IPPB3/423-1195/08-4/KB - Sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie SSE a dostarczanych z magazynów położonych poza jej terenem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1195/08-4/KB Sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie SSE a dostarczanych z magazynów położonych poza jej terenem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) uzupełnionego doręczonym pełnomocnictwem na wezwanie Nr IP-PB3-423-1195/08-2/KB z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 1 października 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje po uruchomieniu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej E P M podstrefa L, dla potrzeb przechowywania wyprodukowanych w strefie wyrobów (puszek aluminiowych do napojów) korzystać z magazynów należących do innych Spółek z Grupy B w Polsce albo należących do podmiotów trzecich. Magazyny te położone będą poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej E P M Podstrefa L. Z magazynów tych będzie realizowana dostawa towarów, wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej E P M do ostatecznych nabywców. Dodatkowo Spółka zaznacza, że w dniu 23 stycznia 2008 r. uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej E P M P L. Podstawowym rodzajem działalności określonym w zezwoleniu jest produkcja aluminiowych puszek do napojów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody ze sprzedaży towarów (puszek aluminiowych do napojów) wyprodukowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej E P M, a dostarczanych z magazynów położonych poza terenem strefy będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. W myśl ust. 4 tego artykułu zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zakres działalności określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą polegającą na produkcji puszek aluminiowych do napojów wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i uzyskiwała przychody wyłącznie z ich sprzedaży. W opinii Spółki sam fakt składowania tych wyrobów w magazynach poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stano częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem. Zatem dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Poprawność stanowiska Spółki potwierdza postanowienie Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2 marca 2007 r. znak US.PD/423-74/WC/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, są wolne od podatku dochodowego. Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r., Nr 59, poz. 404 z późn. zm.). Artykuł 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r., Nr 42, poz. 274) stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy.

W myśl art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie m specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 163 z późn. zm.) pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych (...) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 7, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnicach przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Należy zauważyć, iż przepisy strefowe nie zawierają definicji działalności gospodarczej, zasadne w tym zakresie wydaje się odwołanie do przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.. Dz. U. z 2007 r. Nr 155., poz. 1095). Zgodnie z art. 2 tej ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Z przepisu tego wynikają zatem następujące kryteria świadczące o prowadzeniu działalności gospodarczej:

a.

rodzaj działalności: wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa itp.,

b.

osiąganie przychodów z tej działalności (zarobkowa),

c.

zorganizowany i ciągły sposób jej wykonywania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka w dniu 23 stycznia 2008 r. otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.. w zakresie produkcji aluminiowych puszek do napojów. W celu przechowywania wyprodukowanych w strefie produktów Spółka zamierza korzystać z magazynów położonych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej należących do innych spółek z grupy albo należących do podmiotów trzecich. Z magazynów tych będzie realizowana dostawa towarów do ostatecznych nabywców. Zdaniem Spółki fakt umiejscowienia produktów strefowych w magazynach położonych spoza obszarem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu "produktu strefowego", a więc dochód z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy zgodzić się ze Spółką, iż korzystanie z magazynów usytuowanych poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, należących do innych spółek z grupy, albo od podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej poza obszar strefy. Szczegółowo przedmiot działalności jaka ma być wykonywana przez Spółkę w strefie, określa otrzymane zezwolenie. Zgodnie z tym zezwoleniem działalnością objętą zwolnieniem jest działalność gospodarcza polegająca na produkcji aluminiowych puszek do napojów. Zatem produkt finalny w postaci aluminiowych puszek powstaje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zaś magazyny usytuowane poza obszarem strefy, pełniąc funkcję służebną w stosunku do działalności głównej, nie mają wpływu na naruszenie normy zawartej w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia. Tym samym stanowisko Spółki w przedmiocie zapytania jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl