IPPB3/423-2/11-2/MS - Skutki podatkowe zbycia linii produkcyjnej, której wydatki na nabycie uwzględnione były w wydatkach inwestycyjnych poniesionych na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-2/11-2/MS Skutki podatkowe zbycia linii produkcyjnej, której wydatki na nabycie uwzględnione były w wydatkach inwestycyjnych poniesionych na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia linii produkcyjnej, której wydatki na nabycie uwzględnione były w wydatkach inwestycyjnych poniesionych na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia linii produkcyjnej, której wydatki na nabycie uwzględnione były w wydatkach inwestycyjnych poniesionych na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Wnioskodawca: " Spółka") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "WSSE") na podstawie zezwolenia z 27 czerwca 2006 r. (dalej Zezwolenie). Zezwolenie obejmuje następujące rodzaje działalności:

W sekcji D:

podsekcji DA

dziale 15

grupie 15.8

klasie 15.84

dziesięciocyfrówka 15.84.23-10.00 Guma do żucia

klasie 15.89

dziesięciocyfrówka 15.89.14-99.00 Ser fondue oraz pozostałe artykuły spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane

W sekcji K:

dziale 72

grupie 72.1

klasie 72.10

dziesięciocyfrówka 72.10.10-00.00 Usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego

klasie 72.21

dziesięciocyfrówka 72.21.11-00.00 Usługi w zakresie oprogramowania o i narzędziowego

dziesięciocyfrówka 72.21.12-00.00 Usługi edycyjne w zakresie oprogramowania użytkowego

dziesięciocyfrówka 72.21.20-00.00 Nośniki magnetyczne z zapisanymi danymi w rodzaju stosowanych w maszynach do automatycznego przetwarzania danych

klasie 72.22

dziesięciocyfrówka 72.22.11-00.00 Usługi doradztwa w zakresie systemów i problemów technicznych

dziesięciocyfrówka 72.21.12-00.00 Usługi opracowania oprogramowania na zamówienie klienta

dziesięciocyfrówka 72.22.13-00.00 Usługi analizy systemowej i oprogramowania systemów dziesięciocyfrówka 72.22.14-00.00 Usługi konserwacji systemów

dziesięciocyfrówka 72.22.15-00.00 Usługi specjalistyczne w zakresie oprogramowania pozostałe

Klasie 72.30

dziesięciocyfrówka 72.30.10-00.00 Usługi zarządzania sprzętem komputerowym

dziesięciocyfrówka 72.30.21-00.00 Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów

dziesięciocyfrówka 72.30.22-00.00 Usługi wprowadzania danych

dziesięciocyfrówka 72.30.23-00.00 Usługi zarządzania stronami internetowymi

dziesięciocyfrówka 72.30.24-00.00 Usługi w zakresie przetwarzania komputerowego pozostałe

dziesięciocyfrówka 72.30.30-00.00 Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych

Klasie 72.40

dziesięciocyfrówka 72.40.11-00.00 Usługi publikowania w trybie on-line

dziesięciocyfrówka 72.40.12-00.00 Usługi portali do wyszukiwania stron internetowych

dziesięciocyfrówka 72.40.13-00.00 Usługi baz danych pozostałe

dziesięciocyfrówka 72.40.20-00.00 Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie, gdzie indziej niesklasyfikowana

Klasie 72.50

dziesięciocyfrówka 72.50.11-00.00 Usługi konserwacji naprawy maszyn biurowych księgujących dziesięciocyfrówka 72.50.12-00.00 Usługi konserwacji i naprawy sprzętu komputerowego

Klasie 72.60

dziesięciocyfrówka 72.60.10-00.00 Usługi związane z informatyką pozostałe

dziale 73

grupie 73.1

klasie 73.10

dziesięciocyfrówka 73.10.11-00.00 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk fizycznych, matematycznych i astronomii

dziesięciocyfrówka 73.10.12-00.10 Usługi badawczo-rozwojowo w dziedzinie chemii i biologii

dziesięciocyfrówka 73.10.12-00.20 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego oraz nauk o Ziemi

dziesięciocyfrówka 73.10.14-00.00 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych

dziesięciocyfrówka 73.10.15-00.00 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji

dziesięciocyfrówka 73.10.13-00.00 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie techniki i technologii

dziesięciocyfrówka 73.10.16-00.00 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych

dziale 74

grupie 74.1

klasie 74.12

dziesięciocyfrówka 74.12.11-00.00 Usługi kontroli i weryfikacji ksiąg

dziesięciocyfrówka 74.12.12-00.00 Usługi sprawdzania rachunków

dziesięciocyfrówka 74.12.13-00.00 Usługi zestawiania sprawozdań finansowych dziesięciocyfrówka 74.12.14-00.00 Usługi w zakresie rachunkowości pozostałe ksiąg

dziesięciocyfrówka 74.12.20-00.00 Usługi w zakresie księgowości z wyłączeniom deklaracji podatkowych

grupie 74.3

klasie 74.30

dziesięciocyfrówka 74.30.11-00.00 Usługi w zakresie badań i analiz składu oraz czystości substancji

dziosięciocyfrówka 74.30.12-00.00 usługi w zakresie badań i analiz właściwości fizycznych

dziesięciocyfrówka 74.30.13-00.00 Usługi w zakresie badań i analiz właściwości zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych

dziesięciocyfrówka 74.30.14-00.00 Usługi przeglądów technicznych pojazdów samochodowych dziesięciocyfrówka 74.30.15-00.00 Usługi przeglądów technicznych pozostałe dziesięciocyfrówka 74.30.16-00.00 Usługi w zakresie pozostałych badań i analiz technicznych grupie 74.8

klasie 74.86

dziesięciocyfrówka 74.86.10-00.00 Usługi centrów telefonicznych.

W Zezwoleniu określono następujące warunki wykonywania działalności gospodarczej:

* wystawienie pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów lub usług wytworzonych i wykonanych na terenie WSSE nie później niż do 31 grudnia 2008 r.

* zatrudnienie po uzyskaniu zezwolenia, przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie podstrefy Skarbimierz WSSE nowych pracowników w przeliczeniu na pełne etaty - do 31 grudnia 2011 r. - co najmniej 250 pracowników i utrzymanie tego stanu do 31 grudnia 2016 r.

* dokonanie inwestycji, tj. poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycji) w rozumieniu § 6 Rozporządzenia RM z 14 września 2004 r. (zastąpionego później przez § 6 Rozporządzenia 2006) o wartości co najmniej 85 mln EUR do 31 grudnia 2009 r. (przy czym przeliczanie wydatków ponoszonych w PLN powinno być dokonywane wg średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury dotyczącej wydatku inwestycyjnego).

Spółka wybudowała na terenie WSSE zakład produkcyjny, będący jedną z najnowocześniejszych fabryk gumy do żucia w Europie, w którym prowadzi działalność gospodarczą objętą zakresem przedmiotowym Zezwolenia, tj. produkcję gumy do żucia bez cukru. Realizując projekt, Spółka spełniła wyżej wskazane warunki Zezwolenia, znacznie przekraczając m.in. minimalny próg wartości inwestycji określony tamże.

Wnioskodawca, po przejęciu przez grupę K. grupy C., należy do globalnej grupy K., jednego z większych producentów żywności przetworzonej na świecie. W ramach strategii grupy, mającej na celu optymalizację struktury produkcji w zależności od wymagań poszczególnych rynków, rozważana jest decyzja o zbyciu przez Spółkę jednej z linii produkcyjnych zlokalizowanych w zakładzie Wnioskodawcy jednej ze spółek grupy w celu jej wykorzystania w jednym z zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na terytorium Federacji Rosyjskiej.

Linia produkcyjna, której zbycie jest rozważane to linia Loesch składająca się ze stacji nacinającej, maszyny zawijającej typ GW03, pasa grupującego oraz maszyny formującej i pakującej w kartony typ LTM (dalej: " Linia produkcyjna"). Linia ta obecnie znajduje się poza zakładem Spółki - w modernizacji na terenie Niemiec i jest przedmiotem umowy najmu na rzecz wspomnianej rosyjskiej spółki grupy K. Umowa ta nie przewiduje jej definitywnego zbycia, jednak, jak wskazano na wstępie, rozważana jest możliwość dokonania takiej transakcji. Ewentualne zbycie wskazanej linii nastąpiłoby przed upływem pięcioletniego okresu od wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych Spółki, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia 2006.

Po zbyciu Linii Produkcyjnej, Spółka będzie kontynuować działalność gospodarczą na terenie WSSE. Wartość początkowa środków trwałych pozostających po zbyciu Linii Produkcyjnej w dalszym ciągu będzie istotnie przekraczać 85 mln EUR, zatem warunek dotyczący wartości inwestycji określony w Zezwoleniu (podobnie jak pozostałe ustalone tam warunki) pozostanie spełniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym Spółka zbywając linię produkcyjną utraci jedynie część limitu zwolnienia podatkowego obliczaną jako iloczyn wartości początkowej zbytych środków trwałych oraz intensywności pomocy mającej zastosowanie do regionu w którym zlokalizowana została inwestycja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym Spółka zbywając linię produkcyjną utraci jedynie część limitu zwolnienia podatkowego obliczaną jako iloczyn wartości początkowej zbytych środków trwałych oraz intensywności pomocy mającej zastosowanie do regionu, w którym zlokalizowana została inwestycja zgodnie z § 4 ust. 1 i 3 Rozporządzenia 2006. Zdaniem Spółki, nie utraci ona natomiast limitu zwolnienia podatkowego obliczanego od wartości pozostałych wydatków kwalifikowanych, niezwiązanych ze zbywaną linią produkcyjną.

Przepisy o WSSE mające zastosowanie do Spółki.

Przed przedstawieniem uzasadnienia prawnego stanowiska Spółki celowe jest ze względu na liczne zmiany legislacyjne w tym zakresie, wskazanie właściwych przepisów mających zastosowanie w niniejszym przypadku.

Zezwolenie posiadane przez Spółkę zostało wydane 27 czerwca 2006 r., tj. w okresie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 218 z 2004 r., poz. 2211z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie 2004). Rozporządzenie to zostało uchylone z dniem wejścia w życie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 236 z 2006 r., poz. 1705 z późn. zm., czyli wskazanego wyżej Rozporządzenia 2006). Rozporządzenie 2006 zostało istotnie zmienione z dniem 14 lutego 2007 r. Rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 lutego 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 17 z 2007 r. poz. 99; dalej: Rozporządzenie 2007).

Rozporządzenie 2006 w wersji zmienionej Rozporządzeniem 2007, zostało następnie uchylone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej: "Rozporządzenie 2008").

Zgodnie z § 12 Rozporządzenia 2006, zezwolenia uzyskane przed dniem jego wejścia w życie zachowują ważność. Rozporządzenie to nie zawierało jednak postanowienia o zachowaniu do takowych zezwoleń dotychczasowych przepisów. Z kolei Rozporządzenie 2007 zawierało postanowienie (w § 2), zgodnie z którym do przedsiębiorców posiadających zezwolenia wydane przed dniem jego wejścia w życie stosuje się przepisy dotychczasowe. Analogiczny przepis został zawarty w przepisach wprowadzających obecnie obowiązującego Rozporządzenia 2008.

W rezultacie, do zezwolenia Spółki należy zastosować przepisy Rozporządzenia 2006 w brzmieniu sprzed wejścia w życie Rozporządzenia zmieniającego 2007.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.) stanowi, że dochody osiągane na terenie SSE na podstawie zezwolenia, są wolne od podatku do wysokości wielkości pomocy publicznej określanej zgodnie z odrębnymi przepisami. W ust. 4 tego artykułu, u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnieniu podlegają jedynie dochody realizowane z działalności prowadzonej na terenie strefy. W ust. 5-6 art. 17, u.p.d.o.p. reguluje natomiast przesłanki utraty zwolnienia i tryb zapłaty podatku objętego wcześniej zwolnieniem w przypadku jego utraty.

Rozporządzenie 2006 określa w § 3 ust. 1 pkt 1 wysokość tej pomocy jako iloczyn wysokości wydatków kwalifikowalnych, o których mowa § 6-8 tego rozporządzenia i intensywności pomocy regionalnej (w tym regionie wynoszącej co do zasady 40%, z zastrzeżeniem szczególnej formuły jej obliczania określonej w § 4 ust. 3 tego rozporządzenia).

Rozporządzenie 2006, w § 5 ust. 1 stanowi, że zwolnienie z podatku z tytułu nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy od miesiąca poniesienia pierwszych wydatków inwestycyjnych po uzyskaniu zezwolenia, aż do wyczerpania limitu pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:

1. Przedsiębiorca nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, oraz

2. Będzie on prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Rozporządzenie 2006 nie zawiera przepisów określających wprost, jakie są konsekwencje podatkowe w przypadku niespełnienia wskazanego (w § 5 ust. 1 rozporządzenia strefowego) warunku, np. sprzedaży składnika majątku, z którym związane było zwolnienie podatkowe, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji.

W rezultacie, odnosząc się do całokształtu wyżej wskazanej regulacji, należy stwierdzić, że w sytuacji takiej jak wyżej opisane zdarzenie przyszłe, tj. zbycia środka trwałego przed upływem 5 lat od wprowadzenia go do ewidencji, przy jednoczesnym utrzymaniu działalności gospodarczej i wartości inwestycji przekraczającej minimum wymagane Zezwoleniem, dochodzi jedynie do utraty tej części limitu zwolnienia, do jakiej Wnioskodawca uzyskał prawo w odniesieniu do zbywanych środków trwałych.

W szczególności, nie dochodzi w takim przypadku do utraty zwolnienia w całości. Interpretacja taka sprzeciwiałaby się bowiem u.p.d.o.p., która w wyżej wskazanych przepisach odsyła jedynie do przepisów odrębnych w zakresie ustalania wielkości zwolnienia, a nie w zakresie przesłanek jego utraty, które reguluje samodzielnie w ust. 5 i 6 artykułu 17. Przyjęcie, że przepisy odrębne (w tym wypadku Rozporządzenie 2006) mogą regulować zasady całkowitej utraty zwolnienia w sposób oderwany od u.p.d.o.p., powodowałoby, że akt rangi podustawowej sprzeciwiałby się ustawie. Ponadto, interpretacja taka prowadziłaby do nieracjonalnych skutków, zakazujących zbywania środków trwałych, które są np. przestarzałe technologicznie, czy zużyte w stopniu, w którym naprawa przestaje być ekonomicznie opłacalna.

Warto wskazać także, iż Wnioskodawca wykorzystał dotychczas nieznaczną część limitu zwolnienia przysługującego mu na podstawie wartości poniesionych wydatków inwestycyjnych, nawet w przypadku obliczania jego wartości z pominięciem wartości Linii Produkcyjnej, której zbycie jest rozważane. W rezultacie, wydatki na tę Linię nie były dotychczas podstawą do uzyskania rzeczywistej pomocy publicznej, a jedynie były stosowane do obliczenia potencjalnego limitu tej pomocy, który, zgodnie ze stanowiskiem Spółki, po ich zbyciu uległby stosownemu zmniejszeniu.

Interpretacja wyżej wskazanych przepisów, zgodnie z którą, w przypadku zbycia środka trwałego przed upływem 5 lat od wprowadzenia go do ewidencji dochodzi do utraty zwolnienia jedynie w części proporcjonalnej do wartości początkowej zbywanego środka trwałego, znajdowała potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych wydawanych na gruncie art. 14b ordynacji podatkowej.

Analogiczne stanowisko zajął także bezpośrednio Minister Finansów, który w piśmie do Ministerstwa Gospodarki i Pracy sygn. GN-8/k.k./58/2005/247/2004 stwierdził min., że:

"przeniesienie w jakiejkolwiek formie składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji - stanowi wystarczającą przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona". Pismo to potwierdza zatem interpretację przedstawioną w stanowisku Wnioskodawcy.

W rezultacie, zdaniem Spółki, w omawianej sytuacji, dojdzie do utraty zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie WSSE jedynie w części obliczanej od wydatków na zbywaną Linię Produkcyjną. W pozostałej części limitu, obliczanego od pozostałych wydatków inwestycyjnych Spółki, biorąc pod uwagę realizację wymogów Zezwolenia także po zbyciu Linii Produkcyjnej, zwolnienie będzie przysługiwało w dalszym ciągu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl