IPPB3/423-1566/08-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1566/08-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na montaż i demontaż maszyn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na montaż i demontaż maszyn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M...Sp. z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowej hali magazynowo-produkcyjnej. Jednym z warunków budowy nowej hali było wyburzenie starych budynków, które znajdowały się na terenie przeznaczonym na budowę nowego obiektu.

Dodatkowo Spółka poniosła wydatki dotyczące demontażu maszyn produkcyjnych znajdujących się w budynkach przeznaczonych do rozbiórki, które były w tych budynkach posadowione na fundamentach. Konsekwencją prowadzonej inwestycji w postaci budowy nowej hali magazynowo-produkcyjnej było także poniesienie przez Spółkę wydatków dotyczących montażu tych maszyn w nowo wybudowanej hali produkcyjnej oraz wydatków dotyczących wykonania nowych fundamentów pod przenoszone maszyny. Maszyny te nie stanowiły integralnej części starych budynków, a fakt ich przeniesienia do nowej hali w żaden sposób nie zmienił ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione w związku z przeniesieniem maszyn, tj. ich demontaż i montaż oraz w związku z budową nowych fundamentów, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów "innych niż bezpośrednie" na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też powinna je ująć w wartości początkowej środków trwałych.

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na zdemontowanie, przeniesienie i ponowne zamontowanie maszyn nie mają wpływu na wartość początkową przenoszonych maszyn i należy je uznać za koszt uzyskania przychodu inny niż bezpośrednio związany z przychodami, podlegający potrąceniu w dacie jego poniesienia - art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Wartość początkowa środków trwałych (od której naliczane są odpisy amortyzacyjne), może być zmieniona jedynie w wyniku ich ulepszenia (art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) lub przyłączenia albo odłączenia części składowych (art. 16g ust. 16 ww. ustawy). Przeniesienie uprzednio użytkowanych środków trwałych z jednego miejsca na drugie nie stanowi okoliczności o których mowa w hipotezach ww. przepisów. Dodatkowo, zdaniem Spółki wydatki na wykonanie nowych fundamentów pod maszyny, zasadniczo, nie powinny wpływać ani na wartość początkową nowo wybudowanej hali, ani na wartość początkową maszyn produkcyjnych, oczywiście pod warunkiem, jeżeli na skutek ich wykonania nie dojdzie do wzrostu wartości użytkowej któregoś z ww. środków trwałych, mierzonej w szczególności ich okresem używania, czy kosztami eksploatacji, itp. Dlatego, wydatki związane ze zdemontowaniem, przeniesieniem i ponownym zainstalowaniem maszyn, w tym wydatki na fundamenty, zdaniem Spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednie, potrącalne na podstawie przepisu art. 15 ust. 4d ustawy, w zw. z art. 15 ust. 4e tej ustawy pod datą ich zaksięgowania przez Spółkę zgodnie z zasadami rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl