IPPB3/423-236/09-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-236/09-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz klasyfikacji przychodów stosowanej przez Spółdzielnię

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia uzyskuje przychody z opłat od użytkowników lokali mieszkalnych, lokali użytkowych wynajmowanych i lokali użytkowych zajmowanych na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, garaży oraz z innych tytułów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania i przedstawiono następujące stanowisko:

I Czy lokale użytkowe zajmowane na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa mieszczą się w pojęciu (definicji) gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu użytego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy lokale użytkowe zajmowane na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa mieszczą się w pojęciu "zasoby mieszkaniowe" użytego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych świadczy o tym charakter wnoszonych opłat przez użytkowników tych lokali, opłaty te wnoszone są na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych

II Czy kwalifikacja stosowana przez Spółdzielnię jest prawidłowa.

Spółdzielnia wnosi o interpretację w zakresie kwalifikacji następujących przychodów jako dotyczących działalności opodatkowanej lub zwolnionej z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.:

1.

przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych od użytkowników lokali użytkowych zajmowanych na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,

2.

przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych od użytkowników garaży posiadających spółdzielcze własnościowe prawo,

3.

przychody z tytułu opłat za zużycie ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania od użytkowników lokali mieszkalnych, użytkowych posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Powyższe opłaty użytkownicy wnoszą na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) przychód z tych opłat przeznaczony jest na utrzymanie zasobów mieszkaniowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Wobec powyższego Spółdzielnia stoi na stanowisku, że powyższe przychody podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

przychody z tytułu opłat za zużycie ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania od użytkowników lokali użytkowych wynajmowanych. Zdaniem Spółdzielni przychody te winny być opodatkowane, gdyż nie dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

2.

przychody uzyskiwane z najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne wynajmowane gospodarzom domów i byłym pracownikom Spółdzielni lub ich rodzinom. Spółdzielnia uważa, że powyższy dochód jest dochodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ pochodzi oz z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i jest przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

3.

przychody uzyskiwane ze sprzedaży pilotów elektronicznych do otwierania bram wjazdowych na teren posesji. Spółdzielnia jest zdania, że zakup pilotów jest niezbędny do korzystania z miejsc postojowych znajdujących się przy budynkach, a tym samym korzystania z zasobów mieszkaniowych. Przychód ten powinien być zwolniony z opodatkowania.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, 2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

2.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

3.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

4.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do takich rodzajów dochodów należy zaliczyć również opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku Podatnika należy stwierdzić, iż:

I Lokale użytkowe nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie).

Istotą lokali użytkowych jest ich niemieszkalne przeznaczenie, co oznacza, iż nie można ich zaliczyć do zasobów mieszkaniowych, nie służą one bowiem w żaden sposób zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych Zatem opłat wnoszonych przez użytkowników lokali użytkowych nie można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, stanowisko Spółdzielni w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 odnośnie zaliczenia do gospodarki zasobami mieszkaniowymi lokali użytkowych zajmowanych na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest nieprawidłowe.

II W zakresie kwalifikacji przychodów stosowanej przez Spółdzielnię, organ wyjaśnia, iż zgodnie z przytoczonymi powyżej uregulowaniami prawnymi należy wskazać, że lokale mieszkalne stanowią zasoby mieszkaniowe, wobec czego wpłaty na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną dokonywane przez właścicieli tych lokali, stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą więc podlegać dochody - a nie, jak wskazuje Wnioskodawca, przychody - uzyskane z opłat eksploatacyjnych od użytkowników garaży służące celom zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców lokali mieszkalnych należących do zasobów Spółdzielni i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem dla którego zostały wybudowane, opłaty za zużycie ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania od użytkowników lokali mieszkalnych, opłaty z najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, dochody uzyskiwane ze sprzedaży pilotów elektronicznych do otwierania bram wjazdowych na terenie posesji, służące do korzystania z miejsc postojowych właścicielom lokali mieszkalnych.

Natomiast przychodów uzyskiwanych z opłat eksploatacyjnych od użytkowników lokali użytkowych, które nie są w żaden sposób związane z celami mieszkaniowymi, opłat za zużycie ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania od użytkowników lokali użytkowych oraz ze sprzedaży pilotów elektronicznych służących właścicielom lokali użytkowych, niestanowiących zasobów mieszkaniowych, nie można zaliczyć do dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania i tym samym na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych będą podlegały opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni odnośnie pytania nr 2 również należy uznać za nieprawidłowe, gdyż Spółdzielnia w przedstawionym stanowisku własnym twierdzi, iż przedstawiona kwalifikacja przychodów jest w pełni prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl