IPPB3/423-168/13-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-168/13-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2013 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki przez pana Łukasza Sas-Topolnickiego na wezwanie z dnia 6 czerwca 2013 r. Nr IPPB3/423-168/13-2/MS (data doręczenia 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpływu sposobu fakturowania na wartość dochodów wolnych uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy jest - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpływu sposobu fakturowania na wartość dochodów wolnych uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji etykiet na produkty branży FM (m.in.: kosmetyki, chemia domowa, alkohole). Działalność gospodarcza wykonywana jest w zakładzie produkcyjnym w całości zlokalizowanym na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej TS (dalej zwaną TS). Wnioskodawca wykonuje przedmiotową działalność na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie TS wydanego przez A S.A. W zezwoleniu tym wskazane zostało, iż na terenie TS wnioskodawca może prowadzić: "działalność gospodarczą, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

Sekcja C, Dział 18

Klasa 18.12. - Pozostałe usługi poligraficzne,

Klasa 18.13 - Usługi związane z przygotowaniem do druku i wspomagające drukowanie, wyroby w rodzaju stosowanych do drukowania.

Sekcja C, Dział 22

Klasa 22.22 - Opakowania z tworzyw sztucznych,

Klasa 22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych.

Sekcja J, Dział 58

Kategoria 58.14.1 - Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lun na nośnikach (dyskach, taśmach i innych)

Kategoria 58.19.1 - Pozostałe wyroby drukowane."

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę (produkcja etykiet) zawiera się w powyższych grupowaniach PKWiU. Znaczną większość swojej produkcji Wnioskodawca fakturuje w ten sposób, że jako przedmiot sprzedaży wskazuje:

sposób fakturowania "A" - "etykiety" i wartość sprzedaży wynoszącą 100% ceny płaconej przez odbiorcę. Dochody z takiej działalności są wolne od podatku na podstawie art. 17. ust. 1. pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

sposób fakturowania "B"- jednakże niektórzy klienci Wnioskodawcy żądają, by na fakturze im wystawianej wyszczególnić tzw. tooling czyli wartość materiałów pomocniczych używanych do produkcji etykiet takich jak: polimery, sita czy wykrojniki. Wówczas na takiej fakturze wyszczególnia się następujące pozycje z przypisanymi im wartościami: "etykiety" - 97% wartości faktury, "p..........

sposób fakturowania "C" - w sporadycznych przypadkach (wyraźne żądanie klienta) wnioskodawca wystawia osobną fakturę na tzw. tooling, a osobną na etykiety - z wartościami jak powyżej.

Wspomnieć należy, że nie ma żadnych, najmniejszych nawet różnic w procesie produkcyjnym pomiędzy wskazanymi powyżej trzema sytuacjami. Fakt wyszczególnienia kosztów tzw. toolingu w odrębnej pozycji faktury lub nawet na odrębnej fakturze nie zmienia charakteru działalności Wnioskodawcy. W dalszym ciągu wykonuje on tę samą działalność polegającą na produkcji etykiet. W każdej z omawianych sytuacji proces produkcyjny przebiega identycznie. Jako, że do produkcji etykiet trzeba zużyć pewną ilość polimerów, sit i wykrojników - są one elementem niezbędnym do ich produkcji.

Polimery i sita przenoszą odpowiedni wzór na powierzchnię etykiety. Wykrojnik natomiast wycina jej oczekiwany przez Klienta kształt. Wszystkie powyższe elementy stanowią niezbędną część produkcji etykiet. Bez tychże elementów produkcja etykiet w technologiach stosowanych przez Wnioskodawcę jest niemożliwa. Wyszczególnienie tzw. toolingu w odrębnej pozycji faktury lub na odrębnej fakturze nie oznacza, że Klient Wnioskodawcy fizycznie otrzymuje te przedmioty, bowiem ulegają one zużyciu w procesie produkcyjnym. Wyszczególnienie tzw. toolingu na odrębnej pozycji faktury (sposób fakturowania "B") lub na odrębnej fakturze ("sposób fakturowania "C") wynika z praktyki niektórych drukarni. W swoich cennikach rozdzielają koszty etykiet i tzw. toolingu. Dlatego też niektórzy Klienci Wnioskodawcy, aby uzyskać porównywalność ofert żądają od niego oddzielnego (tzn. na etykietę i tzw. tooling) ofertowania i fakturowania. W związku z powyższym pojawiło się zagadnienie prawne, które Wnioskodawca chciałby zweryfikować.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, że przychody odpowiadające wartości tzw. toolingu, wyszczególnione na osobnej pozycji faktury lub na odrębnej fakturze będą wpływać na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wynik działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko, że przychody odpowiadające wartości tzw. toolingu, wyszczególnione na osobnej pozycji faktury lub na odrębnej fakturze będą wpływać na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: uPDOP),jako wynik działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, jest prawidłowe. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych reguluje ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych. Stosownie do art. 12 tej ustawy dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawę do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą stanowi zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 uPDOP, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Nie ulega wątpliwość, że dochody Wnioskodawcy związane z działalnością polegającą na produkcji etykiet są na podstawie wskazanych wyżej przepisów wolne od opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawcy dochody z tej działalności pozostaną wolne od podatku dochodowego również wówczas, gdy bądź na odrębnej pozycji faktury bądź też na odrębnej fakturze wyszczególni on odrębnie na żądanie kontrahenta koszty tzw. toolingu, czyli wartość materiałów pomocniczych niezbędnych do wyprodukowania etykiet. Należy wskazać, że fakt wyszczególnienia kosztów tzw. toolingu w odrębnej pozycji faktury lub nawet na odrębnej fakturze nie zmienia charakteru działalności Wnioskodawcy. W dalszym ciągu wykonuje on tę samą działalność polegającą na produkcji etykiet. W każdej z omawianych sytuacji proces produkcyjny przebiega identycznie. Jako, że do produkcji etykiet trzeba zużyć pewną ilość polimerów, sit i wykrojników - są one niezbędnym kosztem tej produkcji. Innymi słowy nie da się wyprodukować etykiet nie zużywając przy tym pewnej liczby polimerów, sit i wykrojników.

Jak wskazano już w opisie stanu faktycznego, fakt wyszczególnienia kosztów tzw. toolingu na fakturze w żaden sposób nie oznacza, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży poszczególnych sztuk tych rzeczy dla swoich Klientów. Po prostu w procesie produkcyjnym są one niezbędne i ulegają zużyciu. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro we wszystkich wskazanych w opisie stanu faktycznego sposobach fakturowania wykonuje on taką samą działalność, brak jest podstaw do różnicowania przychodów osiąganych z tej działalności na podstawie sposobu ich prezentacji na fakturach wystawianych przez niego. Dlatego właśnie stanowisko Wnioskodawcy jawi się jako zasadne i zasługuje na aprobatę.

W związku z powyższym organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Specjalna strefa ekonomiczna jest częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.; dalej ustawa o SSE). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o SSE). Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności: 1)zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników; 2)dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę; 3)terminu zakończenia inwestycji; 4)maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy; 5)wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1 (ust. 2 art. 16 ustawy o SSE).

Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej: uPDOP), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto na podstawie art. 17 ust. 4 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady.

Skoro zatem Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, zgodnie z zapisami zawartymi w ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, to dopiero łączne rozpatrywanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wraz z powołaną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pozwalają na prawidłowe określenie zakresu i warunków korzystania ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia w zakresie produkcji etykiet na produkty branży FMCG. Zakres działalności został określony w zezwoleniu poprzez wskazanie konkretnych pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Urzędu Statystycznego. W wyniku żądań kontrahentów Wnioskodawca wprowadzał nowe sposoby fakturowania. Obecnie Spółka wystawia faktury w następujący sposób: A - wykazując w jednej pozycji wartość sprzedaży, B- wykazując dwie pozycje - wartość etykiet oraz wartość tzw. toolingu oraz C-wystawia dwie odrębne faktury na etykiety oraz tooling. Istotne jest, że w każdym z wariantów fakturowania wartość sprzedaży jest taka sama (100%). Ponadto, Wnioskodawca stwierdził, że w każdej z omawianych sytuacji proces produkcyjny przebiega identycznie a wyszczególnienie tzw. toolingu w odrębnej pozycji faktury lub na odrębnej fakturze nie oznacza, że Klient Wnioskodawcy fizycznie otrzymuje te przedmioty, bowiem ulegają one zużyciu w procesie produkcyjnym.

Wobec tego, uwzględniając że Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z zakresem określonym w następujących pozycjach PKWiU Głównego Urzędu Statystycznego: Sekcja C, Dział 18 Klasa 18.12.; Klasa 18.13; Sekcja C, Dział 22 Klasa 22.22; Klasa 22.29; Sekcja J, Dział 58 Kategoria 58.14.1 - dochody uzyskane z tychże tytułów podlegają zwolnieniu, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organ pragnie podkreślić, że rozpatrując aspekty spełnienia warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 uPDOP istotnym jest:

* czy podatnik uzyskuje dochody z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie i zgodnie z zakresem uzyskanego zezwolenia,

* czy podatnik spełnił określone w ww. zezwoleniu warunki dotyczące zatrudnienia i/lub wartości nowych inwestycji oraz terminu ich wymagalności.

Kwestie dotyczące sposobu dokumentowania (fakturowania) przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia i zgodnie z jego zakresem są zagadnieniem wtórnym nie mieszczącym się w katalogu kryteriów warunkujących zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 uPDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl