sposób ustalić wynik na sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej objętych za wkład niepieniężny.

7.

Czy przychody akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu dobrowolnego umorzenia akcji tej spółki objętych za wkład niepieniężny są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

8.

Czy przychody osiągnięte przez B. za pośrednictwem spółki komandytowo-akcyjnej, uzyskane przez tę spółkę z tytułu dywidend podlegają zwolnieniu z opodatkowania w B....

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie numer 5. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne interpretacje.

Stanowisko Spółki odnośnie pytania numer 5.

Zdaniem B., regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.) nie zawierają przepisu, który wprost określałby zasady ustalania kosztu podatkowego w przypadku zbycia aktywów otrzymanych na skutek likwidacji spółki osobowej, w której podatnik był akcjonariuszem.

Przepisem tym, w szczególności, nie jest art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p., który stwierdza, że koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów/akcji stanowią - w momencie ich zbycia - wydatki na objęcie lub objęcie akcji albo udziałów.

W ocenie spółki, regulacja ta nie znajduje zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym, gdyż otrzymane w wyniku likwidacji spółki osobowej akcje/udziały nie stanowią kategorii wydatku.

Dlatego też określenie kosztu uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia akcji albo udziałów otrzymanych w wyniku likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej powinno nastąpić z uwzględnieniem przepisu art. 5, w związku z art. 1 u.p.d.o.p., a także odpowiadać zasadzie systemowej podatku od dochodu, tj. prowadzić do opodatkowania dochodu osiągniętego przez danego podatnika, w takim zakresie jaki wynika on z prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 u.p.d.o.p. przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Powyższa zasada znajduje również zastosowanie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obliczania dochodu, podstawy opodatkowania. Likwidacja spółki osobowej prowadzi do zaprzestania prowadzenia przez nią działalności gospodarczej oraz wykreśleniem jej z odpowiednich rejestrów.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że likwidacja działalności spółki komandytowo-akcyjnej, wiąże się z zaprzestaniem generowania przez spółkę osobową przychodów oraz kosztów, a tym samym rozpoznawania ich przez B. w swoim rachunku podatkowym. W konsekwencji, B. przestaje, w tym zakresie, być podatnikiem podatku dochodowego.

Prowadzi to do wniosku, iż po likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej, B. nie będzie już uprawniony do rozpoznawania kosztów/przychodów, straty podatkowej/dochodu, w tym zakresie w jakim nie stanowiły one tych kategorii dla B. w trakcie prowadzenia działalności przez spółkę osobową czy też jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Spółki w odniesieniu do pkt 4 nie stanowiły - dla B. - zdarzenia podatkowego w momencie likwidacji spółki osobowej.

Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego odnoszącego się do przedmiotowego pytania, likwidacja spółki osobowej wiąże się z wydaniem B. majątku polikwidacyjnego w naturze - w postaci akcji/udziałów. Tym samym majątek ten stanie się częścią aktywów B.

W świetle powyższej konkluzji należy uznać, iż ustalenie dochodu podatkowego na zbyciu przez B. majątku polikwidacyjnego musi odpowiadać sposobowi ustalenia dochodu ze zbycia każdego innego majątku będącego własnością Spółki.

Stąd, dochodem ze sprzedaży akcji/udziałów będzie różnica pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży tych akcji/udziałów (ich wartością rynkową) a wartością rynkową tych akcji/udziałów z dnia ich nabycia - tj. w przedmiotowym stanie faktycznym - z dnia ich otrzymania w wyniku likwidacji.

Dodatkowo, akceptacja stanowiska prezentowanego przez Spółkę powoduje, iż w przypadku sprzedaży akcji/udziałów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega wzrost wartości majątku tylko w okresie w którym B. posiadał do niego prawo własności. Innymi słowy, jakakolwiek odmienna interpretacja prowadziłaby do opodatkowania - rozpoznania w rachunku podatkowym B. - skutków sprzedaży majątku odnoszących się do okresu, w którym majątek ten nie należał do Spółki. Tym samym, przychodem oraz kosztem podatkowym - a w konsekwencji zyskiem lub stratą - w B. - byłaby zmiana wartości majątku jaka nastąpiła w okresie, w którym prawo własności do tego majątku nie należało do Spółki. W ocenie B., taka interpretacja byłaby przeczyłaby zasadzie systemowej podatku od dochodu zgodnie z którą opodatkowaniu podlega dochód osiągnięty przez danego podatnika, w takim zakresie jaki wynika on z prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie, zdaniem B., kosztem uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów/akcji otrzymanych w wyniku podziału majątku spółki komandytowo-akcyjnej będzie wartość rynkowa tych akcji/udziałów z dnia ich nabycia - tj. w przedmiotowym stanie faktycznym - z dnia ich otrzymania w wyniku likwidacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania numer 5 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl