IPPB3/423-1722/08-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1722/08-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej "Spółka") otrzymała dnia 28 grudnia 2007 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej "zezwolenie"). Spółka realizuje nową inwestycję na terenie strefy w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa. Jest to więc inwestycja typu brownfield.

Zgodnie z treścią zezwolenia Spółka ma ponieść do dnia 10 grudnia 2009 r. wydatki inwestycyjne w kwocie 47500000,00 zł. Dodatkowo Spółka po otrzymaniu zezwolenia ma zatrudnić 85 nowych pracowników do 31 grudnia 2009 r. oraz utrzymać stan zatrudnienia na poziomie 832 osób do dnia 31 grudnia 2014 r.. Spółka poniosła już pewne wydatki inwestycyjne. Wartość poniesionych wydatków inwestycyjnych nie osiągnęła jednak wartości minimalnej wynikającej z treści zezwolenia. Do dnia złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka nie osiągnęła również poziomu zatrudnienia określonego w zezwoleniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie Spółka może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych od dnia, w którym poniesione przez Spółkę wydatki inwestycyjne oraz poziom zatrudnienia przekroczą wartości określone w zezwoleniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych począwszy od dnia w którym poniesie pierwszy wydatek inwestycyjny (przy założeniu, iż dzień ten przypada po dniu wydania zezwolenia).

Zgodnie z treścią Art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r., o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm., dalej SSE) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w Art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ta generalna zasada znajduje swoje uszczegółowienie w przepisach Art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., w świetle którego wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w Art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zastrzeżenia odnoszą się do następujących kwestii:

* powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy,

* w razie cofnięcia zezwolenia podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego, a także podatnik jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 25, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego rokupodatkowego - w zeznaniu rocznym.

Przepisy u.p.d.o.p. nie wskazują szczególnego momentu, od którego podatnik może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody osiągnięte z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE.

Zgodnie z art. 16 ust. 4 u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Stąd należy uznać, iż warunkiem uprawniającym do skorzystania z ulgi, przewidzianej przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., jest otrzymanie stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym, jako że Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej wydane w dniu 28 grudnia 2007 r., może ona skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od tego własnie dnia. Zwolniony będzie oczywiście dochód osiągnięty z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej określonej w wydanym zezwoleniu do wysokości 50% poniesionych po dniu wydania zezwolenia wydatków inwestycyjnych.

Podobne stanowisko w tej sprawie zajął Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W swoim postanowieniu z dnia 17 listopada 2006 r. (sygn. 1472/ROP1/423-330/06/MC) organ stwierdził, co następuje: "jak wynika ze złożonego wniosku, po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, Spółka poniosła wydatek inwestycyjny na zakup rejestratora monitoringu hali produkcyjnej. Zezwolenie dopuszczające Spółkę do prowadzenia takiej działalności, nakłada na Spółkę obowiązek poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości (1,2 mln EUR) do dnia 31 grudnia 2012 r.. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy dochód uzyskany ze sprzedaży wyrobów podlegać będzie zwolnieniu od podatku pomimo braku na dzień złożenia wniosku zmian technologii i składu wyrobu. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy zauważyć należy, iż Spółka w miesiącu poniesienia pierwszego wydatku inwestycyjnego nabyła prawo do zwolnienia od podatku dochodowego. Przepisy, regulujące kwestie przedmiotowego zwolnienia, nie uzależniają bowiem prawa do nabycia takiego zwolnienia od uzyskania dochodu uzyskanego ze sprzedaży towaru wyprodukowanego w zmienionym przez modernizację procesie produkcyjnym, lecz od rozpoczęcia działań obejmujących dokonywanie zmian w produkcji lub w procesie produkcyjnym".

Reasumując Spółka nabywa prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 począwszy od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek inwestycyjny (przy założeniu, iż wydatek inwestycyjny został poniesiony po dniu wydania zezwolenia). Przy czym bez znaczenia, w opinii Spółki, dla określenia momentu, od którego przysługuje jej prawo do korzystania ze zwolnienia, jest moment przekroczenia określonych w zezwoleniu limitów zatrudnienia oraz wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych.

Z kolei z przepisu § 5 ust. 2a rozporządzenia z dnia 27 października 2006 r., w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473 z późn. zm., dalej "rozporządzenie") wynika, że "w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej".

Zdaniem Spółki, analiza wyżej przytoczonego przepisu wskazuje, że zwolnienie przysługuje po spełnieniu przesłanki poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz osiągnięcia poziomu zatrudnienia określonego w zezwoleniu. Zwolnienie to przysługuje jednak "w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej". Zgodnie z zasadami wykładni literalnej nie jest dopuszczalne pomijanie znaczenia słów podczas dokonywania procesu wykładni. Zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. w związku z § 5 ust. 2a rozporządzenia, Spółka nabędzie prawo do korzystania ze zwolnienia z dniem przekroczenia kwoty wydatków inwestycyjnych oraz osiągnięcia odpowiedniego zatrudnienia. W takiej sytuacji będzie miała prawo zmniejszyć przychody podlegające opodatkowaniu w miesiącu, w którym nabędzie prawo do zwolnienia w odpowiedniej procentowej wysokości licząc od dnia, w którym uzyskała zwolnienie (zatem od 28 grudnia 2007 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl