IPPB3/423-1695/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1695/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 10 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodów w momencie wniesienia nieruchomości aportem do spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodów w momencie wniesienia nieruchomości aportem do spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o (dalej "Spółka") jest właścicielem nieruchomości gruntowej oraz użytkownikiem wieczystym kilku nieruchomości gruntowych niezabudowanych. W przeważającej części, prawo własności oraz prawo użytkowania wieczystego opisywanych nieruchomości zostały nabyte przez Spółkę na podstawie Umowy przeniesienia własności przedsiębiorstwa zawartej w 2001 r. Powyższa umowa zamykała proces prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego. Tym samym, nabycie ww. nieruchomości nie było obciążone podatkiem VAT. Dodatkowo, na opisywanych powyżej działkach gruntu Spółka poniosła nakłady o charakterze przygotowawczym związane z inwestycją mieszkaniową (wydatki na projekt, prace rozbiórkowe, uporządkowanie terenu, oczyszczenie gruntu, przyłączenie linii energetycznej, nadzory, ochronę placu budowy, opłaty, usługi doradcze i prawne, ekspertyzy, prace ogrodnicze, itp), które były obciążone podatkiem VAT. Podatek ten został wykazany jako podatek naliczony VAT i wykazany w rejestrach / deklaracjach VAT Spółki. Również te nieruchomości nie są zabudowane. Spółka zamierza wnieść przedmiotowe prawo własności nieruchomości oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z poniesionymi nakładami (dalej "Nieruchomości") do Spółki Komandytowo-akcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku wniesienia opisanych powyżej Nieruchomości i nakładów tytułem wkładu do Spółki Komandytowo-akcyjnej w zamian za akcje w Spółce Komandytowo-akcyjnej, Spółka uzyska przychód, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1 lub art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W wyniku wniesienia Nieruchomości i nakładów tytułem wkładu do spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za akcje w Spółce Komandytowo-akcyjnej, Spółka nie uzyska przychodu, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1 lub art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.

Wynika to z następującej argumentacji.

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 1) Kodeksu spółek handlowych. Spółka Komandytowo-akcyjna będzie mogła we własnym imieniu nabyć prawa do Nieruchomości (art. 8 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych - dalej "k.s.h."). Majątek Spółki Komandytowo-akcyjnej będzie stanowiło mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez Spółkę w czasie jej istnienia (art. 28 w związku z art. 103 k.s.h.). W świetle ww. przepisów art. 8 § 1 w związku z art. 28 k.s.h. należy uznać, że Spółka Komandytowo-akcyjna będzie posiadała odrębny majątek, który nie będzie przedmiotem współwłasności łącznej wspólników. Ani art. 12 ani art. 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 64 z późn. zm. - dalej jako "u.p.d.o.p.") nie wymieniają opisanego w stanie faktycznym zdarzenia jako źródła przychodu, w związku z tym przepisy te należy interpretować tak, że Spółka nie uzyska przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku w chwili wniesienia wkładu do Spółki Komandytowo-akcyjnej. W szczególności, Spółka nie uzyska przychodów w postaci wartości akcji w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. ani przychodów z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych na podstawie art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p. Regulacja art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. dotyczy tylko wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych i spółdzielni. Przychodem w rozumieniu tego przepisu nie jest wartość akcji objętych w spółce komandytowo-akcyjnej pokrytego wkładem niepieniężnym, ponieważ spółka komandytowo-akcyjna nie jest spółką kapitałową w rozumieniu przepisów k.s.h. Wskazany art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. stanowi jedyny przepis art. 12 wiążący skutki podatkowoprawne z wniesieniem wkładu niepieniężnego. Jego hipoteza w sposób niebudzący wątpliwości ogranicza się do wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych. Nie ma przy tym ani logicznych, ani systemowych ani też celowościowych podstaw do jej rozszerzenia w drodze wykładni również na wkłady do spółek osobowych.

Jeśli natomiast chodzi o art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p., to w świetle brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. nie można tego przepisu w ogóle rozpatrywać jako odnoszącego się do wkładów niepieniężnych, w myśl zasady lex specialis derogat legi generali. Art. 14 ust. 1-3 u.p.d.o.p. stosuje się do wkładów niepieniężnych jedynie odpowiednio, w zakresie wskazanym przez przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. (wide art. 12 ust. 1 pkt 7, zdanie po średniku).

Na potwierdzenie przedstawionego powyżej stanowiska Spółka powołuje indywidualne interpretacji prawa podatkowego wydawane przez Ministra Finansów, m.in.:

* interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2008 r., znak IP-PB3-423-981/08-3/JB, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,

* interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2008 r., znak IPPB1/415-595/08-2/EC.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl