IPPB3/423-1198/08-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1198/08-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r., (data wpływu 27 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:

1.

wpłat z zysku w zakresie

* naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku - jest nieprawidłowe (dot. pytania oznaczonego nr 1)

* podstawy wyliczenia wpłat z zysku - jest prawidłowe (dot. pytania oznaczonego nr 2),

2.

ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie art. 72 § 1 pkt 1 dotyczącego powstania nadpłaty - jest prawidłowe (dot. pytania oznaczonego nr 3).

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wpłat z zysku w zakresie naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku i podstawy wyliczenia wpłat z zysku oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie art. 72 § 1 pkt 1 dotyczącego powstania nadpłaty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka P - C S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie kierowana i zarządzania operacyjnego majątkiem sieciowym elektroenergetycznego systemu przesyłowego. W dniu 21 maja 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie P P S.A. (dalej: P) tj. wówczas jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy, przyjęło uchwałę o wypłacie na rzecz Skarbu Państwa dywidendy rzeczowej w postaci akcji Spółki. W rezultacie, z dniem 21 maja 2006 r. Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tym samym, od dnia 21 maja 2008 r. Spółka podlega przepisom Ustawy.

W dniu 20 czerwca 2008 r. Wnioskodawca złożył Naczelnikowi I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze kwartalnej formy wpłacania zaliczek na poczet wpłat z zysku. Co do zasady, rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy, z tym że w związku ze zmianą formy prawnej Spółki, która miała miejsce w dniu 3 stycznia 2008 r. rok obrotowy 2008 rozpoczął się w dniu 3 stycznia 2008 r. i zakończy się dnia 31 grudnia 2008 r.

W dniu 6 sierpnia 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki P-O S.A., której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, przyjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego P - O S.A., który pokryty zostanie wkładem niepieniężnym w postaci akcji Spółki. W związku z powyższym, wysoce prawdopodobne jest, że przez 31 grudnia 2008 r. Spółka straci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (zbycie nastąpi w trybie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaka jest podstawa naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki za okres od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r. (pierwszy okres rozliczeniowy Spółki z tytułu zaliczek na poczet wpłat z zysku) tj. czy podstawą będzie zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., czy też zysk osiągnięty w okresie od dnia 2 stycznia 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., mimo że Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarb Państwa od dnia 21 maja 2008 r....

2.

Jaka jest podstawa do wyliczenia wpłat z zysku należnych od Spółki za 2008 r. w sytuacji gdy Spółka nabywa i traci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego 2008.

3.

Czy zaliczki na poczet wpłat z zysku uiszczane od zysku osiągniętego w okresie, w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej oraz czy Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu wpłat z zysku w trybie przepisów Ordynacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad.1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą do wyliczenia zaliczki należnej na poczet wpłat z zysku za pierwszy okres rozliczeniowy (tj. za trzeci kwartał 2008 r.) będzie zysk, po opodatkowaniu, osiągnięty w okresie od dnia 3 stycznia 2008 r. do dnia 30 września 2008 r.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 ust. 4 Ustawy jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane składać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, oraz wpłacać na rachunek tego urzędu skarbowego, zaliczki (miesięczne lub kwartalne) na poczet wpłat z zysku należnych Skarbowi Państwa. Zgodnie z przywołanym przepisem zaliczki na poczet wpłat z zysku za dany okres rozliczeniowy stanowią różnicę miedzy wpłatami z zysku należnymi od zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie okresy rozliczeniowe (miesiące lub kwartały). Powyższy przepis wprost wskazuje, iż wyliczenie wysokości zaliczki na poczet wpłat z zysku należnej za dany okres rozliczeniowy następuje w oparciu o zysk osiągnięty od początku roku obrotowego. Tak wyliczony zysk należy pomniejszyć o sumę zaliczek należnych za poprzednie okresy rozliczeniowe. Przepisy Ustawy nie wprowadzają szczególnych zasad obliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku, w sytuacji gdy Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego. W świetle powyższych regulacji należy przyjąć, iż w każdym przypadku, niezależnie od momentu, w którym spółka uzyska status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa podstawą wyliczenia wysokości zaliczek powinien być zysk osiągnięty od początku roku obrotowego. W omawianym stanie faktycznym. oznacza to, iż Spółka uiszczając pierwszą zaliczkę kwartalną, będzie zobowiązana do obliczenia wysokości zaliczki w oparciu o zysk osiągnięty od początku roku obrotowego, w którym Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa, czyli od dnia 3 stycznia 2008 r.

W praktyce oznacza to jednak, iż Spółka zobowiązana będzie do uiszczenia zaliczki od wpłat z zysku również w odniesieniu do zysku osiągniętego w okresie między dniem 3 stycznia, a 20 maja 2008 r., a więc w okresie, w którym Spółka nie posiadała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i nie była zobowiązana do uiszczenia zaliczek na poczet wpłat z zysku osiągniętego w tym okresie. Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyliczenie zaliczki na poczet wpłat z zysku należnej za pierwszy okres rozliczeniowy powinno nastąpić na podstawie zysku po opodatkowaniu osiągniętego za okres od dnia 3 stycznia do dnia 30 września 2008 r.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa i tym samym Spółka utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Natomiast w przypadku, gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce, podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

UZASADNIENIE

Przepisy Ustawy nie regulują sytuacji, w której uzyskanie i utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa następuje w trakcie tego samego roku obrotowego. W tej sytuacji zasady dotyczące sposobu wyliczenia zysku będącego podstawą rozliczenia wpłat z zysku należy wyinterpretować z ogólnych przepisów wyznaczających zakres zastosowania ustawy, tzn. wskazujących, iż obowiązek dokonywania wpłat z zysku dotyczy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa

Artykuł 1 Ustawy wskazuje, iż przepisy Ustawy stosuje się min. do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które to spółki (art. 2 Ustawy) są zobowiązane do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, iż okresem, w którym spółka podlega obowiązkowi w zakresie wpłat z zysku jest, co do zasady, okres, w którym spółka posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Tym samym podstawą ustalenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy powinien być zysk wypracowany w okresie, w którym spółka posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a zysk osiągnięty w danym roku obrotowym, ale w okresie poprzedzającym uzyskanie statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nie powinien podlegać obciążeniu wpłatami z zysku. W omawianym stanie faktycznym Spółka podlega przepisom Ustawy, i tym samym obowiązkowi podatkowemu w zakresie wpłat z zysku od dnia 21 maja 2008 r., tj. od dnia, w którym P wypłaciła na rzecz Skarbu Państwa dywidendę rzeczową w formie wszystkich akcji Spółki, w wyniku czego Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. W związku z powyższym, ustalenie wysokości wpłat z zysku należnych Skarbowi Państwa powinno nastąpić w oparciu o zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r., czyli od dnia w którym Spółka została objęta zakresem Ustawy.

Zgodnie z art. 3 Ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z dniem końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów). Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż spółka, która w trakcie roku obrotowego utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w sposób w nim wskazany, powinna podczas dokonywania rozliczenia rocznego wziąć pod uwagę także zysk netto za okres od dnia, w którym utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, do końca miesiąca, w którym nastąpiła utrata tego statusu. Przedstawione powyżej argumenty wskazują iż podstawą rocznego rozliczenia wpłat z zysku, w przypadku Wnioskodawcy powinien być okres od dnia 21 maja 2008 r., do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa, bądź do dnia 31 grudnia 2006 r., w przypadku, gdyby Skarb Państwa nie dokonał zbycia akcji Spółki.

W świetle powyższego konieczne jest ustalenie sposobu wyliczenia zysku osiągniętego we wskazanym powyżej okresie, będącego podstawą obliczenia wpłat z zysku należnych za rok obrotowy, w trakcie którego nastąpiło zarówno uzyskanie jaki utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych, a ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Zgodnie z § 5 Rozporządzenia jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, a w przypadku gdy zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania, w terminie 14 dni od jego sporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji w której spółka podlega przepisom Ustawy tylko przez część roku obrotowego, w celu prawidłowego obliczenia należnych wpłat z zysku spółka powinna ustalić za ten rok obrotowy na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego zysk za okres, w którym podlegała przepisom Ustawy. W omawianym przypadku Spółka będzie objęta przepisami Ustawy w okresie od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa, (lub do dnia 31 grudnia 2008 r., w przypadku, gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce). Następnie tak policzony zysk należy pomniejszyć o podatek należny od dochodu osiągniętego za ten sam okres. Wyliczony w ten sposób zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym będzie podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za 2008 r. (por. interpretacja z dnia 12 września 2007 r. wydana przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego, sygn. DP/423-117/07/AP).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych w praktyce nie pozwala na wyliczenie rzeczywiście osiągniętego zysku za okres obejmujący część miesiąca, tj. zysku osiągniętego w poszczególnych dniach. W związku z tym, zdaniem Spółki, zysk za okres wynoszący niepełny miesiąc powinien być obliczony proporcjonalnie do liczby dni, w których Spółka podlegała przepisom Ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy w praktyce należy więc, podzielić zysk za dany miesiąc przez liczbę dni przypadających w danym miesiącu, a następnie tak wyliczony "zysk dzienny" pomnożyć przez ilość dni, w których Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W omawianym stanie faktycznym oznacza to, iż zysk za okres od dnia 21 maja do 31 maja 2008 r. powinien wynieść 11/31 zysku osiągniętego przez Spółkę w maju 2008 r. Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, iż wyliczenie zysku netto za okres, w którym Spółka podlegać będzie obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku, nie wymaga sporządzenia i zatwierdzenia odrębnego sprawozdania finansowego obejmującego okres, w którym Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

W świetle powyższego Spółka w deklaracji rocznej W w pozycjach 4 i 5 powinna wskazać rzeczywisty okres za jaki składana jest deklaracja, pomimo iż we wzorze deklaracji zawarte jest sformułowanie, iż jest to deklaracja za rok obrotowy. A zatem w pozycji 4 deklaracji należy wpisać datę 21 maja 2008 r. Natomiast w pozycji 5 deklaracji należy wpisać ostatni dzień miesiąca, w którym Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, bądź też 31 grudnia 2008 r., w przypadku gdy nie dojdzie do zbycia przez Skarb Państwa zbycia akcji Spółki w 2008 r.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki zapłacone od zysku za okres od dnia 3 stycznia do dnia 20 maja 2008 r. będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej i Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu uiszczonych zaliczek ponad kwotę należną za okres, w którym Spółka objęta była przepisami Ustawy. Uzasadnienie Zgodnie z art. 2 ust. 6 Ustawy do wpłat z zysku stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych, za wyjątkiem sytuacji, w których Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, na wniosek organu reprezentującego Skarb Państwa, zwolni z obowiązku dokonywania wpłat z zysku jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące w całości lub części zadania na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa, lub przyzna tym spółkom ulgi we wpłatach z zysku. Spółka nie została zwolniona przez Radę Ministrów z obowiązku dokonywania wpłat z zysku, ani też nie została jej przyznana ulga podatkowa w tym zakresie. Zatem w omawianej sytuacji zastosowanie znajdą przepisy Ordynacji podatkowej, w tym m.in. przepisy rozdziału 9 Ordynacji podatkowej dotyczące nadpłaty.

Jak wskazuje art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego, lub nienależnie zapłaconego podatku. Natomiast zgodnie z art. 73 § 2 pkt 3 Ordynacji podatkowej, w przypadku wpłat z zysku należnych od jednoosobowych spółek Skarbu Państwa nadpłata powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przepisy jednoznacznie wskazują na możliwość powstania nadpłaty z tytułu wpłat z zysku. Podkreślić należy, iż art. 72 § 2 pkt 3 dotyczy każdej sytuacji, w której nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, stanowi różnica między kwotą zobowiązania z tytułu wpłat z zysku, a kwotą fizycznie uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Powyższy przepis nie rozróżnia przyczyn, dla których kwota zobowiązania z tytułu wpłat z zysku jest niższa od kwoty uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy także zaliczki na poczet wpłat z zysku, uiszczone od zysku wypracowanego w okresie, w którym spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, będą stanowić nadpłatę.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż sposób rozliczania zaliczek uiszczonych w trakcie roku obrotowego na poczet wpłat z zysku jest analogiczny dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa do sposobu rozliczania zaliczek w podatkach dochodowych. W podatkach tych zaliczki uiszczone w trakcie roku podatkowego zostają rozliczone dopiero w zeznaniu rocznym, a więc w identyczny sposób jak ma to miejsce we wpłatach z zysku. Przy przyjęciu powyższego systemu rozliczania zaliczek powstawanie nadpłaty z tytułu nadpłaconych zaliczek ma niejako charakter systemowy i jest immanentnie związane z konstrukcją podatku.

Potwierdzenie zastosowania przez ustawodawcę analogicznego systemu rozliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku potwierdza również umieszczenie przepisu określającego moment powstania nadpłaty we wpłatach z zysku oraz w podatkach dochodowych w art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej. Przepis ten określa bowiem moment powstania nadpłaty w podatkach, w których nadpłata ma charakter systemowy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, kwotę nadpłaconych zaliczek na poczet wpłat z zysku, za okres w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, uznać należy za nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. A zatem, podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatków dochodowych, spółka objęta obowiązkiem w zakresie wpłat z zysku może, zdaniem Wnioskodawcy, ubiegać się o zwrot nadpłaconych zaliczek, po złożeniu rocznej deklaracji o wpłatach z zysku należnych za rok obrotowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej wpłat z zysku w zakresie naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku (dot. pytania oznaczonego we wniosku nr 1) - za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), o których mowa w art. 1, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.) o wyborze okresu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, spółki, o których mowa w art. 1 ustawy, zawiadamiają właściwy miejscowo urząd skarbowy w formie pisemnego oświadczenia w terminie 30 dni po rozpoczęciu każdego roku obrotowego. Spółki nowo powstałe składają oświadczenia, o których mowa w ust. 2, w terminie 30 dni od dnia rejestracji, a spółki skreślone z listy, o której mowa w art. 6 ustawy, w ciągu 30 dni od dnia skreślenia (§ 1 ust. 3). Spółki, które nie złożą oświadczenia w terminie określonym w ust. 2 i ust. 3, dokonują wpłat zaliczek w okresach miesięcznych (§ 1 ust. 4).

Stosowanie do § 4 rozporządzenia, jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu, za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 21 maja 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie P P S.A., wówczas jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy, przyjęło uchwałę o wypłacie na rzecz Skarbu Państwa dywidendy rzeczowej w postaci akcji Spółki. W rezultacie z dniem 21 maja 2008 r. Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Z tym też dniem, Spółka zobowiązana została na podstawie ustawy o wpłatach z zysku do dokonywania wpłat z zysku, o których mowa w tej ustawie.

Obliczanie i uiszczanie zaliczek we wpłatach z zysku następuje w formie tzw. samoobliczania, na podstawie wysokości osiągniętego zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zaliczki jako część należności wpłacana z góry na poczet tej należności są wpłatami dokonywanymi na poczet, nie w pełni jeszcze, ukształtowanego zobowiązania z tytułu wpłat z zysku za rok obrotowy. Oznacza to, iż nawet w sytuacji, gdyby zaliczki były uiszczane w prawidłowej wysokości, ich łączna suma może nie odpowiadać wysokości zobowiązania rocznego. Rozwiązywaniu tych sytuacji służy właśnie dokonywanie ostatecznego rozliczania danego rodzaju zobowiązania o charakterze rocznym na podstawie deklaracji (zeznania) obejmującej cały okres rozliczeniowy, w trakcie którego wnoszone były zaliczki. W przypadku, gdy łączna kwota uiszczonych zaliczek jest wyższa niż kwota zobowiązania rocznego wykazana w deklaracji rocznej, mamy do czynienia z nadpłatą, która stosownie do art. 73 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy. Może się zdarzyć, iż z różnych względów przy dokonywaniu tego samoobliczenia podatnik pomyłkowo obliczy wysokość należnej zaliczki i w konsekwencji dokona również jej wpłaty w nieprawidłowej wysokości.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wyliczenie zaliczki na poczet wpłat z zysku należnej za pierwszy okres rozliczeniowy powinno nastąpić na podstawie zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego za okres od dnia 3 stycznia do dnia 30 września 2008 r., ponieważ w okresie od 3 stycznia 2008 r. do 20 maja 2008 r. Spółka nie była zobowiązana do wpłacania zaliczek na poczet wpłat z zysku z tego względu, że nie podlegała ustawie z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, jako że takiego statutu nie posiadała.

Co prawda obliczanie zaliczki odbywa się poprzez samodzielne obliczenie wysokości podatku i uiszczenie go bez wezwania w określonym terminie, jednak nie może odbywać się od zysku określanego w sposób dowolny.

Skoro obowiązkowi podatkowemu za rok obrotowy Spółka podlega od dnia 21 maja 2008 r., to nie można uznać, że w przypadku zaliczki będzie to inny dzień niż 21 maja 2008 r., w tym przypadku jak wnioskuje Spółka - 3 stycznia 2008 r.

Z wyżej powołanych przepisów prawa wynika, iż podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Skoro więc Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa z dniem 21 maja 2008 r., to uznać należy, iż wyliczenie zaliczki na poczet wpłat z zysku należnej za pierwszy okres rozliczeniowy, czyli za III kwartał 2008 r., powinno nastąpić na podstawie zysku po opodatkowaniu, osiągniętego za okres od 21 maja 2008 r. do 30 września 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego dotyczącego wpłat z zysku w zakresie wyliczenia podstawy wpłat z zysku (dot. pytania oznaczonego we wniosku nr 2) oraz w części dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie art. 72 § 1 pkt 1 dotyczącego powstania nadpłaty (oznaczonego we wniosku nr 3) - uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl