IPPB3/423-1524/08-5/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1524/08-5/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r., (data wpływu 28 października 2008 r.), oraz piśmie z dnia 7 stycznia 2008 r., uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 22 grudnia 2008 r. Nr IPPB3/423-1524/08-2/ER (data doręczenia 6 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności B Poland Sp. z o.o. jest handel detaliczny i hurtowy telefonami komórkowymi.

Członek Zarządu B Poland Sp. z o.o., z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu otrzymał bonus za jeden rok z góry. Wypłata bonusu została dokonana w czerwcu 2008 r. z góry za okres od sierpnia 2008 r. do sierpnia 2009 r. Rokiem podatkowym Spółki jest okres kolejnych 12 miesięcy począwszy od 1 października do 30 września. Zgodnie z ustawą o rachunkowości bilansowo Spółka rozlicza wypłacony bonus w czasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłata bonusu będzie stanowiła koszt pośredni dotyczący okresu przekraczającego rok podatkowy i tym samym powinna zostać rozliczona proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy, a nie w momencie poniesienia jednorazowo.

Zdaniem Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 z późn. zm.), koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Koszty związane z wynagrodzeniem Zarządu Spółki są kosztami pośrednimi, gdyż nie są związane z żadnym konkretnym przychodem, ale zostały poniesione w celu uzyskania przychodu. Bonus jest wypłacony za okres przekraczający rok podatkowy i wbrew temu, że został wypłacony jednorazowo należy uznać, że nie dotyczy tylko roku podatkowego w którym został wypłacony i dlatego powinien zostać rozliczony w czasie. Zgodnie z art. 15 ust. 4e) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Spółka bilansowo przyjęła, że kwota bonusu jest to wartość istotna, która powinna być rozliczona w czasie, to znaczy w poszczególnych miesiącach. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że bonus wypłacony z góry, ale dotyczący okresu przekraczającego rok podatkowy nie może zostać zaliczony przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w całości w momencie jego wypłaty. Powinien być potrącany proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl