IPPB3/423-1470/08-4/KR - Wydatki ponoszone przez bank w związku z organizacją konferencji i szkoleń dla aktualnych i potencjalnych klientów jako koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1470/08-4/KR Wydatki ponoszone przez bank w związku z organizacją konferencji i szkoleń dla aktualnych i potencjalnych klientów jako koszty uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) uzupełnionym o wyjaśnienia dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w dniu 2 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) na wezwanie z dnia 22 grudnia 2008 r., Nr IPPB3/423-1470/08-2/k.r. (doręczone dnia 29 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją konferencji, seminariów, spotkań, szkoleń dla klientów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Bank Polska S.A. (zwany dalej Bankiem) specjalizuje się w szczególności w obsłudze finansowej podmiotów gospodarczych, także podmiotów międzynarodowych, oraz podmiotów gospodarki publicznej, w tym Skarbu Państwa, spółek Skarbu Państwa i jednostek komunalnych, w szerokim zakresie oferowanych produktów i usług, obejmujących finansowanie przedsięwzięć gospodarczych i infrastrukturalnych, z wykorzystaniem niekiedy finansowania przez rynki międzynarodowe albo z wykorzystaniem między innymi zaawansowanych instrumentów finansowych, obsługując międzynarodowe transakcje handlowe, zarządzanie ryzykiem finansowym i finansowanie przedsięwzięć. W związku z tym, w celu zaprezentowania klientom Banku, aktualnym lub potencjalnym, bieżącej i nowej oferty Banku oraz zidentyfikowania ich potrzeb w zakresie obsługi finansowej, w celu przedstawienia sytuacji na rynkach finansowych i gospodarczych oraz zaprezentowania możliwości uzyskania finansowania Bank organizuje konferencje, seminaria, spotkania eksperckie i szkolenia dla tych klientów. Konferencje, seminaria, spotkania i szkolenia, zwykle krajowe, mogą obejmować prezentacje, wykłady, ćwiczenia oraz dyskusje, z udziałem zarówno specjalistów krajowych, jak i zagranicznych. Mają one przybliżyć klientom w szczególności możliwości finansowania lub zarządzania finansami z udziałem Banku, co ma służyć pozyskaniu nowych klientów, pogłębieniu współpracy z aktualnymi klientami, w tym zainteresowania aktualnych klientów nowymi usługami znajdującymi się w ofercie Banku.

Organizując tego rodzaju konferencje, seminaria, spotkania i szkolenia, w tym wyjazdowe, Bank ponosi określone wydatki na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych (w tym catering), wydatki na usługi noclegowe, hotelowe, usługi transportowe, w tym transportu lotniczego, kolejowego, osobowego, ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), wynajem sal i sprzętu, materiały konferencyjne, szkoleniowe, w tym tłumaczenia, wynagrodzenia wykładowców, prelegentów, koszty wyspecjalizowanych firm organizujących konferencje i szkolenia (koszty organizacyjne zewnętrzne). Bank albo sam organizuje tego rodzaju konferencje, seminaria, spotkania I szkolenia albo wspólnie z innymi podmiotami, albo też Bank powierza całość lub część organizacji wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. W przypadku konferencji organizowanych wspólnie z innymi podmiotami, Bank może ponosić początkowo wszystkie koszty, a następnie część z tych kosztów przypadających na innych organizatorów refakturuje na nich według ustalonego klucza, albo też inny organizator ponosi początkowo koszty, po czym refakturuje je we właściwej części na Bank. Konferencje, seminaria, spotkania i szkolenia służą przede wszystkim zaprezentowaniu/zareklamowaniu oferty Banku, a ich oprawa odpowiada standardom prezentacyjnym i przyjętym zwyczajom w odniesieniu do tego rodzaju przedsięwzięć adresowanych do przedstawicieli, zwykle do kierownictwa, dużych podmiotów gospodarki prywatnej lub publicznej, nie nosząc jednak znamion wystawności czy okazałości, lecz zapewniając uczestnikom odpowiedni standard obsługi, jakość materiałów konferencyjnych i warunki uczestniczenia w konferencji, seminarium lub szkoleniu, maksymalnie sprzyjające korzystaniu ze szkolenia, seminarium lub konferencji oraz sprzyjające prowadzeniu rozmów biznesowych.

W uzupełnieniu do wniosku Bank wyjaśnił:

1.

Na konferencjach, seminariach i szkoleniach Bank przedstawia i wyjaśnia lub może przedstawiać i wyjaśniać kwestie związane z produktami (usługami) finansowymi oferowanymi przez Bank dla klientów, a w szczególności dotyczącymi: rachunków bankowych, lokat, depozytów, przelewów i rozliczeń, obrotu, emisji, pożyczek i przechowywania papierów wartościowych i instrumentów z nimi powiązanych, produktów związanych z funduszami inwestycyjnymi, operacji walutowych, w tym między innymi spotów, opcji, SWAPów, forwardów (terminowych operacji walutowych) i innych instrumentów pochodnych takich jak I... i C..., usług w zakresie finansowania: kredytów, pożyczek, kart kredytowych, weksli, faktoringu, forfaitingu i innych usług finansowania, operacji dokumentowych, między innymi akredytywy, inkasa dokumentowego, gwarancji. Usługi te mogą dotyczyć krajowych i międzynarodowych transakcji. Usługi mogą dotyczyć doradztwa finansowego przy rozmaitych transakcjach planowanych przez klientów. Produkty są dostosowywane do potrzeb klientów. Bank w tym zakresie działa w granicach ustawy Prawo bankowe.

2.

Szkolenia o produktach są zwykle prowadzone przez pracowników, niekiedy oczekiwaniem klientów jest udział niezależnych ekspertów, których Bank zaprasza do przedstawienia wykładów lub do udziału w seminariach. Takie sytuacje mogą się zdarzyć. W tym zakresie Bank działa zgodnie z zasadami racjonalności gospodarczej.

3.

Konferencje organizowane są zagranicą w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, na przykład gdy wymaga to udziału zagranicznych specjalistów. Natomiast co do zasady wybór miejsca poza siedzibą Banku podyktowany jest głównie warunkami organizacyjnymi: odpowiednie wyspecjalizowane i duże sale wykładowe oraz cała infrastruktura zapewniająca obsługę konferencji oraz jej uczestników, zwłaszcza jeśli są to konferencje, szkolenia i seminaria dłuższe niż jeden dzień.

4.

Bank współorganizuje lub może współorganizować konferencje zarówno z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi. Jeżeli są to podmioty powiązane Bank zawiera określone umowy i sporządza wymagane prawem dokumentacje przestrzegając zasady wynagrodzeń rynkowych, jeżeli dochodzi o rozliczeń. Tytułem przykładu wskazać można finansowanie na znaczne kwoty dla bardzo dużych podmiotów gospodarczych, np. Skarbu Państwa lub samorządów, które to finansowanie lub emisje papierów wartościowych są organizowane z zagranicy albo przy udziale konsorcjów bankowych.

5.

Bank zwykle nie współorganizuje konferencji z podmiotami konkurencyjnymi wobec siebie. Jeżeli zachodziłaby okoliczność, że oferty są zbieżne, to oczywiście Bank nie ponosiłby kosztów takich współorganizatorów. Wyjaśnienia wymaga, że Bank niekiedy korzysta z firm zajmujących się profesjonalną organizacją konferencji, ale w sferze czysto organizacyjnej, kompleksowa obsługa dojazdów, sal konferencyjnych, posiłków, itd. Korzystanie z profesjonalnych organizatorów konferencji ma zapewnić, jak zaznaczono we wniosku, że ich oprawa odpowiada standardom prezentacyjnym i przyjętym zwyczajom w odniesieniu do tego rodzaju przedsięwzięć adresowanych do przedstawicieli, zwykle do kierownictwa, dużych podmiotów gospodarki prywatnej lub publicznej, nie nosząc jednak znamion wystawności czy okazałości, lecz zapewniając uczestnikom odpowiedni standard obsługi, jakość materiałów konferencyjnych i warunki uczestniczenia w konferencji, seminarium lub szkoleniu, maksymalnie sprzyjające korzystaniu ze szkolenia, seminarium lub konferencji oraz sprzyjające prowadzeniu rozmów biznesowych. Tylko w wyjątkowych okolicznościach korzysta z firm, które obsługują aspekt merytoryczny, chodzi bowiem o szkolenia dotyczące produktów i usług Banku. W takich przypadkach, jak zaznaczono korzysta ewentualnie z ekspertów i specjalistów. Zważyć należy, iż Bank w swoim wniosku przede wszystkim wnosi o interpretację dotyczącą kosztów ponoszonych przez Bank.

6.

We wniosku Bank prosi o wydanie interpretacji głównie w zakresie szkoleń. które przeprowadza od strony merytorycznej sam, chociaż może korzystać z wyspecjalizowanych firm organizujących konferencje od strony logistycznej. W przypadkach współorganizacji Bank działa zgodnie z zasadą racjonalności gospodarczej i jeżeli nawet współorganizuje takie przedsięwzięcia z innymi podmiotami to uprzednio, umownie, w drodze negocjacji, ustalany jest udział każdej ze stron we wspólnych kosztach.

7.

W zakresie wniosku Bank rozważa wyłącznie szkolenia i seminaria dotyczące produktów, które są nieodpłatne dla klientów i potencjalnych klientów, które mają przede wszystkim charakter prezentacji (reklamy) produktów Banku i zakresu świadczonych usług bankowych (finansowych) lub przedstawienia tych aspektów w szerszym ekonomicznym kontekście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki ponoszone przez Bank w związku z organizacją i przeprowadzaniem wyjazdowych lub lokalnych konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń dla klientów aktualnych i potencjalnych, podczas których prezentowana jest oferta usług świadczonych przez Bank, na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych (w tym catering), wydatki na usługi noclegowe, hotelowe, usługi transportowe, w tym transportu lotniczego, kolejowego, osobowego; ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), wynajem sal i sprzętu, materiały konferencyjne, szkoleniowe, w tym tłumaczenia, wynagrodzenia wykładowców, prelegentów, a także koszty wyspecjalizowanych firm organizujących konferencje i szkolenia stanowią koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem Banku, całość wydatków związanych z organizacją konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń, lokalnych lub wyjazdowych, adresowanych do klientów, w tym wydatki na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych (w tym catering), wydatki na usługi noclegowe, hotelowe, usługi transportowe, w tym transportu lotniczego, kolejowego, osobowego; ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), wynajem sal i sprzętu, materiały konferencyjne, szkoleniowe, w tym tłumaczenia, wynagrodzenia wykładowców, prelegentów oraz koszty wyspecjalizowanych firm organizujących konferencje i szkolenia (koszty organizacyjne zewnętrzne) stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż są to wydatki niezbędne, aby przedstawić (zareklamować) ofertę Banku, która wymaga zaawansowanej wiedzy związanej z usługami finansowymi, odpowiednich warunków do dyskusji oraz działania te mają służyć wzrostowi przychodów Banku. Zdaniem Banku zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Wydatki związane z organizacją konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń dla klientów ponoszone są, w celu osiągnięcia przychodu, bowiem przedstawiając ofertę usług finansowych Bank reklamuje tę ofertę oraz zapewnia trwałość współpracy. Wydatki te mają służyć pozyskaniu nowych klientów lub rozwojowi współpracy z aktualnymi, a w efekcie mają służyć wzrostowi korzystania przez klientów z usług Banku, a tym samym przyczyniać się, chociażby potencjalnie, do osiągnięciem przychodu. Zapoznanie klientów z ofertą Banku oraz pogłębianie ich rozumienia nowoczesnych usług finansowych wspierających działalność gospodarczą lub infrastrukturalną przyczynia się do wzrostu korzystania z tych usług przez klientów, wydatki z tym związane są więc ponoszone racjonalnie i mają gospodarcze uzasadnienie. Wymienione wydatki związane z organizacją konferencji i szkoleń nie stanowią wydatków na reprezentację, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, bowiem wymienione wydatki ponoszone przez Bank na organizację i przeprowadzanie konferencji i szkoleń nie służą nabywaniu towarów i usług w celu zademonstrowania nadzwyczajnej wystawności czy okazałości. Wobec braku ustawowej definicji pojęcia reprezentacja", posługując się przytaczanymi niekiedy definicjami słownikowymi, zauważyć należy, iż reprezentacja rozumiana jest jako "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S D, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007), zwykle w celu wywołania dobrego wrażenia oraz stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy poprzez okazałość i wytworność.

Przedmiotowe konferencje i szkolenia, zapewniają zaproszonym gościom warunki uczestnictwa w konferencji i szkoleniu odpowiadające powszechnym standardom jakościowym tego rodzaju konferencji i szkoleń i mają przede wszystkim na celu zaprezentowanie oferty Banku i ustalenie oczekiwań i potrzeb klientów, co do współpracy z Bankiem. W analogicznych stanach faktycznych, jak przedstawione przez Bank, podobne stanowisko zostało potwierdzone między innymi w interpretacji indywidualnej wydanej z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 lipca 2008 r., o sygn. ILPBS/423-237/08-2/MM przychylającej się do stanowiska, że wydatki na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych, z wyłączeniem alkoholowych, wydatki na napiwki, na usługi hotelowe, na usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, P, T (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska), na ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), na opłaty rejestracyjne, na wynajem sal, na materiały konferencyjne, szkoleniowe oraz na wynagrodzenia wykładowców, prelegentów stanowią koszt uzyskania przychodów. Również w konkluzji Decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2007 r. o sygn. 1401/BP-l/4210-77/07/SP/PP-I wskazano, że "wydatki bezpośrednio związane ze szkoleniami, takie jak: transport, wynajem sali, sprzętu, wynagrodzenie trenerów, wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie osób biorących udział w szkoleniu oraz materiały szkoleniowe, zdaniem organu II instancji stanowić będą koszty uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki, jeżeli szkolenie przeprowadzone zostanie w celu osiągnięcia przychodów oraz udokumentowane dla celów podatkowych. Ponadto przedmiotowe wydatki będą stanowić koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że organizowane szkolenia mają związek z działalnością Spółki i nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl