IPPB3/423-1396/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1396/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej nieruchomości gruntowej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem gruntów będących nieruchomościami rolnymi, które nabyła w przeszłości za określoną cenę (cena historyczna). Obecnie Spółka zamierza objąć udziały w spółce osobowej prawa handlowego (spółka komandytowa) w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedmiotowej nieruchomości.

Historyczna cena, po której Spółka nabyła grunty, nie odpowiada ich aktualnej wartości rynkowej. Niemniej jednak, zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037) wartość aportu zostanie określona w uchwale o podwyższeniu wkładu i będzie równa wartości rynkowej przedmiotu aportu na dzień jego wniesienia.

Przedmiotowa nieruchomość zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych spółki osobowej. Wartość początkowa przedmiotowej nieruchomości w ewidencji środków trwałych spółki osobowej zostanie ustalona w wartości aportu (wartości rynkowej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci przedmiotowych nieruchomości gruntowych do osobowej spółki oprawa handlowego będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla któregokolwiek ze wspólników, w tym dla Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, objęcie udziałów w osobowych spółkach prawa handlowego pozostaje neutralne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej:u.p.d.o.p.) z punktu widzenia wspólników, w tym spółki, jak i samej spółki osobowej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W rezultacie planowanej transakcji Spółka, ani inni wspólnicy, nie osiągną zatem jakiegokolwiek przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności przychodu przewidzianego w art. 12 ust. 1 pkt 7 lub art. 14 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W ocenie Spółki, wniesienie przez nią aportu do spółki komandytowej nie spowoduje również uzyskania przychodu z tzw. odpłatnego zbycia, określonego w art. 14 u.p.d.o.p. Istnieje bowiem szereg argumentów, które wykluczają zastosowanie przywołanego przepisu do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych.

Po pierwsze, trzeba podkreślić, że chociaż z punktu widzenia prawa cywilnego wniesienie do spółki osobowej można potencjalnie uznać za zbycie przedmiotu wkładu, to jednak nie jest to czynność odpłatna. W konsekwencji, można uznać, że wniesienie aportu do spółki osobowej nie jest transakcją odpłatnego zbycia.

Po drugie, mimo że na gruncie prawa cywilnego w stosunku do aportów wnoszonych do spółek osobowych można potencjalnie mówić o zbyciu przedmiotu wkładu niepieniężnego, to jednak na gruncie prawa podatkowego czynność ta pozostaje neutralna. Należy bowiem podkreślić, że prawo podatkowe nie uznaje spółek osobowych za odrębnych podatników podatku dochodowego. Innymi słowy, w zakresie tego podatku spółki te są "transparentne", natomiast podatek opłacany jest bezpośrednio przez ich wspólników (stosownie do ich udziału w dochodzie danej spółki). W rezultacie, w przypadku wniesienia aportu do spółki osobowej nie dochodzi do wywołującego skutki podatkowe zbycia składników majątku stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego. Wprost przeciwnie, trzeba zauważyć, że podatnik, który wniósł tego rodzaju aport, będzie w dalszym ciągu bezpośrednio opłacał podatek dochodowy od zysków wypracowanych z działalnością prowadzonej przy wykorzystaniu przedmiotu aportu przez spółkę osobową. W konsekwencji, należy uznać, że na gruncie prawa podatkowego wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie może zostać uznane za zbycie przedmiotu takiego aportu.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w interpretacjach prawa podatkowego umieszczonych na stronach Ministerstwa Finansów.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie organ podatkowy zaznacza, że interpretacja nie ma mocy wiążącej dla innych udziałowców spółki osobowej, bowiem interpretacja wywiera skutek wyłącznie w stosunku do tego podmiotu do którego jest skierowana.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl