IPPB3/423-163/13-3/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-163/13-3/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych jakie poniesie komplementariusz spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku połączenia tej spółki z inną spółką kapitałową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych jakie poniesie komplementariusz spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku połączenia tej spółki z inną spółką kapitałową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Grupa rozważa restrukturyzację, która umożliwi osiągnięcie bardziej efektywnego modelu biznesowego. Celem procesu będzie osiągnięcie struktury udziałowej, która odzwierciedli aktualne potrzeby biznesowo, a w szczególności, umożliwi przeniesienie nieruchomości do nowo powstałych i odrębnych podmiotów prawnych. Restrukturyzacja powinna pozwolić na ograniczenie ryzyka wynikającego z działalności gospodarczej oraz operacyjnej związanego z każdym z projektów, jak również ograniczyć wpływ ewentualnego niepowodzenia jednego projektu na inne inwestycje.

PI Sp. z o.o. (dalej: PI) oraz AT Sp. z o.o. (dalej: AT), spółki należące do Grupy AW są polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. PI i AT są podmiotami zależnymi od P (dalej: P) spółki holenderskiej. Spółki są właścicielami nieruchomości komercyjnych. PI jest właścicielem nieruchomości K W i K T znajdujących się w Warszawie i Klif Gdynia znajdującej się w Gdyni (dalej: Nieruchomości PI), natomiast AT jest właścicielem nieruchomości AT w W (dalej: Nieruchomość AT).

Planowane jest przeniesienie, w formie wkładu niepieniężnego do polskiej spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), aktywów i pasywów AT oraz PI stanowiących przedsiębiorstwa AT i PI w rozumieniu art. 55<1> k.c.

PI i AT będą akcjonariuszami SKA z prawem łącznie do około 99% zysków SKA. D spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie komplementariuszem SKA (dalej: Wnioskodawca), który będzie odpowiadał za zobowiązania SKA bez ograniczenia całym swoim majątkiem. Wkład Wnioskodawcy do SKA zostanie pokryty wkładem pieniężnym. Po wniesieniu wkładu niepieniężnego przez PI i AT, SKA będzie kontynuować działalność gospodarczą uprzednio prowadzoną przez PI i AT.

W dalszej kolejności, planowane jest, że SKA sprzeda Nieruchomości do osobnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółki Celowe). Spółki Celowe będą w 100% należeć do P. Przedmiot transakcji nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

W ramach rozliczenia części ceny sprzedaży Spółki Celowe przejmą od SKA zobowiązania z tytułu kredytów/ pożyczek zaciągniętych przez SKA.

Dodatkowo SKA udzieli Spółkom Celowym pożyczek. Zobowiązanie SKA do przeniesienia na własność Spółek Celowych określonej w umowie pożyczki ilości pieniędzy zostanie potrącone z ich zobowiązaniem wobec SKA z tytułu obowiązku zapłaty pozostałej (po przejęciu przez nie kredytów i pożyczek) ceny za nieruchomości.

W efekcie cena nabycia nieruchomości zostanie uregulowana:

* w części poprzez przejęcie zobowiązań SKA przez Spółki Celowe;

* w pozostałej części przez potrącenie wzajemnych zobowiązań SKA i Spółek Celowych.

W zależności od okoliczności i przyszłych potrzeb biznesowych, po sprzedaży Nieruchomości, SKA może połączyć się z AT. W wyniku połączenia AT objąłby udziały własne natomiast PI (jako drugi udziałowiec) i Wnioskodawca otrzymaliby udziały AT w odpowiedniej proporcji jako rekompensatę za udziały posiadane w SKA. Połączenie nie będzie wiązało się z wniesieniem dopłat gotówkowych. Połączenie to nastąpiłoby w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. poprzez przeniesienie całego majątku SKA na AT.

W celu przyśpieszenia daty osiągnięcia optymalnej biznesowo struktury możliwe jest, że na dzień sprzedaży Nieruchomości SKA będzie już w trakcie procesu połączenia, ale na dzień sprzedaży taki proces nie będzie jeszcze zakończony z prawnego punktu widzenia, tj. na moment sprzedaży SKA będzie nadal spółką komandytowo-akcyjną, której wspólnikami będą PI i AT (jako akcjonariusze) oraz Wnioskodawca (jako komplementariusz).

Wnioskodawca składa niniejszy wniosek celem potwierdzenia konsekwencji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jakie powstaną dla niego w związku z połączeniem AT z SKA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania przychodu podatkowego w związku z połączeniem polegającym na przejęciu SKA przez AT, czy też połączenie będzie dla niego neutralne na gruncie Ustawy o p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do wykazania przychodu podatkowego w związku z połączeniem polegającym na przejęciu SKA przez AT, a tym samym połączenie to będzie dla niego neutralne na gruncie Ustawy o p.d.o.p.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy

Zgodnie z art. 491 § 1 k.s.h. spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. Połączenie może być dokonane m.in. przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na inną spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej - tzw. łączenie się przez przejęcie (art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h.), które znajdzie zastosowanie w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym. Na mocy art. 493 § 1 k.s.h., spółka przejmowana (SKA) zostanie rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. W ramach połączenia AT jako spółka przejmująca będzie co do zasady zobowiązana wydać sobie jako dotychczasowemu akcjonariuszowi SKA, drugiemu akcjonariuszowi SKA (PI) oraz Wnioskodawcy w odpowiedniej proporcji swoje udziały jako rekompensatę za posiadane przez niego prawa i obowiązki (udział) w SKA

Na gruncie Ustawy o p.d.o.p. brak jest przepisów regulujących konsekwencje podatkowe dla Wnioskodawcy połączenia poprzez przejęcie w sytuacji, gdy spółką przejmującą jest spółką mającą osobowość prawną (AT), a spółką przejmowaną jest spółką osobową (SKA) i w związku z połączeniem Wnioskodawcy zostaną wydane jedynie udziały spółki przejmującej, bez żadnych dopłat.

W konsekwencji skutki podatkowe przedmiotowej czynności powinny być ustalane na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o p.d.o.p. dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W art. 12 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p. wskazuje się przykładowe przysporzenia stanowiące przychód dla podatnika, którymi są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychodem może być potencjalnie wartość dopłat uzyskanych przez Wnioskodawcę w związku z przejęciem SKA przez AT.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż przejęcie majątku SKA nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. poprzez podwyższenie kapitału zakładowego AT oraz wydanie jego udziałów drugiemu akcjonariuszowi (PI) i Wnioskodawcy i objęcie udziałów własnych przez AT. W konsekwencji, w zamian za przejęcie majątku SKA AT będzie zobowiązana wydać PI i Wnioskodawcy swoje udziały w proporcji odpowiadającej ich udziałom w majątku SKA. Udziały te będą mogły zostać objęte przez Wnioskodawcę i PI po wartości nominalnej lub też powyżej tej wartości (tekst jedn.: z agio). W szczególności, w wyniku przejścia nie dojdzie do przekazania na rzecz Wnioskodawcy i PI żadnych dopłat.

Należy zatem stwierdzić, iż transakcja przejęcia SKA przez AT w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. nie będzie rodzić po stronie Wnioskodawcy jakiegokolwiek przychodu (dochodu) w podatku dochodowym. Otrzymanie przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia (przejęcia) udziałów AT w zamian za akcje przejmowanej SKA nie spowoduje powstania przychodu (dochodu) po stronie Wnioskodawcy, gdyż stanowi jedynie zmianę w zakresie aktywów Wnioskodawcy i nie prowadzi do powstania dodatkowego przysporzenia po stronie Wnioskodawcy (w szczególności w wyniku przejęcia nie dojdzie do przekazania na rzecz Wnioskodawcy żadnych dopłat).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl