IPPB3/423-1564/08-2/KB - Sposób obliczenia wielkości przysługującego spółce zwolnienia z podatku poprzez zdyskontowanie kwot poniesionych przez spółkę wydatków inwestycyjnych oraz udzielonej spółce pomocy publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1564/08-2/KB Sposób obliczenia wielkości przysługującego spółce zwolnienia z podatku poprzez zdyskontowanie kwot poniesionych przez spółkę wydatków inwestycyjnych oraz udzielonej spółce pomocy publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2004 r., Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie XXX Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jednym z warunków prowadzenia działalności zawartym w decyzji było poniesienie na terenie XXX Specjalnej Strefy Ekonomicznej kosztów inwestycji w wysokości co najmniej 200.000.000 PLN do dnia 31 grudnia 2006 r., przy czym decyzją z dnia 13 maja 2005 r. zmieniającą decyzję z 30 kwietnia 2004 r. termin ten został wydłużony do dnia 31 grudnia 2008 r. W związku z prowadzeniem działalności na terenie strefy Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z działalności strefowej. Spółka pragnie upewnić się, że wielkość tego zwolnienia jest obliczana przez nią w sposób prawidłowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obliczając wielkość przysługującego Spółce w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia z podatku, poprzez zdyskontowanie kwot poniesionych przez Spółkę wydatków inwestycyjnych oraz udzielonej Spółce pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku, zgodnie z metodą uregulowaną w § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie XXX specjalnej strefy ekonomicznej, wskutek czego suma nominalnych kwot zwolnień podatkowych wynikających z rocznych zeznań CIT może być większa niż nominalna kwota wydatków inwestycyjnych pomnożona przez wskaźnik intensywności pomocy publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) z podatku zwolnione są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Z uwagi na fakt, iż zacytowany przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera odwołanie do odrębnych przepisów, w celu jego właściwej wykładni należy posłużyć się regulacjami dotyczącymi zasad udzielania pomocy publicznej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. W zezwoleniu tym określa się m.in. warunki skorzystania z tej pomocy, jak przykładowo dokonanie przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o określonej wartości. Szczegółowe zasady obliczania wielkości pomocy publicznej przysługującej przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w specjalnej strefie ekonomicznej znajdują się w poszczególnych rozporządzeniach Rady Ministrów dotyczących określonych stref ekonomicznych. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie XXX specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 200, poz. 1473 z późn. zm.) wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcy w formie zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, będącej pomocą regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, liczona jest jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomoc określonych w § 6 ww. rozporządzenia. Odnośnie do maksymalnej intensywności pomocy § 4 ww. rozporządzenia stanowi, iż na obszarach należących do województwa XXX wynosi ona 50% (za wyjątkiem sytuacji, w której przedsiębiorca realizuje tzw. duży projekt inwestycyjny, dla którego koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość kwoty 50.000.000 EUR przeliczonej według kursu ogłoszonego przez NBP z dnia udzielenia zezwolenia, co w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku nie ma miejsca).

Biorąc pod uwagę jedynie powyższe przepisy, zdaniem Spółki, wielkość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego Spółce na podstawie zacytowanego art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy obliczana byłaby jako iloczyn nominalnej wartości kosztów inwestycji, ustalonych zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, oraz wskaźnika 50%. Z kolei wielkość wykorzystanej pomocy publicznej mającej charakter zwolnienia należałoby obliczać uwzględniając nominalną wielkości zwolnienia ustalonego w oparciu o poszczególne, roczne zeznania CIT.

Należy jednakże zwrócić uwagę, iż zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia. Dyskontowanie ma na celu waloryzację kwot ponoszonych wydatków inwestycyjnych oraz kwot uzyskiwanej pomocy publicznej i zapewnienie ich porównywalności na przestrzeni okresu prowadzenia inwestycji.

Mając na uwadze powyższe przepisy, przy ustalaniu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego Spółce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy należy uwzględnić nie wartość nominalną poniesionych kosztów inwestycyjnych, lecz ich wartość zdyskontowaną na dzień udzielenia zezwolenia, czyli w przypadku Spółki na dzień 30 kwietnia 2004 r. Ta sama zasada odnosi się również do ustalania wielkości wykorzystanej przez Spółkę pomocy publicznej mającej charakter zwolnienia z podatku, którą powinno ustalać się nie według wartości nominalnej zwolnień podatkowych ustalanych w oparciu o zeznania CIT, lecz uwzględniając wartości zdyskontowane na dzień 30 kwietnia 2004 r.

Biorąc pod uwagę, iż dla celów dyskontowania wielkości kosztów inwestycji za datę poniesienia kosztu inwestycyjnego uznaje się ostatni dzień miesiąca, w którym wydatek został poniesiony, dyskontowanie kosztów inwestycyjnych odbywać powinno się co miesiąc. Z kolei mając na uwadze przepisy ustawy o pomocy publicznej, do których odsyła rozporządzenie, zgodnie z którymi za dzień uzyskania pomocy publicznej mającej charakter zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych uważa się dzień upływu terminu do złożenia zeznania rocznego CIT, dyskontowanie wielkości pomocy powinno odbywać się 31 marca każdego roku kalendarzowego (rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym).

W ocenie Spółki powinna ona dyskontować wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 ww. rozporządzenia osobno w odniesieniu do każdego miesiąca, począwszy od maja 2004 r., stosując wzór zawarty w § 9 ww. rozporządzenia i w oparciu o sumę zdyskontowanych w ten sposób wydatków przemnożoną przez wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 50% ustalać limit przysługującego jej zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Przykładowo, jeżeli Spółka oblicza wielkość zwolnienia przysługującego jej na dzień 31 marca 2008 r., powinna zdyskontować wszystkie wydatki inwestycyjne poniesione w okresie od maja 2004 r. do marca 2008 r. i pomnożyć otrzymaną sumę przez wskaźnik intensywności w wysokości 50%. Otrzymana w ten sposób suma powinna być limitem pomocy publicznej mającej charakter zwolnienia z podatku ustalonym, na dzień 31 marca 2008 r.

Po ustaleniu limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku na dany dzień, w ocenie Spółki powinna ona ustalić, jaka część tego limitu została przez nią wykorzystana do danego dnia i w związku z tym, jaka kwota zwolnienia podatkowego przysługuje jej w danym dniu. W tym celu od ustalonej na dany dzień kwoty limitu pomocy publicznej, będącej iloczynem sumy zdyskontowanych wydatków inwestycyjnych poniesionych do tego dnia przez Spółkę i wskaźnika intensywności pomocy, Spółka powinna odjąć kwotę wykorzystanego dotychczas zwolnienia podatkowego. W przypadku ustalania kwoty możliwego do wykorzystania zwolnienia podatkowego na dzień 31 marca 2008 r., Spółka powinna ustalić, jakie kwoty pomocy publicznej zostały przez nią wykorzystane 31 marca 2005 r., 31 marca 2006 r. oraz 31 marca 2007 r. (daty składania rocznych zeznań podatkowych) i o kwoty te pomniejszyć obliczony uprzednio limit. Jak zostało podkreślone przez Spółkę, kwoty te powinny również zostać zdyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia, to znaczy na 30 kwietnia 2004 r.

W ocenie Spółki postępuje ona prawidłowo, obliczając wielkość przysługującego jej w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia z podatku poprzez zdyskontowanie kwot poniesionych przez Spółkę wydatków inwestycyjnych oraz udzielonej Spółce pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku, zgodnie z metodą uregulowaną w § 9 ww. rozporządzenia. W rezultacie dokonywanych operacji, to znaczy dyskontowania kwot ponoszonych wydatków inwestycyjnych oraz udzielonej Spółce pomocy publicznej, nominalna kwota zwolnienia z podatku wykorzystana przez Spółkę może być większa niż iloczyn nominalnej wartości wydatków inwestycyjnych i ułamka 50%.

Ponadto Spółka zaznacza, iż jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2005 r. (sygn. ŁUS-II-2-423/16/05/JŁ) potwierdził stanowisko podatnika, iż przy ustalaniu wielkości otrzymanej pomocy publicznej ma on obowiązek dyskontować wielkość tej pomocy zgodnie z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie XXX specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.), poprzednika ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając na powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl