IPPB3/423-1541/08-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1541/08-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dochodów Jednostki, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Uniwersytetu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dochodów Jednostki, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 62 ust. 2 pkt 4 w oparciu o art. 86 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) i § 14 pkt 15 Statutu Uniwersytetu z dnia 26 czerwca 2006, Senat uczelni wyraził zgodę na utworzenie Fundacji "Centrum Innowacji - Akcelerator T Fundacja U ".

Według statutu Fundacji celem jej działania jest:

1.

wspieranie działalności w zakresie kreowania nowoczesnych technologii;

2.

wspieranie działalności w zakresie rozwoju i transferu nowoczesnych technologii, w szczególności pochodzących z Uniwersytetu;

3.

popularyzacja wiedzy i innowacyjnych osiągnięć naukowych oraz praktycznych zastosowań technologii w biznesie;

4.

wspieranie działalności Uniwersytetu w zakresie kreowania, transferu i zarządzania nowoczesnymi technologiami;

5.

działania na rzecz wzrostu konkurencyjności małych i średnich firm;

6.

wspieranie rozwoju działalności, w tym akademickiej przedsiębiorczości innowacyjnej;

7.

podejmowanie działań na rzecz rynku pracy, przedsięwzięć gospodarczych, oświatowych i kulturalnych, związanych z rozwojem regionów;

8.

promowanie działań edukacyjnych i badań w dziedzinie innowacyjności, wspierania rozwoju przedsiębiorstw;

9.

wspieranie inicjatyw regionalnych, w szczególności w zakresie rozwoju naukowo-technicznego, doradztwa i szkoleń oraz przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska;

10.

podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa w zakresie kreowania, transferu i zarządzania nowoczesnymi technologiami

Powyższe cele Fundacja realizuje poprzez:

1.

prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej dotyczącej nowoczesnych technologii, w tym także w zakresie statutowej działalności Uniwersytetu;

2.

współpracę z twórcami nowoczesnych technologii i podmiotami korzystającymi z tych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska akademickiego Uniwersytetu;

3.

organizowanie współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w zakresie nowoczesnych technologii w kraju i za granicą, w tym z organizacjami rządowymi i pozarządowymi, a także działającymi w oparciu o, porozumienia międzynarodowe;

4.

włączanie się w międzynarodową współpracę naukowo-badawczą i dydaktyczną Uniwersytetu,

5.

pomoc finansowa, rzeczowa i organizacyjna dla podmiotów zaangażowanych w kreowanie i rozwój nowoczesnych technologii;

6.

ocenę i doradztwo z zakresu projektów innowacyjnych i z zakresu nowoczesnych technologii,

7.

udział w rozwoju przedsiębiorstw z Inkubatora oraz udzielanie pomocy w rozwoju przedsięwzięć związanych z komercjalizacją technologii;

8.

kojarzenie jednostek naukowych, badawczych i administracji publicznej działających w sferze transferu technologii;

9.

prowadzenie inkubatora technologicznego i akceleratora technologii;

10.

świadczenie na rzecz Uniwersytetu pomocy organizacyjnej, doradczej i majątkowej związanej z nowoczesnymi technologiami;

11.

współpracę z jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu o prowadzącymi działalność w zakresie nowoczesnych technologii, a w szczególności z Centrum T Technologii U;

12.

współfinansowanie działalności Centrum T Technologii U;

13.

wsparcie materialne działalności Centrum T Technologii U o w sposób inny niż wskazany w pkt 9;

14.

organizowanie warsztatów, szkoleń, seminariów i konferencji na temat innowacji, polityki technologicznej i zarządzania;

15.

organizowanie i prowadzenie badań naukowych z zakresu innowacji, polityki technologicznej i zarządzania;

16.

prowadzenie praktyk dla studentów zainteresowanych nowoczesnymi technologiami i zarządzaniem nimi;

17.

prowadzenie prac badawczych z zakresu szacowania potencjału rynkowego dla nowych technologii i badań rynku;

18.

współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami w zakresie rozwijania projektów badawczych, tworzenia sieci współpracy i pozyskiwania najlepszych praktyk przyczyniających się do rozwoju innowacyjności i komercjalizacji nowoczesnych technologii;

19.

podejmowanie inicjatyw i współdziałanie z organizacjami krajowymi i zagranicznymi, rządowymi i pozarządowymi, w przedsięwzięciach dotyczących ochrony środowiska;

20.

organizowanie i współpraca przy przedsięwzięciach regionalnych i międzynarodowych związanych z celami Fundacji, wskazanymi w § 6 Statutu;

21.

występowanie o środki finansowe i rzeczowe na rzecz podmiotów współpracujących z Fundacją i korzystających z pomocy Fundacji.

Na podstawie uchwał Senatu Uniwersytetu z dnia 5 lutego 2007 r. i z dnia 24 września 2007 r., uczelnia przekazała w 2008 r. na rzecz wymienionej Fundacji:

* zabudowaną nieruchomość, o aktualnej wartości rynkowej 1775000 zł oraz

* mienie o wartości 1500000 zł w postaci środków pieniężnych i środków rzeczowych (środki rzeczowe należały do Akceleratora Technologii, czyli zlikwidowanej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu, i stanowiły używane środki trwałe oraz składniki majątkowe, których cena jednostkowa nie przekracza 3500 zł).

Przekazanie nastąpiło nieodpłatnie.

Dodatkowo Jednostka poinformowała, że gdyby w przyszłości Fundacja uległa rozwiązaniu, majątek pozostały po jej likwidacji zostanie przeznaczony na rzecz Uniwersytetu.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w związku nieodpłatnym przekazaniem na rzecz Fundacji "Centrum I Akcelerator Technologii Fundacja U" zabudowanej nieruchomości, jak również środków pieniężnych oraz środków rzeczowych, Uniwersytet będzie miał obowiązek naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości tych darowizn, ze względu na to, że zwiększają one dochód do opodatkowania, gdyż nie są przeznaczone na działalność statutową Uniwersytetu.

Odnosząc się do sformułowanego pytania, Wnioskodawca wskazał, że nieodpłatne przekazanie Fundacji zabudowanej nieruchomości, środków pieniężnych oraz środków rzeczowych, o których mowa w opisie stanu faktycznego należy uznać za darowizny, a to oznacza, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. od o podatku dochodowym osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie stanowią one dla Uniwersytetu kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Jednostki, należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, w celu lepszego wykorzystania swego potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, uczelnie mogą prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii,w formie jednostki ogólnouczelnianej, działającej na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez senat uczelni.

Z kolei w myśl art. 86 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 5 pkt 2 tej ustawy, akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii mogą być utworzone w formie spółki handlowej lub fundacji.

Uczelnia powołała "Centrum I - Akcelerator Technologii " właśnie w celu lepszego wykorzystania swego potencjał intelektualnego i technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, a więc po to, ażeby pełniej i efektywniej realizować zadania statutowe (według art. 13 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy, do podstawowych zadań szkoły wyższej należy prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, a także upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki).

Wnioskodawca wskazał, że wobec wskazanych wcześniej celów działania Fundacji, będzie ona realizowała w zasadzie zbieżne cele z zadaniami statutowymi uczelni wyższej, z czego wynika, iż środki przekazane na jej rzecz będą stanowiły wydatek na cel statutowy Uniwersytetu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym działalność uczelni, o której mowa w art. 13 tejże ustawy, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów.

Uwzględniając ten stan prawny Jednostka stoi na stanowisku, iż fakt przekazania darowizn na rzecz Fundacji, która realizuje cele w zasadzie zbieżne z zadaniami statutowymi Uniwersytetu, powoduje, że wartość owych darowizn - niezależnie od ich postaci - powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych (darowizny służą w tym przypadku realizacji statutowych zadań uczelni wyższej).

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

W myśl art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze. zm.), którą stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych, uczelnia ma osobowość prawną, tak więc szkoły wyższe jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie uczelnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Zatem uczelnie, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie. Oznacza to, że uczelnie ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez uczelnie z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Koszty są drugim po przychodach elementem konstrukcyjnym podatku mającym wpływ na dochód jako przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Właściwe zakwalifikowanie kosztów wpływa na ustalenie wielkości dochodów, które podlegają opodatkowaniu lub zwolnieniu od podatku.

Natomiast art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje,

W tym miejscu należy nadmienić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "darowizna", niemniej jednak umowę darowizny określa art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku. Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do jej zawarcia dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny

W tym miejscu zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dany rodzaj świadczenia spełnia kodeksowe kryteria darowizny możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę.

W świetle powyższego zgodzić należy się ze stanowiskiem Jednostki, że wartość zabudowanej nieruchomości, środków pieniężnych oraz środków rzeczowych, o których mowa w opisie stanu faktycznego przekazanych, jak stwierdzała Jednostka we wniosku, w formie darowizny nie będzie stanowić, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztu uzyskania przychodów.

Biorąc natomiast pod uwagę charakter działalności statutowej Jednostki wskazać należy, że na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niektóre rodzaje dochodów uzyskiwanych przez fundacje są wolne od podatku dochodowego. Warunki i zasady zwolnienia są określone we wspomnianym na wstępie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k,

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tak więc zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Zgodnie bowiem z cyt. art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1c ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślić należy, ze wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest szkół wyższych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył uczelni z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełniać łącznie dwie przesłanki (dwa warunki):

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przy czym w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. oświatową czy kulturalną, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność zauważyć należy, że jak już wspomniano, statut Jednostki powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Jednostkę np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu.

W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być to np. dofinansowanie innej Jednostki, np. fundacji bądź klubu naukowego, o ile realizują one cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. uchwała NSA z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

Odnosząc się do treści wniosku wskazać należy, że prawo do rozporządzania swoim majątkiem bez wątpienia należy do właściciela, a skoro nie ustanowiono w tym zakresie żadnych ustawowych warunków, Uczelnia może swoim majątkiem dysponować zgodnie z jej wolą i osób powołanych do jej zarządzania. Jeżeli wolą Wnioskodawcy jest nieodpłatne przekazanie nieruchomości i ruchomego majątku rzeczowego oraz środków pieniężnych Fundacji, która - jak wskazuje Uniwersytet, realizuje cele, zadania statutowe Uczelni to czynność ta nie podlega ocenie tut. Organu.

Takiej ocenie podlegać będą jedynie skutki podatkowe wywołane powyższym zdarzeniem gospodarczym. W tym miejscu zaznaczyć należy, że w ramach postępowania uregulowanego w Rozdziale 1a "Interpretacje przepisów prawa podatkowego" Ordynacji podatkowej organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż tutejszy organ nie dokonuje oceny, czy wymienione przez Wnioskodawcę cele statutowe spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w omawianym przepisie ustawy podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że działalność statutową Uczelni stanowi działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, a zatem działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast otrzymane przez Fundację w postaci darowizny: nieruchomość, środki ruchome i środki pieniężne, mają być wykorzystane przez Fundację na realizację jej celów statutowych, które - jak wskazał Wnioskodawca, co do zasady są zbieżne z zadaniami statutowymi Uniwersytetu.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie majątku Wnioskodawcy w formie darowizny, na rzecz opisanej Fundacji nie powoduje utraty przez Uczelnię zwolnienia z opodatkowania dochodu, z którego skorzystał na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Uczelnia uzyskując dochód przeznaczyła go i wydatkowała na prowadzoną przez siebie działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę). A zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż Uczelnia spełnia wymagane kryteria do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Cele Fundacji są zbieżne z celami statutowymi Uniwersytetu, który osiąga je między innymi poprzez finansowe i rzeczowe wspieranie (w tym w formie darowizn) działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, podmiotu (Fundacji), którego celem z kolei jest bezpośrednie prowadzenie albo wspieranie wskazanej powyżej działalności.

Oznacza to, że takie pośrednie wspieranie omawianej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu Uczelni, jest celem statutowym Uczelni, określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4. Dochód, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele statutowe może korzystać ze zwolnienia. Wobec tego Uczelnia przekazując darowizny na rzecz obdarowanej Fundacji, której cele statutowe są zgodne z celami statutowymi Uczelni, może korzystać z tego zwolnienia.

Innymi słowy, dochód odpowiadający równowartości dokonanych darowizn jako nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów, jednak służący działalności statutowej, jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co oznacza, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.A zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny stwierdzić należy, iż Uczelnia spełnia wymagane kryteria do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - cele statutowe tożsame sąz celami warunkującymi zwolnienie, dochód przeznaczany i wydatkowany jest na te cele, przedmiotem działalności Uczelni nie jest działalność o charakterze wykluczającym zwolnienie.

Na marginesie sprawy, odnosząc się do sposobu sformułowania treści zapytania przedstawionego we wniosku - czy w związku nieodpłatnym przekazaniem na rzecz Fundacji zabudowanej nieruchomości, jak również środków pieniężnych oraz środków rzeczowych, Uniwersytet i będzie miał obowiązek naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości tych darowizn - zauważyć należy, że czynność polegająca na dokonaniu darowizny ww. składników majątkowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem w jej efekcie nie powstanie po stronie darczyńcy przychód podlegający opodatkowaniu.

Ponadto należy również wskazać, że nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od osób prawnych, bowiem zgodnie z jego brzmieniem, to otrzymanie darowizny a niej jej przekazanie będzie stanowiło przychód podatkowy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl