IPPB3/423-1441/08-2/ECH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1441/08-2/ECH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.) w terminie do dnia 24 sierpnia 2008 r. właściciele lub współwłaściciele nieruchomości są zobowiązani wymienić oddawcze skrzynki pocztowe na nowe, dostosowane do norm unijnych. W budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są co najmniej 3 lokale, zgodnie z art. 37 ww. ustawy - Prawo pocztowe, należy umieścić w ogólnie dostępnej części nieruchomości zestaw oddawczych skrzynek pocztowych w liczbie odpowiadającej liczbie samodzielnych lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu, jeżeli posiadają osobny adres. Realizując ustawowy obowiązek wymiany skrzynek pocztowych Wspólnota Mieszkaniowa podjęła Uchwalę Nr...2007 właścicieli lokali nieruchomości Nr... na Osiedlu D w B z dnia.... roku. W uchwale tej właściciele lokali ustalili, że Wspólnota sfinansuje ze środków funduszu remontowego zakup i montaż skrzynek pocztowych dla 180 lokatorów. Realizując podjętą Uchwałę Zarząd wspólnoty zlecił, wybranemu wykonawcy zakup wraz z montażem 36 zestawów metalowych oddawczych skrzynek pocztowych, które zostały zamontowane na parterze w każdej z 18 klatek schodowych budynku wielorodzinnego, jakim jest nieruchomość wspólnoty. Skrzynki pocztowe zostały zainstalowane na ścianie, w ogólnie dostępnej części nieruchomości. Koszt zakupu wraz z montażem 36 zestawów oddawczych metalowych skrzynek pocztowych z przeznaczeniem dla lokatorów 180 mieszkań w wysokości 9.059,90 zł został sfinansowany ze środków zgromadzonych na Funduszu Remontowym Wspólnoty. Środki Funduszu Remontowego są gromadzone we Wspólnocie Mieszkaniowej przede wszystkim z wpłat właścicieli lokali w wysokości ustalonej Uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej, a także np. pochodzą z odsetek od lokat bankowych tych środków pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle zapisów znowelizowanego od dnia 1 stycznia 2007 r. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są środki zgromadzone na Funduszu Remontowym przeznaczone na sfinansowanie zakupu wraz z montażem 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych dla potrzeb lokatorów we Wspólnocie Mieszkaniowej, czyli czy wydatki z Funduszu Remontowego na zakup i montaż 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych dla lokatorów są kosztem uzyskania przychodów we Wspólnocie Mieszkaniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe zgromadzone na Funduszu Remontowym, jeżeli są przeznaczone na potrzeby Wspólnoty Mieszkaniowej, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż są uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ pochodzą z wpłat właścicieli lokali w budynku mieszkalnym. Stanowisko to Zarząd opiera na zapisach art. 17 ust. 1 pkt 44 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), gdzie ustawodawca wskazuje, że wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Wpłaty właścicieli na wyodrębniony we Wspólnocie Mieszkaniowej Fundusz Remontowy, dotyczą właśnie dochodu z gospodarki mieszkaniowej, gdyż są pobierane od właścicieli lokali w budynku mieszkalnym. Jeżeli dochody Funduszu Remontowego zostały przeznaczone na sfinansowanie zakupu wraz z montażem 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych dla lokatorów w części ogólnodostępnej nieruchomości, to zdaniem Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej, dochody te zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego i korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Czyli inaczej wydatki Wspólnoty Mieszkaniowej ze środków Funduszu Remontowego na zakup i montaż 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych dla lokatorów można uznać za koszt uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 13 Ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. Nr 85, poz. 388 z późn. zm.) "właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra". Natomiast zgodnie z art. 14 ww. Ustawy o własności lokali "Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i konserwacje; opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, opłaty za antenę zbiorczą i windę; ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne...; wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy". Katalog kosztów nie jest wykazem zamkniętym, co oznacza, zdaniem Zarządu Wspólnoty, że montaż 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych w ogólno dostępnej części nieruchomości wspólnej jest kosztem utrzymania nieruchomości wspólnej, tym bardziej, że obowiązek jego poniesienia został nałożony Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.). Zestawy skrzynek pocztowych zostały zainstalowane na ścianie wewnętrznej w każdej z klatek schodowych, na parterze, w ogólnie dostępnej części nieruchomości, stanowią zatem część wspólną. Wydatki Wspólnoty na montaż i zakup 36 zestawów oddawczych skrzynek pocztowych dla lokatorów można w tej sytuacji uznać za koszt uzyskania przychodów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

* znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* balkony, loggie,

* garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

* kotłownie i hydrofornie wolno stojące,- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

* zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

* rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

* sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

* budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww ustawy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Wobec powyższego, uznać należy, że wolne od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie, z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, są dochody Wspólnoty mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, na którą składają się wpłaty właścicieli lokali mieszkalnych na fundusz remontowy w wysokości ustalonej Uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej, jeżeli lokale te służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych właścicieli lokali i nie jest w nich prowadzona działalność gospodarcza to są to dochody zwolnione w tej części w jakiej zostaną przeznaczone przez Wspólnotę mieszkaniową na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - w tym przypadku na montaż oddawczych skrzynek pocztowych w budynku Wspólnoty.

W związku z tym, że Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wyjaśnia, iż środki funduszu remontowego są gromadzone we Wspólnocie Mieszkaniowej przede wszystkim z wpłat właścicieli lokali a także pochodzą z odsetek od lokat bankowych tych środków, nadmienić należy, że dochody uzyskiwane z tytułu odsetek od wszystkich lokat bankowych nie będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochodu uzyskanego przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu odsetek od lokat bankowych, nie można uznać za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. i pomimo przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, uznać należy go za dochód z innej działalności niż gospodarka tymi zasobami, który podlega opodatkowaniu w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl