IPPB3/423-1506/08-2/GJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1506/08-2/GJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie dokumentacji w celu uzyskania środków unijnych w dacie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie dokumentacji w celu uzyskania środków unijnych w dacie ich poniesienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła w październiku 2008 r. Umowę na przygotowanie dokumentacji do programu operacyjnego - infrastruktura i środowisko. Zgodnie z umową ustalono dwa etapy płatności. Pierwszy etap płatny w dniu podpisania umowy. Drugi etap po wpływie środków dofinansowania unijnego na rachunek bankowy Spółki. W związku z powyższym w miesiącu październiku Spółka otrzymała fakturę za opłatę wstępną za I etap (usługi doradcze). Opłata ta nie podlega zwrotowi niezależnie od otrzymanej dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek związany z usługą doradczą służącą uzyskaniu środków unijnych jest kosztem podatkowym w dacie jego poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt opłaty wstępnej i opłaty końcowej z tytułu usług doradczych należy zaliczyć do kosztów pośrednich uznanych za koszt podatkowy w dacie ich poniesienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że kosztami podatkowymi są wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służące zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są więc nie tylko koszty bezpośrednio ale i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Te pierwsze dają się powiązać z konkretnie określonymi przychodami, jakie osiągnął podatnik, natomiast te drugie wiążą się z całokształtem działalności prowadzonej przez podatnika i są związane z funkcjonowaniem firmy.

Wydatki ponoszone przez podatnika związane z korzystaniem przez niego z usług firm eksperckich, doradczych obsługujących techniczne opracowanie wniosków o dotację ze środków Unii Europejskiej (przygotowanie stosownej dokumentacji) zmierzających do rozszerzenia źródła przychodów, mogą potencjalnie spowodować zwiększenie przychodów firmy w wyniku zrealizowanych inwestycji, jednakże nie jest to na tyle pewne, aby wiązać te wydatki z konkretnymi przychodami. Są to koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy a więc koszty pośrednie, które podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, zgodnie z zapisem art. 15 ust. 4d ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1-go Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl