IPPB3/423-15/09-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-15/09-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej Spółki-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej: "Spółka" lub "A") jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowej zabudowanej starymi budynkami o charakterze przemysłowym. Dodatkowo, na opisywanej działce gruntu Spółka ponosi nakłady o charakterze porządkowym. Spółka zamierza wnieść przedmiotowe prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z naniesieniami (dalej: "Nieruchomość") do Spółki Komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku wniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i naniesień tytułem wkładu do Spółki Komandytowej w zamian za udział w Spółce Komandytowej, A. uzyska przychód, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1 lub art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W wyniku wniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i naniesień tytułem wkładu do Spółki Komandytowej w zamian za udział w Spółce Komandytowej, A. nie uzyska przychodu, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1 lub art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.

Spółka komandytowa jest spółką osobową w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 1) Kodeksu spółek handlowych. Spółka komandytowa będzie mogła we własnym mieniu nabyć prawa do Nieruchomości (art. 8 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych - dalej "k.s.h."). Majątek Spółki Komandytowej będzie stanowiło mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez Spółkę w czasie jej istnienia (art. 28 w związku z art. 103 k.s.h.). W świetle ww. przepisów art. 8 § 1 w związku z art. 28 k.s.h. należy uznać, że Spółka Komandytowa będzie posiadała odrębny majątek, który nie będzie przedmiotem współwłasności łącznej wspólników.

Ani art. 12 ani art. 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 554 z późn. zm. - dalej jako "u.p.d.o.p.") nie wymieniają opisanego w stanie faktycznym zdarzenia jako źródła przychodu, w związku z tym przepisy te należy interpretować tak, że A. nie uzyska przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku w chwili wniesienia wkładu do Spółki Komandytowej. W szczególności, A. nie uzyska przychodów w postaci wartości akcji w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. ani przychodów z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych na podstawie art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p.

Regulacja art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. dotyczy tylko wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych i spółdzielni. Przychodem w rozumieniu (tego przepisu nie jest wartość akcji objętych w spółce komandytowej pokrytego wkładem niepieniężnym, ponieważ spółka komandytowa nie jest spółką kapitałową w rozumieniu przepisów k.s.h. Wskazany art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. stanowi jedyny przepis art. 12 wiążący skutki podatkowoprawne z wniesieniem wkładu niepieniężnego. Jego hipoteza w sposób niebudzący wątpliwości ogranicza się do wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych. Nie ma przy tym ani logicznych, ani systemowych ani też celowościowych podstaw do jej rozszerzenia w drodze wykładni również na wkłady do spółek osobowych.

W ocenie Spółki, art. 14 ust. 1 u.p.d.o.p. w świetle brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. nie można tego przepisu w ogóle rozpatrywać jako odnoszącego się do wkładów niepieniężnych. W myśl zasady lex specialis derogat legi generali. Art. 14 ust. 1 -3 u.p.d.o.p. stosuje się do wkładów niepieniężnych jedynie odpowiednio, w zakresie wskazanym przez przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. (vide art. 12 ust. 1 pkt 7, zdanie po średniku).

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w treści indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wydawanych przez Ministra Finansów (por. np. Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2008 r., znak IP-PB3-423-981/08-3/JB, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja Indywidualna z dnia 12 sierpnia 2008 r., znak IPPB1/415-595/8-2/EC i inne interpretacje indywidualne publikowane przez Ministra Finansów na stronie internetowej http://sip.mf.gov.pl).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl