IPPB3/423-20/10-2/GJ - Obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji cesji umowy leasingu operacyjnego na osobę trzecią.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-20/10-2/GJ Obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji cesji umowy leasingu operacyjnego na osobę trzecią.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji cesji umowy leasingu operacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w sytuacji cesji umowy leasingu operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W kwietniu 2008 r. Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego z firmą leasingową. Przedmiotem leasingu jest samochód specjalny na podwoziu Mercedesa z pompą do betonu w cenie zakupu netto 463.000,00 Euro, co stanowiło równowartość 1.602.557,80 PLN.

Czas trwania umowy - 36 rat.

Raty w umowie zostały ustalone procentowo, gdzie 1 rata wynosiła 20%, 2-6 rata -8%, 7-12 rata - 1,52% i kolejne zmniejszające raty.

W sierpniu 2008 r. strony zawarły aneks do umowy zmieniający wysokość rat leasingowych (głównie zmiana 3 raty z 8% na 24%) i po zmianie raty leasingowe przedstawiały się następująco:

rata 1 -20%; rata 2 -8%; rata 3 -24%; raty od 4 do 6- 5,6%; raty od 7 do 12- 1,06%; raty od 13 do 18 -0,9%; raty od 19 do 24 -0,7%; raty od 25 do 30-0,53%; raty od 31-36 -0,35%. Wykup przedmiotu leasingu - 20% podstawy wyliczenia rat leasingowych plus podatek VAT. Obecnie Spółka spłaciła 19 ratę leasingu. Po spłacie 24 raty Spółka chce przedmiot leasingu na podstawie cesji przekazać innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano pytania:

Czy cesja przedmiotu leasingu na osobę trzecią nie spowoduje koniczności korekty kosztów uzyskania przychodów w roku 2008, kiedy Spółka w koszty odpisała znaczną część wartości przedmiotu leasingu i korekty w 2009 r. ze względu na cesję...

Stanowisko Spółki:

Zdaniem Spółki przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują wprost skutków podatkowych w przypadku cesji umowy leasingu.

Opłaty leasingowe są prawidłowo zaliczane do kosztów uzyskania przychodów pomimo, że opłaty w całym okresie umowy nie są równe i zmiana umowy leasingu operacyjnego w zakresie wysokości rat jest możliwa pod warunkiem, że suma wysokości opłat pomniejszona o należny podatek od towarów i usług odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Cesja umowy leasingu operacyjnego na osobę trzecią nie spowoduje konieczności dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, gdyż art. 15-16 u.p.d.o.p. oraz rozdział 4a u.p.d.o.p. nie przewiduje wyłączenia z kosztów rat leasingowych zaliczonych do kosztów w przypadku rozwiązania umowy przed upływem podstawowego okresu umowy.

Zatem Spółka nie jest zobowiązana do korygowania kosztów uzyskania przychodów w powyższym zakresie. Kwotę odstępnego, jaką Spółka otrzyma od osoby wstępującej przy cesji leasingu Spółka zaliczy do przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl