IPPB3/423-170/14-2/JBB - Ustalenie skutków podatkowych połączenia spółek

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-170/14-2/JBB Ustalenie skutków podatkowych połączenia spółek

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest 100% udziałowcem E. sp. z o.o. (dalej Spółka Zależna). Zarówno Spółka, jak Spółka Zależna są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, mającymi siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie Spółka podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Spółka połączy się ze Spółką Zależną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), tzn. Spółka przejmie Spółkę Zależną i w wyniku połączenia nie powstanie nowy podmiot. W związku z połączeniem Spółka nie wyemituje nowych udziałów.

Na moment połączenia Spółka będzie jedynym udziałowcem Spółki Zależnej, tj. będzie posiadać 100% udziałów w Spółce Zależnej i udziały te będą posiadane przez Spółkę nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym, jeżeli do planowanego przejęcia nie będzie miał zastosowania art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, dochód osiągnięty przez Spółkę będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym, jeżeli do planowanego przejęcia nie będzie miał zastosowania art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, dochód osiągnięty przez Spółkę będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o CIT określa, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także kategorie wymienione w pkt 1-9 tego przepisu.

Natomiast art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma następujące brzmienie:

"Przy połączeniu lub podziale spółek:

1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątki spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;"

Jednocześnie, art. 10 ust. 4 ustawy o CIT wskazuje, iż art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy nie ma zastosowania w przypadku, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Dodatkowo art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT zawiera zwolnienie dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w poniższym brzmieniu:

4.

"Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody tytułu udziału, w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 jeżeli spełnione są łącznio następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału y zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

4a. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat."

Z powyżej przywołanych uregulowań wynika, iż w przypadku połączenia Spółek przez przejęcie nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów przyznanych udziałowcom spółki przejmowanej nie stanowi dochodu dla spółki przejmującej, chyba że połączenie spółek nie jest przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Rozumując a contrario, w sytuacji braku uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, przedmiotowa nadwyżka będzie stanowić dochód spółki przejmującej. Jednocześnie, jeśli spółka przejmująca jest wyłącznym udziałowcem spółki przejmowanej i związku z tym nie nastąpi wydanie akcji na rzecz udziałowców spółki przejmowanej, jako dochód będzie traktowana całość majątku spółki przejmowanej.

Jak już zostało wskazane, art. 10 ust. 1 ustawy o CIT reguluje, jakie kategorie stanowią dochód z tytułu udziału w zyskach prawnych. Co za tym idzie, art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, odwołujący się do art. 10 ust. 1 tej ustawy, również dotyczy dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jeżeli więc, z uwagi na brak uzasadnionych przyczyn gospodarczych, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów przyznanych udziałowcom spółki przejmowanej będzie stanowiła dochód spółki przejmującej, należy uznać, iż będzie to dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Oznacza to, iż w tym zakresie będzie mogło znaleźć zastosowanie zwolnienie z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki w nim wskazane.

Odnosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdyby z uwagi na art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, do przejęcia nie miał zastosowania art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wartość majątku Spółki Zależnej, stanowiąca dochód Spółki, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT.

Przede wszystkim, zgodnie z wcześniej przeprowadzonym rozumowaniem, w przypadku, gdyby dokonywane połączenie nie było uzasadnione przyczynami ekonomicznymi, wartość otrzymanego przez Spółkę majątku Spółki Zależnej będzie stanowiła dochód Spółki z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a więc art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT będzie miał do niego zastosowanie.

Jednocześnie, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie warunki z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT. Spółka, osiągająca dochód z tytułu zysku w osobach prawnych, ma siedzibę lub zarząd na terytorium Polski oraz podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a także nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Również Spółka Zależna posiada na terytorium Polski zarząd lub siedzibę. Jako iż Spółka posiada nieprzerwanie od ponad dwóch lat w kapitale Spółki Zależnej 100% udziałów, także pozostałe warunki przedmiotowego zwolnienia zostaną spełnione.

Reasumując, z uwagi na spełnienie warunków z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o CIT w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu przejęcia Spółki Zależnej, nawet jeśli zastosowania nie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Powyżej przedstawione stanowisko potwierdzają wydane w analogicznych stanach faktycznych interpretacje indywidualne, między innymi: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 listopada 2010 r., sygn. lPPB3/423-545/10-6/AG oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 maja 2009 r., sygn. IPPB3/423-102/09-2/AG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl