IPPB3/423-189/10-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-189/10-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia: 10 marca 2010 r. (data wpływu: 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania:

* dochodu uzyskanego z odsetek od lokaty bankowej - jest nieprawidłowe

* dochodu z ustawowych odsetek wpłacanych przez właścicieli lokali - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek z lokaty bankowej oraz ustawowych odsetek wpłacanych przez właścicieli lokali.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa zajmuje się utrzymaniem nieruchomości wspólnej w zakresie remontów, bieżącej konserwacji, ponoszenia opłat za dostawę mediów. Wydatki są pokrywane z zaliczek wnoszonych przez właścicieli lokali. Z uwagi na fakt, że budynki wspólnoty wzniesiono w 1996 r., nie ma aktualnie pilnych, dużych potrzeb remontowych. Środki finansowe zbierane na remonty w czasie przyszłym są aktualnie lokowane na lokacie bankowej w banku. Lokata bankowa "Funduszu Remontowego" przynosi (generuje) co roku przychód finansowy. Co roku na zebraniu Wspólnoty podnoszona jest uchwała Wspólnoty zatwierdzająca sprawozdanie roczne finansowe wspólnoty oraz osobno podnoszona jest uchwała o przeniesieniu nadwyżki przychodów Wspólnoty nad kosztami na "Fundusz Remontowy" Wspólnoty. Przychody Wspólnoty to suma przychodów operacyjnych z bieżącej działalności (zaliczki wnoszone przez właścicieli lokali) oraz przychodów finansowych w większości uzyskanych z lokaty bankowej od środków finansowych zgromadzonych na "Funduszu Remontowym".

Niewielką część przychodów finansowych stanowią odsetki ustawowe zapłacone przez właścicieli lokali, którzy z opóźnieniem wnosili opłaty w formie miesięcznych zaliczek na utrzymanie części wspólnej Wspólnoty i zaliczek na media.

Wspólnota nie wykonuje żadnych innych zadań niż określonych w ustawie o własności lokali. Przychody finansowe, które na mocy uchwały Wspólnoty powiększają "Fundusz Remontowy" zgromadzony na rachunku bankowym są i będą przeznaczone tylko i wyłącznie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, np. na remonty dachów, elewacji budynków itp. w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnota Mieszkaniowa w opisanym powyżej stanie faktycznym jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych obliczonego od wartości przychodów finansowych, tj. przychodów finansowych generowanych przez "Fundusz Remontowy" zarachowany na rachunku bankowym Wspólnoty i ulokowanych tymczasowo (do momentu poniesienia wydatku w przyszłości) na lokacie bankowej oraz do ustawowych odsetek wpłacanych przez właścicieli lokali.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa o jakiej mowa w art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., o własności lokali nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od wartości przychodów finansowych uzyskiwanych z lokaty bankowej, na której zgromadzone są środki finansowe na pokrycie kosztów remontów w przyszłości, i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od wartości zapłaconych z tytułu wniesionych po terminie określonych w ustawie o własności lokali opłat w formie miesięcznych zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnej nieruchomości Wspólnoty i zaliczek na media.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Podmiotami podlegającymi pod regulacje ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) są:

* osoby prawne,

* jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, za wyjątkiem spółek nieposiadających osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Nie podlegają natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych: osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, jak również holdingi i związki kapitałowe spółek handlowych inne niż podatkowe grupy kapitałowe określone w art. 1a u.p.d.o.p.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji osoby prawnej jak również jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Problematyka - związana z osobami prawnymi jako pewną kategorią (pojęciem prawnym) regulowana jest przede wszystkim w przepisach Kodeksu cywilnego, w art. 33-43.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej to jednostka o wyodrębnionym majątku, mająca zorganizowaną strukturę wewnętrzną ujętą w ramy organizacyjne oraz określone zasady prowadzenia spraw tej jednostki i reprezentowania jej na zewnątrz.

Tak więc wspólnota mieszkaniowa, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) jest, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej podlegająca z mocy art. 1 ust. 2, art. 3 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast zgodnie z opisem przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz powołaniem się na konkretne artykuły ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 7 jak i art. 17 ust. 1 pkt 44, należy rozumieć, iż zamiarem Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji prawa podatkowego odnośnie zwolnienia z opodatkowania wymienionych przez niego dochodów uzyskanych z odsetek z lokaty bankowej i odsetek za zwłokę od zaległości czynszowych podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tak więc, z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do takich rodzajów dochodów należy zaliczyć również opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychody z odsetek za zwłokę od zaległości czynszowych od właścicieli lokali oraz odsetki od lokaty z wpływów opłat na fundusz remontowy.

Wobec tego przychody z odsetek za zwłokę od zaległości czynszowych od właścicieli lokali mieszkalnych są związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, tj. ich źródłem są wpływy z opłat (zaliczek) wnoszonych przez członków Wspólnoty (właścicieli lokali mieszkalnych) bądź z innych tytułów związanych z ww. lokalami mieszkalnymi i innymi pomieszczeniami do nich przynależnymi, stanowiącymi zasoby mieszkaniowe, to otrzymane środki z tego tytułu będą miały wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

Natomiast przychody z oprocentowania lokat bankowych (niezależnie od rodzaju lokaty) zaliczane są do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (osiągane są z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi) bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odsetek za zwłokę od zaległości czynszowych wpłacanych przez właścicieli lokali, ponieważ pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, oraz nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek uzyskanych z lokaty bankowej od środków finansowych zgromadzonych na funduszu remontowym, jako przychodu finansowego tj. pochodzącego z pozostałej, opodatkowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informujemy, że na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 8 marca 2010 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona na numer rachunku z którego została uiszczona ww. opłata, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl