IPPB3/423-142/09-2/GJ - Zwolnienie spółki w upadłości z obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-142/09-2/GJ Zwolnienie spółki w upadłości z obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 31 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia spółki w upadłości z obowiązku dokonywania wpłat z zysku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia spółki w upadłości z obowiązku dokonywania wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W stosunku do Spółki będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa Sąd postanowieniem z dnia 14 lipca 2008 r. ogłosił upadłość likwidacyjną. Syndyk przystąpił do likwidacji majątku masy upadłościowej i uzyskuje z tego tytułu środki pieniężne.

W związku z powyższym powstaje pytanie:

Czy na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, Syndyk obowiązany jest do dokonywania wpłat z zysku powstałego w wyniku likwidacji majątku masy upadłości, czy też jest z tego obowiązku zwolniony...

Zdaniem Wnioskodawcy jednoosobowe spółki Skarbu Państwa będące w upadłości nie są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku uregulowanych ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.). Przepisy prawa upadłościowego są bowiem lex specialis do uregulowań art. 2 ustawy wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Dokonanie wpłat z zysku stanowiłoby naruszenie przepisów prawa upadłościowego, którego celem jest równomierne zaspokojenie wszystkich wierzycieli według ściśle określonych zasad. Wypłata z wpłaty zysku nie jest daniną publiczną lecz jest wynikiem uprawnień właścicielskich a nie obowiązków ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych. Zastosowanie przepisów ustawy wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa do spółek w upadłości, stwarzałoby uprzywilejowaną pozycję spółki Skarbu Państwa z pokrzywdzeniem wierzycieli. Brak zaś przepisu w tej ustawie wyłączającego wprost jej stosowanie do spółek w upadłości nie może mieć decydującego znaczenia dla rozstrzygnięcia tej kwestii. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniu NSA z dnia 5 lutego 2009 r. (II FSK 1529/07), w którym to sąd oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku od wyroku WSA z Gdańska z 20 kwietnia 2007 r. (I SA/Gd 192/07) skutkiem czego prawomocne stało się orzeczenie WSA z Gdańska z 20 kwietnia 2007 r. Treść orzeczenia i jego uzasadnienie wyraźnie stwierdza, iż jednoosobowe spółki Skarbu Państwa będące w upadłości nie są obowiązane do dokonywania wypłat z zysku powstałego w wyniku likwidacji masy. Uzasadnienie jest tożsame w wyżej przytaczanymi argumentami.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) ustawodawca zobowiązał jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów), nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych wpłatami z zysku, na rzecz budżetu państwa.

Zgodnie z konstrukcją przyjętą w ustawie zobowiązanie z tytułu wpłat z zysku powstaje z mocy prawa, a podmioty w niej wymienione są obowiązane samodzielnie obliczyć jego wysokość i wpłacić należność.

Ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie wyłącza z obowiązku dokonywania wpłat z zysku jednostek postawionych w stan upadłości.

Katalog zwolnień i wyłączeń został określony w art. 3, art. 5 i art. 7 ustawy.

Obowiązek wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (art. 3 ustawy). Artykuł 5 ust. 1 ustawy przewiduje, iż z wpłat z zysku zwolnione są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa powstałe z przekształcenia przedsiębiorstw państwowych działających przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległych Ministrowi Sprawiedliwości. Ponadto na podstawie delegacji zawartej w ustawie Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.). Z kolei art. 7 ustawy wskazuje te jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, do których przepisów ustawy o obowiązku wpłat z zysku nie stosuje się. Powyższy katalog wynikający ze wskazanych przepisów jest katalogiem zamkniętym i nie obejmuje spółek w upadłości.

Przepisy prawa upadłościowego z 1934 r. obowiązujące do 30 września 2003 r., na które powołuje się Wnioskodawca za orzeczeniem NSA z dnia 5 lutego 2009 r. jak również obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.) jako niebędące przepisami prawa podatkowego nie podlegają interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. Brak umocowania w tym zakresie powoduje, że Organ nie może odnieść się do stwierdzenia Wnioskodawcy, że przepisy prawa upadłościowego są lex specialis w stosunku do ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, co oznacza ich pierwszeństwo w stosunku do przepisów tej ustawy.

Reasumując, w ocenie Organu ogłoszenie upadłości nie zwalnia jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z obowiązku odprowadzenia wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa. Jeżeli Spółka (w upadłości) osiągnie zysk rachunkowy w roku podatkowym to zobowiązana będzie do wniesienia wpłaty z zysku. Podstawę opodatkowania stanowić będzie zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl