IPPB3/423-129/11-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-129/11-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia maksymalnej kwoty pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy działającemu na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 6 Rozporządzenia Rady ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia maksymalnej kwoty pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy działającemu na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 6 Rozporządzenia Rady ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 22 marca 2004 r. (dalej: Zezwolenie). Wnioskodawca posiada Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego: Sekcja D, podsekcja OG, Dział 24:

24.41 - substancje farmaceutyczne podstawowe

24.42 - leki i preparaty farmaceutyczne

24.51- gliceryna, środki powierzchniowo czynne, mydło; środki piorące, czyszczące i polerujące

24.52 - kosmetyki i wyroby perfumeryjne

oraz rozszerzone Decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12.10.2005 o suplementy diety (sekcja D, podsekcja DA, Dział 15, klasa 15.89 artykuły spożywcze pozostałe, nigdzie indziej nie sklasyfikowane). Zezwolenie zostało udzielone do dnia 14 listopada 2017 r.

W Zezwoleniu (zmienionym Decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r.) określono warunki prowadzenia działalności gospodarczej, tj.:

1.

poniesienie na terenie SSE wydatków inwestycyjnych w rozumieniu 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskie> Specjalnej Strefy nie mniej niż 1.688.000 zł nie później niż do dnia 31.03.2005, narastająco nie mniej niż 4.530.000 zł nie później niż do dnia 31 marca 2006 r., narastająco nie mniej niż 6.747.000 zł nie później niż do dnia 31 marca 2007 r., narastająco nie mniej niż 7.000.000 zł nie później niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

2.

osiągnięcie poziomu zatrudnienia nie mniej niż 10 pracowników do dnia 31 marca 2005 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 marca 2006 r. "osiągnięcie poziomu (narastająco) nie mniej niż 23 pracowników w terminie do 31 marca 2006 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 marca 2007 r., osiągnięcie poziomu (narastająco) nie mniej niż 28 pracowników do dnia 31 marca 2007 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2010 r.

3.

posiadania tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością służącą do prowadzenia działalności gospodarczej.

4.

przestrzeganie regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy i wydanych na jego podstawie zasad i instrukcji.

Spółka wypełniła wszystkie powyższe warunki w określonych w nich terminach.

Do 31 grudnia 2010 r. Spółka poniosła większe nakłady inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy, niż minimalna wartość 7.000.000 złotych, określona w Zezwoleniu i jest w trakcie realizacji dalszych inwestycji na terenie SSE polegających na rozbudowie zakładu produkcyjnego oraz uruchomieniu nowych linii technologicznych. Inwestycje te będą prowadzone co najmniej do końca 2013 r. i dotyczą działalności produkcyjnej, określonej w Zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 6 maja 2011 r. znak IPPB3/423-129/11-2/MS Spółka przedstawiła warunki prowadzenia działalności gospodarczej określone w zezwoleniu z dnia 22 marca 2004 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj.:

1.

Poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu "6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 z późn. zm.): nie mniej niż 1.688.000,00 zł nie później niż do dnia 31 marca 2005 r., narastająco nie mniej niż 3.530.000,00 zł nie później niż do dnia 31 marca 2006 r., narastająco nie mniej niż 5.747.000,00 zł nie później niż do dnia 31 marca 2007 r. i narastająco nie mniej niż 5.825.000,00 zł nie później iż do dnia 31 grudnia 2009 r.

2.

Osiągnięcie poziomu zatrudnienia nie mniej niż 10 pracowników do dnia 31 marca 2005 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 marca 2006 r., osiągnięcie poziomu (narastająco) nie mniej niż 20 pracowników do dnia 31 marca 2006 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 marca 2007 r., osiągniecie poziomu (narastająco) nie mniej niż 25 pracowników do dnia 31 marca 2007 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2009 r.

3.

Posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością służącą do prowadzenia działalności gospodarczej.

4.

Przestrzeganie regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy, tj. Regulaminu Strefy i wydanych na jego podstawie Zasad i Instrukcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy, które Spółka:

* poniosła (zaistniały stan faktyczny przedmiotu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) oraz które

* zostaną poniesione (zdarzenie przyszłe przedmiotu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) przez Spółkę w związku z realizowaną Inwestycją na terenie SSE w trakcie obowiązywania Zezwolenia (i które dotyczą działalności produkcyjnej, określonej w Zezwoleniu) przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu jako kwotę minimalną (tj."...nie mniej niż 7.000.000 zł...") powiększą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na fakt, że Zezwolenie wydane Spółce nie określa maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia Tarnobrzeskie> Specjalnej Strefy, które zostały i zostaną poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną Inwestycją na terenie SSE, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu zwiększały i będą zwiększać kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Spółka zaznacza, że wielkość pomocy jej przysługującej wyliczać będzie w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czyli jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 6 rozporządzenia.

Jednocześnie Spółka zaznacza, że z uwagi na fakt, że uzyskała Zezwolenie w dniu 22 marca 2004 r. w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: "ustawa o SSE") w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008 r. (zgodnie z art. 4 ustawy z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych do zezwoleń wydanych przed 4 sierpnia 2008 r. stosuje się przepisy ustawy o SSE w brzmieniu obowiązującym do 3 sierpnia 2008 r.).

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o SSE, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 Sierpnia 2008 r., zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia określonej liczby pracowników przez określony czas oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

W przypadku Spółki Zezwolenie nie określa maksymalnego poziomu nakładów Inwestycyjnych. Zdaniem Spółki udzielone Zezwolenie określa jedynie minimalny poziom nakładów Inwestycyjnych, który Spółka zobowiązana jest ponieść jako warunek konieczny do korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności w SSE. Wynika to wprost z brzmienia zezwolenia, tj. poniesienie wydatków inwestycyjnych (...) o łącznej wartości co najmniej 7.000.000 zł (...)". Taki zapis Zezwolenia oznacza, że kwota 7.000.000 zł stanowi minimalną kwotę, którą Spółka zobowiązana jest ponieść w określonym terminie aby miała prawo do zwolnienia z opodatkowania. Natomiast kwotę przysługującego Spółce zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., należy obliczać w oparciu o rzeczywiście poniesione przez Spółkę w czasie obowiązywania Zezwolenia (tj. do 14 listopada 2017 r.)nakłady inwestycyjne związane ściśle z Inwestycją, w tym także o wydatki przewyższające kwotę stanowiącą dolny limit wydatków, czyli przewyższające kwotę 7.000.000 zł Skoro zatem Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków wszystkie wydatki związane z Inwestycją (również wyższe od kwoty określonej w Zezwoleniu stanowiącej dolny limit wydatków) spełniające definicję wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 rozporządzenia zwiększały i zwiększać będą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia.

Z dniem 13 grudnia 2006 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215 z 2006 r. poz. 1581). W myśl § 8 ww. rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorców którzy uzyskali zezwolenia po dniu 31 grudnia 2000 r., za koszty inwestycji uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy. Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548). W myśl § 8 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Natomiast zgodnie z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 26, poz. 173) do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. W związku z powyższym do podmiotu prowadzącego działalność na terenie SSE w oparciu o zezwolenie wydane 22 marca 2004 r. ma zastosowanie Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r.w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 226, poz. 2286).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl