IPPB3/423-172/14-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-172/14-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu uzyskania przychodu z tytułu przeprowadzenia połączenia przez przejęcie Wnioskodawcy ze spółką komandytowo-akcyjną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S. Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca") jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Polski, której głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest nabywanie i wynajem nieruchomości komercyjnych związanych z produkcją rolną. W związku z restrukturyzacją Grupy Kapitałowej, w 2012 r. dokonano przeglądu poszczególnych nieruchomości w celu wyodrębnienia tych obiektów, które w przyszłości nie będą wykorzystywane lub ich użyteczność zostanie istotnie ograniczona. W tym celu powołano spółkę celową, P. S.A. Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "P. S.A. SKA"), której zadaniem było wyszukanie potencjalnych nabywców i przeprowadzenie procesu sprzedaży.

W chwili obecnej P. SA. SKA zakończyła proces restrukturyzacji nieruchomości i nie planuje podejmowania nowych projektów biznesowych (nie będzie podmiotem aktywnym operacyjnie). Mając na uwadze, iż P. S.A. SKA w toku prowadzonej działalności zawierał umowy, z których wynikają prawa i obowiązki względem podmiotów trzecich, a jednocześnie utrzymywanie podmiotu nie prowadzącego działalności operacyjnej generuje dodatkowe koszty administracyjne, Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie połączenia zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: łączenie przez przejęcie). W rezultacie, Wnioskodawca jako następca prawny P. S.A. SKA przejmie prawa i obowiązki, wynikające z umów zawartych przez P. S.A. SKA. S. Sp. z o.o. jak i P. S.A. SKA posiadają siedzibę lub zarząd na terytorium Polski zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o p.d.o.p.").

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy do rozważanej operacji połączenia znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przewidujący, iż " (...) dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej (...)" i w rezultacie, w wyniku przeprowadzonego połączenia dla Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy do połączenia Wnioskodawcy z P. S.A. SKA znajdzie zastosowanie przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.

Od 1 stycznia 2014 r. w związku z nowelizacją ustawy o p.d.o.p., spółki komandytowo-akcyjne posiadające siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem, w przedmiotowym przypadku spełniona będzie dyspozycja art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., przewidująca, iż przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. wyłączający powstanie dochodu do opodatkowania w związku z połączeniem Wnioskodawcy i P. S.A. SKA znajdzie zastosowanie.

Ponadto, z uwagi, iż w rezultacie połączenia nastąpi uproszczenie struktury kapitałowej oraz istotne obniżenie kosztów administracyjnych poprzez wyeliminowanie nieaktywnego operacyjnie bytu prawnego, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie zastosowania art. 10 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. i opisane połączenie będzie podatkowo neutralne dla Wnioskodawcy (nie powstanie przychód / dochód podlegający opodatkowaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), przy połączeniu lub podziale spółek:

1.

dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;

2.

dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lut dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 15 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

1.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

2.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3.

o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, iż przy połączeniu/dzieleniu spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - spółka z o.o. - rozważa przeprowadzenie połączenia zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. (tekst jedn.: łączenie przez przejęcie) ze spółką komandytowo-akcyjną.

Obie spółki posiadają siedzibę lub zarząd na terytorium Polski zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. Wnioskodawca również wyjaśnia, że spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 powyższej ustawy w związku z jej nowelizacją od dnia 1 stycznia 2014 r.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki z o.o. - spółki przejmującej) wartość otrzymanego przez nią majątku spółki przejmowanej - spółki komandytowo-akcyjnej, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy (jak wskazano w zdarzeniu przyszłym).

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Należy zauważyć, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów połączenia, a więc zbadanie czy istotnie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy. Wnioskodawca stosujący przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w trakcie tych postępowań będzie zobowiązany do wykazania, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl