IPPB3/423-153/09-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-153/09-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r., (data wpływu 26 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia wysokości wpłat z zysku w deklaracji WZS-1R - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia wysokości wpłat z zysku w deklaracji WZS-1R.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Spółka Akcyjna w R. złożyła w dniu 8 września 2008 r. wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego dot. podatku od wpłat z zysku oraz dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 rok według deklaracji WZS-1R. Nawiązując do otrzymanej w tej sprawie interpretacji indywidualnej nr IPPB3/423-1418/08-2/ER z dnia 1 grudnia 2008 r. (załącznik nr 1 do wniosku), Spółka prosimy o uszczegółowienie uzasadnienia w kwestii dotyczącej rozliczenia rocznego na podstawie deklaracji WZS-1R w zaistniałym stanie faktycznym opisanym wyczerpująco w pierwszym wniosku tj. z dnia 8 września 2008 r. (załącznik nr 2).

Rozbieżności interpretacyjne dotyczą okresu, z którego powinien być wykazany w rocznej deklaracji WZS-1R wynik finansowy będący podstawą ostatecznego naliczenia wysokości wpłat z zysku za 2008 rok tj., czy tą podstawą winien być wynik finansowy narastająco za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2008 r., czy wynik finansowy za cały 2008 rok według zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie sprawozdania finansowego. Nadmieniamy, iż w lutym 2008 r. Spółka "T" utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa (objęcie akcji przez Agencję R P S.A.). Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny w pierwszym wniosku tj. z dnia 8 września 2008 r. Spółka podkreśla, iż za okres od dnia 1 stycznia do 28 lutego 2008 r. Spółka nie miała obowiązku sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego. Rok bilansowy w Spółce pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2008 r. Spółka osiągnęła zysk, w związku z tym Spółka naliczyła i odprowadziła do Urzędu Skarbowego zaliczkę na poczet wpłat z zysku. Natomiast za cały 2008 rok tj. od stycznia do grudnia Spółka poniosła stratę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy podstawą ostatecznego rozliczenia wysokości wpłat z zysku za 2008 r. i wykazania w deklaracji WZS-1R powinien być:

a.

wynik finansowy brutto za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2008 r.... (brak zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ten okres - nie było takiego obowiązku),

b.

wynik finansowy brutto za cały rok, tj. narastająco od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r., według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółka powinna wykazać w deklaracji WZS-1R, celem ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 r. wynik finansowy brutto za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r. W przypadku Spółki będzie to strata, a wpłacona zaliczka za miesiąc luty 2008 r. będzie stanowiła nadpłatę. Stanowisko takie wynika z faktu, iż podstawą do naliczania wpłat z zysku, zgodnie z deklaracją WZS-1R jest zysk lub strata wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanym dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Artykuł 3 ustawy stanowi, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (działów).

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.), spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa za ostatni miesiąc roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 tego miesiąca w wysokości jak za miesiąc poprzedni.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia, spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w terminie 14 dni po:

1.

zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

2.

sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Błędne jest stanowisko Spółki, która twierdzi, iż powinna wykazać w deklaracji WZS-1R, celem ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 r., wynik finansowy brutto za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z powyższymi przepisami, należy przyjąć, iż obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku, ustał z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. w miesiącu lutym 2008 r., dlatego w celu dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 r. należy przyjąć za podstawę wynik finansowy brutto od dnia 1 stycznia do dnia 29 lutego 2008 r.

Utrata statusu spółki jednoosobowej Skarbu Państwa w lutym spowodowała wyłączenie obowiązku dokonywania wpłat z zysku za okresy następujące po 29 lutego 2008 r. Nie spowodowała jednak obowiązku ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za okres gdy Spółka posiadała ten status.

Zaliczki miesięczne płacone przez Spółkę w ciągu roku nie stanowią opodatkowania podatkiem dochodowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku. Dopiero ostateczne rozlicznie wpłat z zysku za rok obrotowy, w tym dokonanie kalkulacji wpłaty za okres od 1 stycznia 2008 r. do 29 lutego 2008 r. według zysku przypadającego za ten okres oraz według podatku dochodowego przypadającego od zysku za ten okres będzie stanowiło wypełnienie przez Spółkę obowiązku ustawowego z ustawy o wpłatach z zysku.

Zgodnie z zapisem ustawy, ostateczne rozliczenie wpłat z zysku, obliczone w sposób powyższy należy złożyć w terminie 14 dniu od zatwierdzenia/sporządzenia sprawozdania finansowego.

Paragraf 5 wyżej cytowanego rozporządzenia ustanawia obowiązek dokonywania wpłat z zysku w określonym terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub odpowiednio sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania, nie określa on natomiast metody, zgodnie z którą powinien być zysk naliczony. Analiza art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku oraz § 5 rozporządzenia prowadzi do wniosku, że może on wynikać z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za dany okres jak i z innej kalkulacji zysku sporządzonej wyłącznie na potrzeby określenia ostatecznej wysokości zobowiązania we wpłacie z zysku. Jedynym wymogiem nałożonym przez tę ustawę jest, by określenie zysku nastąpiło w sposób wskazany i zgodny z ustawą o rachunkowości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl