IPPB3/423-1297/08-2/AS - Określenie momentu powstania przychodu z tytułu uiszczenia opłaty wznowieniowej za udzielenie licencji na kolejny rok korzystania z oprogramowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1297/08-2/AS Określenie momentu powstania przychodu z tytułu uiszczenia opłaty wznowieniowej za udzielenie licencji na kolejny rok korzystania z oprogramowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu uiszczenia opłaty wznowieniowej za udzielenie licencji na kolejny rok korzystania z oprogramowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu uiszczenia opłaty wznowieniowej za udzielenie licencji na kolejny rok korzystania z oprogramowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, którego główną działalnością jest udzielanie licencji na korzystanie z oprogramowania.

Licencja udzielana przez Wnioskodawcę zakłada dopuszczenie korzystania z oprogramowania przez okres jednego roku w zamian za wniesienie opłaty licencyjnej.

Umowa licencyjna nie określa terminu płatności opłaty licencyjnej, w całości uzależniając ten termin od wystawienia faktury. Umowa również nie określa terminu wystawienia faktury. Umowa przewiduje jednak, że kody uprawniające do korzystania z oprogramowania przez okres licencji zostaną dostarczone licencjobiorcy po wniesieniu opłaty licencyjnej.

Po upływie roku klient zobowiązany jest wnieść opłatę wznowieniową za udzielenie licencji na kolejny rok. Umowa nie określa wysokości opłaty wznowieniowej, bądź podaje wysokość proponowaną, stanowiącą ofertę, której klient nie musi przyjąć.

Zdarza się zatem, że wysokość opłaty wznowieniowej jest negocjowana przez strony już w trakcie tego kolejnego roku, za który opłata ma być wniesiona. W takim przypadku Podatnik przekazuje klientowi kody uprawniające do korzystania z oprogramowania na krótki okres związany z prowadzonymi negocjacjami, np. kilka razy przekazuje dwutygodniowe kody. Kody takie generują komunikaty, których klient nie może wyłączyć, utrudniające normalne korzystanie z oprogramowania, informujące o tym, że skończył się opłacony okres licencji, klient korzysta z oprogramowania w dodatkowym okresie i że normalne korzystanie z oprogramowania możliwe jest dopiero po wniesieniu opłaty licencyjnej. lm dłużej trwa ten dodatkowy okres korzystania z oprogramowania, komunikaty takie są częstsze i bardziej utrudniają normalne korzystanie z oprogramowania.

Po wynegocjowaniu wysokości opłaty wznowieniowej Wnioskodawca wystawia fakturę na tę opłatę wskazując, że jej zapłacenie uprawnia klienta do korzystania z oprogramowania od końca poprzedniego okresu rocznego (czyli np. od 10 tygodni przed wystawieniem faktury) przez kolejne 12 miesięcy.

Po otrzymaniu zapłaty Wnioskodawca przekazuje klientowi kod uprawniający do korzystania z oprogramowania w normalny sposób do końca okresu licencji.

Możliwe jest zatem wystąpienie następującej przykładowej sekwencji zdarzeń:

*

1 czerwca - rozpoczęcie negocjacji nad ustaleniem wysokości opłaty licencyjnej,

*

1 lipca początek nowego okresu licencyjnego,

*

1 lipca - 30 września okres, w którym klient działa na podstawie kodów czasowych, utrudniających normalne korzystanie z oprogramowania,

*

1 września - ustalenie wysokości opłaty licencyjnej i wystawienie faktury za okres 1 lipca- 30 czerwca roku następnego,

*

20 września otrzymanie zapłaty,

*

21 września przekazanie klientowi kodów uprawniających do korzystania z oprogramowania w sposób niezakłócony do końca opłaconego okresu licencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim terminie Wnioskodawca, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, powinien rozpoznać przychód z tytułu należności licencyjnych wnoszonych jak w opisanym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody choćby jeszcze faktycznie nie otrzymane. Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 3a za datę takiego przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi nie później niż dzień wystawienia faktury albo otrzymania należności. Zdaniem Wnioskodawcy udzielenie licencji nie jest ani wydaniem rzeczy ani zbyciem prawa majątkowego a może być uznane wyłącznie za usługę.

Przychód z tytułu licencji należy zatem rozpoznać w dniu wykonania lub częściowego wykonania usługi, chyba że wcześniej zostanie wystawiona faktura lub otrzymana należność z tego tytułu.

Charakterystyczną cechą licencji na oprogramowanie jest występowanie szeregu czynności zmierzających do umożliwienia uprawnionemu korzystania z oprogramowania zgodnie z umową. Najważniejszą czynnością jest przekazanie klientowi kodu uprawniającego do korzystania z oprogramowania. Przekazanie kodu nie wypełnia jednak wszystkich obowiązków Wnioskodawcy z umowy licencyjnej. Poza przekazaniem kodu Wnioskodawca zobowiązany jest bowiem do świadczeń dodatkowych (pomoc techniczna, dostarczanie poprawek itp.). Należy zatem uznać, że nie ma jednego świadczenia, po którego spełnieniu można uznać usługę udzielenia licencji za wykonaną, stąd też jedynym momentem, jaki można byłoby uznać za wykonanie usługi, byłaby data zakończenia licencji. W związku z powyższym, zakładając, że opłata licencyjna wnoszona jest przed zakończeniem licencji, przychód powstaje najwcześniej z chwilą wystawienia faktury, chyba że wcześniej otrzymano zapłatę.

Nawet w przypadku, w którym świadczenia dodatkowe opisane powyżej nie zostałyby uznane za część wykonywania usługi udzielania licencji, a usługę uznanoby za wykonaną w momencie przekazania licencjobiorcy kodów uprawniających do korzystania z oprogramowania, stanowisko Wnioskodawcy pozostałoby takie same, tj., że przychód powstaje z dniem wystawienia faktury na należność licencyjną, ponieważ Wnioskodawca nigdy nie przekazuje kodów uprawniających do normalnego korzystania z oprogramowania przed uzyskaniem zapłaty, która z kolei zawsze poprzedzona jest wystawieniem faktury.

W szczególności nie ma wpływu na powstanie przychodu fakt, że faktura może zostać wystawiona po np. 10 tygodniach od dnia rozpoczęcia okresu licencji na opłatę, za który opiewa.

Oznacza to, że w przypadku podanym w opisie stanu faktycznego, przykładowej sekwencji zdarzeń - dniem rozpoznania przychodu powinien być dzień wystawienia faktury, tj. 1 września.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl