IPPB3/423-1415/08-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1415/08-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów odpisów umorzeniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów odpisów umorzeniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W Agencja M jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, powołaną na mocy art. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.). Agencja wykonuje zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, określone w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, prowadząc samodzielną gospodarkę finansową w ramach przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 3 ww. ustawy oraz przekazywanych przez Ministra Obrony Narodowej dotacji budżetowych, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy. Zgodnie z art. 19 ust. 7 ww. ustawy Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Sposób prowadzenia gospodarki finansowej oraz szczegółowe warunki tworzenia funduszy W Agencji M określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie funduszy i gospodarki finansowej W Agencji M (Dz. U. z 2005 r. Nr 30, poz. 255 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym rozporządzeniem w Agencji tworzy się następujące fundusze:

1.

fundusz zasobowy - utworzony w wartości mienia powierzonego Agencji przez Skarb Państwa,

2.

fundusz rezerwowy - tworzony z zysku netto Agencji,

3.

fundusz remontowy - tworzony w wartości odnoszonych w ciężar kosztów oddziałów regionalnych Agencji odpisów na fundusz remontowy, stanowiących element opłaty za używanie lokalu mieszkalnego.

W myśl 4 ust. 2 ww. rozporządzenia fundusz zasobowy ulega zwiększeniu o wartość:

1.

mienia przekazanego Agencji w ciągu roku obrotowego przez:

a)

Skarb Państwa,

b)

jednostki samorządu terytorialnego,

c)

osoby prawne, osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

2.

mienia powstałego w wyniku realizacji zadań, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, sfinansowanych z funduszu rezerwowego;

3.

inwestycji, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy, sfinansowanych z dotacji budżetowych,

4.

zysku netto Agencji, wynikającą z podziału wyniku finansowego Agencji. Zgodnie z 4 ust. 3 ww. rozporządzenia fundusz zasobowy ulega zmniejszeniu o wartość:

1.

mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa - sprzedanego, zlikwidowanego albo nieodpłatnie przekazanego przez Agencję;

2.

umorzenia składników majątkowych zaliczonych do aktywów trwałych stanowiących własność Skarbu Państwa;

3.

pokrycia straty netto Agencji przewyższającej kwotę funduszu rezerwowego. W Agencja M posiada w prowadzonych ewidencjach:

1.

środki trwałe otrzymane nieodpłatnie,

2.

środki trwałe, których nabycie bądź wytworzenie sfinansowane było z dotacji pochodzących z budżetu państwa,

3.

środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne sfinansowane z własnych środków, tj. funduszu rezerwowego tworzonego z zysku netto Agencji. Zgodnie z polityką rachunkowości W Agencji M odpisy umorzeniowe dokonywane są z zastosowaniem zasad i stawek określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o p.d.o.p.). Ponadto, w celu prawidłowego ustalenia kosztów podatkowych Agencja ewidencjonuje odpisy umorzeniowe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznawane za koszty podatkowe, na wyodrębnionych kontach pozabilansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość odpisów umorzeniowych (księgowanych na zmniejszenie funduszu zasobowego Agencji, a nie w ciężar kosztów amortyzacji), dokonywanych z zastosowaniem zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych ze środków własnych Agencji stanowi koszt podatkowy.

Zdaniem wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. Przy czym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

1.

odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych I prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o p.d.o.p.).

2.

odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 63 ustawy o p.d.o.p.) m.in. nabytych nieodpłatnie, jeżeli nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw lub dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego.

Zdaniem W Agencji fakt, iż umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej w sprawie funduszy i gospodarki finansowej W Agencji M, odnoszone jest w ciężar funduszu zasobowego Agencji, a nie w ciężar kosztów księgowych (amortyzacji) nie przesądza o braku możliwości zaliczenia odpisów umorzeniowych, dokonywanych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o p.d.o.p., do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Wynika to z faktu, iż zasady dotyczące księgowości, wynikające z ustawy o rachunkowości oraz ww. rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej nie mają charakteru podatkotwórczego i nie mogą modyfikować obowiązków podatkowych.

Zatem do kosztów podatkowych W Agencja M może zaliczyć odpisy umorzeniowe od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (lub części tej wartości w przypadku jednoczesnego finansowania zakupu z różnych źródeł, np. dotacji i środków własnych), sfinansowanych z własnych środków, natomiast odpisy umorzeniowe od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, gdy nabycie nie stanowiło przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw lub dochód z tego tytułu był zwolniony od podatku dochodowego oraz sfinansowanych z dotacji otrzymanych z budżetu państwa nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl