IPPB3/423-1536/08-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1536/08-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania do osiąganych przez Wspólnotę Mieszkaniową dochodów zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób pawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Wspólnoty o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego w związku ze sprzedażą udziałów w ciepłociągu i kanale sanitarnym, które zapewniają dostęp do podstawowych mediów mieszkańcom osiedla.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wspólnota wskazała, że jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i od 2008 r. korzysta z kwartalnego trybu wpłacania zaliczek. Przychodem Wspólnoty są w głównej mierze zaliczki pobierane od właścicieli lokali z tytułu:

* utrzymania nieruchomości wspólnej,

* dostawy mediów do lokali (centralne ogrzewanie, zimna i ciepła woda, odprowadzenie ścieków),

* wywozu nieczystości stałych z pergoli znajdujących się w obrębie działki wspólnoty. tych samych - wymienionych wyżej tytułów - wspólnota ponosi koszty.

Wspólnota Mieszkaniowa usytuowana jest na osiedlu, na terenie którego funkcjonuje jeszcze Wspólnota Mieszkaniowa. Na terenie tym znajdują się także budynki niestanowiące wspólnoty mieszkaniowej, których właścicielem jest Korporacja. Sp. z o.o.

Dostawa mediów typu: energia cieplna, zimna woda oraz odprowadzenie ścieków odbywa się do wszystkich budynków osiedla za pośrednictwem jednego ciepłociągu (przyłącza centralnego ogrzewania) i jednego kanału sanitarnego, które w tym konkretnym przypadku nie są własnością dostawcy wyżej wymienionych mediów.

Przedmiotowe urządzenia, choć należą do infrastruktury podziemnej i stanowią element uzbrojenia terenu, znajdują się poza terenem, na którym znajdują się budynki - przebiegają one częściowo przez działkę prywatną oraz działkę Gminy, usytuowane wokół osiedla.

W roku bieżącym, doszło do transakcji zakupu wymienionych wyżej urządzeń, której stronami jest Wspólnota Mieszkaniowa i Wspólnota Mieszkaniowa A..., jako kupujący oraz pierwotny właściciel - inwestor zabudowy wielorodzinnej na osiedlu "Z" Sp. z o.o., jako sprzedający.

Z uwagi na fakt, iż ciepłociąg i kanał sanitarny zapewniają dostęp do podstawowych mediów mieszkańcom całego osiedla - zgodnie z wolą właścicieli wyrażoną w formie uchwały-sprzedano udziały w przedmiotowych urządzeniach właścicielowi budynków niestanowiących wspólnoty, tj. Korporacji. Sp. z o.o. Korporacja zakupiła udziały w celu prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej m.in. na wynajmie lokali mieszkalnych.

Zaistniała sytuacja powoduje, iż Wspólnota Mieszkaniowa poniosła dodatkowy koszt oraz osiągnęła dodatkowy przychód z tytułu zakupu i sprzedaży udziałuw przyłączu centralnego ogrzewania i kanale sanitarnym. Dochód z tego tytułu zasili fundusz remontowy Wspólnoty i zostanie wydatkowany na prace remontowe w budynkach mieszkalnych.

Obie transakcje (zakupu i sprzedaży) miały miejsce w II kwartale 2008 r.. Uznając, iż przychody i koszty związane z powyższą transakcją nie mieszczą się w pojęciu gospodarki zasobem mieszkaniowym - Wspólnota Mieszkaniowa uiściła zaliczkę na podatek dochodowyod osób prawnych od dochodu uzyskanego z tego tytułu za II kwartał bieżącego roku.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy koszt i przychód związany z zakupem a następnie sprzedażą udziałów w urządzeniach składających się z ciepłociągu i kanału sanitarnego można zakwalifikować do gospodarki zasobem mieszkaniowym i tym samym skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) pod warunkiem wydatkowania dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc się do pytania, Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie ciepłociąg i kanał sanitarny są urządzeniami zapewniającymi korzystanie z mieszkań zgodnie ich przeznaczeniem, alenie znajdują się na terenie, na którym usytuowane są budynki. Zatem zdaniem Wspólnotynie można ich zaliczyć do zasobu mieszkaniowego. W konsekwencji - koszt i przychód związany z ich zakupem i sprzedażą nie mieści się pod pojęciem gospodarki zasobem mieszkaniowym i nie podlega zwolnieniu przewidzianemu w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawyo podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali mieszkalnych w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym

* dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 6 cytowanej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 pkt 2 tej ustawy). Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. - zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

W poprzednim stanie prawnym zakres zwolnienia był szerszy albowiem obejmował dochody, które osiągała wspólnota mieszkaniowa (bez względu na źródło ich pochodzenia), z wyjątkiem określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na utrzymanie zasobów mieszkaniowych oraz na rzecz członków wspólnoty.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów ustawy o własności lokali.

Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN,). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

1)

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* garaże;

2)

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, jak:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

* kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe;

3)

urządzenia mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych oraz uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

* zbiorniki - doły gnilne, szamba,

* rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

* sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,

* budowle inżynieryjne (studnie itp.),

* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody, np. opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowew rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

W przypadku opisanym we wniosku, źródłem przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej jest sprzedaż udziałów w ciepłociągu oraz w kanale sanitarnym - uzyskany z tego tytułu dochód, jako pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy. Okoliczność na którą wskazała Wspólnota, że ww. urządzenia znajdują się poza terenem, na którym znajdują się jej budynki - wokół osiedla, przymiotu związanego z zasobami mieszkaniowymi tym urządzeniom nie odbiera, mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych - zapewniają dostęp do podstawowych mediów mieszkańcom całego osiedla i taki był cel ich zakupu. Przyjęcie stanowiska Wspólnoty. które sprowadza się do stwierdzenia, że do zasobów mieszkaniowych należą wyłącznie - rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej znajdujące się na terenie, na którym znajdują się budynki mieszkalneWspólnoty byłoby sprzeczne z istotą gospodarowania zasobami mieszkalnymi jaką jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych.

Innymi słowy, w opisanej sytuacji, Jednostka będzie miała prawną możliwość skorzystania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z przedmiotowego zwolnienia,o ile środki uzyskane z przedmiotowej sprzedaży zasilą fundusz remontowy, a następnie wydatkowane zostaną na prace remontowe w budynkach mieszkalnych należących do Wspólnoty. W konsekwencji, związane z wyżej wymienionymi obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Wspólnotę stanowisko w kwestii oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego uzyskiwanych przychodów i ponoszonych kosztów podatkowych oraz zastosowania do osiąganych dochodów zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl