IPPB3/423-1628/08-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1628/08-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację imprezy integracyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację imprezy integracyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami. W celu zwiększenia wydajności pracy swoich pracowników, zacieśnienia między nimi, a także poprawy atmosfery pracy Wnioskodawca zorganizował imprezę integracyjną.

Przygotowanie imprezy Wnioskodawca zlecił specjalistycznemu podmiotowi dysponującemu wiedzą i doświadczeniem w realizacji tego typu usług. Koszty imprezy obejmą wyżywienie, zakwaterowanie, zajęcia integracyjne w terenie oraz konferencję dotyczącą ankiety pracowniczej.

Przedmiotowa impreza, zaplanowana na dwa dni, miała charakter integracyjno-roboczy, tj. pierwszego dnia realizowany był program sportowy, natomiast w drugim dniu odbyło się spotkanie, podczas którego prezentowane były wyniki ankiety pracowniczej przeprowadzonej w pierwszej połowie roku.

Spotkanie miało na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników oraz omówienie zagadnień związanych z przeprowadzoną ankietą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatki na organizację imprezy integracyjnej stanowią koszty uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy.

Instytucję kosztów uzyskania przychodu reguluje art. 15 Ustawy o podatku CIT. Na mocy zdania pierwszego ust. 1 Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1

Aby koszt został uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on zatem być poniesiony w określonym celu oraz nie znajdować się w katalogu wyłączeń w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Organizacja imprezy integracyjnej przeznaczonej dla pracowników miała na celu poprawę atmosfery pracy, polepszenie kontaktów między pracownikami oraz zbliżenie pracowników z ich przełożonymi. Poprawna komunikacja wewnętrzna między pracownikami oraz dobra i przyjazna atmosfera stanowią istotne ogniwo w łańcuchu przyczynowo-skutkowym łączącym poniesione wydatki z oczekiwanymi zyskami. W wyniku bowiem powyższych działań efektywność i wydajność pracy poszczególnych działów i samego Wnioskodawcy ulega zwiększeniu, co tym samym bezpośrednio przekłada się na zwiększenie przychodów i zyskowności Wnioskodawcy i jego konkurencyjności względem innych podmiotów na rynku.

Mając zatem powyższe na uwadze, w związku z faktem, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na organizację imprezy integracyjnej:

* stanowią koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz

* nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodu w art. 16 ust. 1 Ustawy o p.d.o.p.

uznać należy, iż organizacja imprezy integracyjnej dla pracowników stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że podatnik wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Zatem należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Kosztami podatkowymi są między innymi tzw. koszty pracownicze, które obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych (integracyjnych), lecz w każdej sytuacji trzeba sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, gdy wydatki poniesione zostały na zorganizowanie imprezy okolicznościowej oraz spotkań integracyjnych mających na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak impreza integracyjna nie służy takiemu celowi, a spotkania pracowników mają charakter typowo rozrywkowy i konsumpcyjny, to w takim przypadku nie można uznać, iż poniesione wydatki mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w celu zwiększenia wydajności pracy swoich pracowników, zacieśnienia więzi między nimi, a także poprawy atmosfery pracy zorganizował imprezę integracyjną. W związku z powyższym należy uznać, iż spełnione zostały przesłanki uprawniające do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych przez spółkę wydatków poniesionych na zorganizowanie imprezy integracyjnej dla pracowników.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Dlatego podatnik powinien posiadać dowody dokumentujące integrujący i motywacyjny charakter imprezy, (np. przykładowy program imprezy integracyjnej przygotowany przez osoby odpowiedzialne za organizację spotkania, listy pracowników biorących udział w spotkaniu itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl