IPPB3/423-112/11-4/MC - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej uzyskanego z tytułu odszkodowania wypłaconego w zamian za grunty przejęte przez gminę na budowę drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-112/11-4/MC Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej uzyskanego z tytułu odszkodowania wypłaconego w zamian za grunty przejęte przez gminę na budowę drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.) uzupełnione w dniu 28 kwietnia 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr IPPB3/423-112/11-2/MC (doręczone w dniu18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu uzyskanego odszkodowania wypłaconego za grunty przejęte przez miasto na budowę drogi - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z zapisem art. 1 ust. 2, 3, 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zapisami Statutu Spółdzielni, Spółdzielnia od roku 1986 r. realizuje przedmiot swojej działalności poprzez:

a.

budowanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczego własnościowego prawa do lokali, ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności,

b.

zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi jej własność w trybie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W latach 1994 -2002 Spółdzielnia wybudowała na własnych gruntach nabytych od osób fizycznych 18 budynków wielorodzinnych i 13 segmentów mieszkalnych (jednorodzinnych) w zabudowie szeregowej stanowiących część osiedla i ustanowiła w nich spółdzielcze własnościowe prawa do lokali na rzecz Członków Spółdzielni. Koszty zakupu gruntu zostały sfinansowane wkładami budowlanymi wniesionymi przez Członków Spółdzielni. Wkłady budowlane stanowiły równowartość przypadających na lokale całkowitych kosztów budowy budynków z urządzeniami i gruntem.

Pismem wojewody z 9 września 2009 r. Spółdzielnia została zawiadomiona o wydaniu decyzji o lokalizacji drogi przebiegającej obok osiedla. Na mocy tej decyzji zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, nieruchomości wyznaczone liniami rozgraniczającymi teren stały się własnością miasta. W dniu 28 maja 2010 r. zostały sporządzone protokóły wydania gruntów. W grudniu 2010 r. Spółdzielnia uzyskała odszkodowanie za część gruntów.

Działki ewidencyjne pomiędzy ulicą F. i Z. (oznaczone kolorem pomarańczowym na załączniku graficznym Nr I i Nr 2) zostały zakupione przez Spółdzielnię od prywatnych właścicieli w latach 1991-96 z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe.

Do roku 2002 działki te zostały przez Spółdzielnie zabudowane budynkami wielorodzinnymi, segmentami jednorodzinnymi i boksami garażowymi. Spółdzielnia nie uzyskała pozwolenia na budowę budynków na częściach działek położonych od strony ulicy Z.

Decyzją Wojewody z 11 września 2009 r. o ustaleniu lokalizacji drogi - ul. N. Spółdzielnia została wywłaszczona z gruntów (oznaczonych kolorem różowym na załączniku Nr 1 i Nr 2). Ww. decyzja zatwierdzała jednocześnie podział nieruchomości na potrzeby drogi ul. N., a nieruchomości wyznaczone liniami rozgraniczającymi teren stały się z mocy prawa własnością miasta. Na wywłaszczonej części działek do dnia przejęcia przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych znajdowały się tereny zielone - trawniki, teren do zabaw - boisko do piłki nożnej, parking dla mieszkańców osiedla.

Wywłaszczenie dotyczy 12-tu części działek ewidencyjnych (oznaczonych kolorem różowym na załączniku Nr 1 i Nr 2). Koszt zakupu wszystkich gruntów, także obecnie wywłaszczonych części, sfinansowany był wkładami budowlanymi Członków Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy uzyskany dochód stanowiący różnicę pomiędzy wartością odszkodowania a wartością nabycia gruntów stanowić będzie dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi korzystający ze zwolnienia podatkowego w przypadku przeznaczenia uzyskanego dochodu na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) jak również na wydatki, o których mowa w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskany dochód stanowiący różnicę pomiędzy wartością uzyskanego odszkodowania, a wartością nabycia gruntów stanowić będzie dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i powinien w przypadku przeznaczenia uzyskanego dochodu na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) jak również na wydatki, których mowa w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystać ze zwolnienia podatkowego.

Spółdzielnia powołuje się stanowisko Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z 16 grudnia 2009 r. nr DD6/8213/208/KWW/08/PK-465: "...nie tylko dochód uzyskany z tytułu przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego w odrębną własność stanowi dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Na gospodarkę tę składać się będą także dochody związane z gruntem (działka), na której wybudowany został dom jednorodzinny. Będą to zatem towarzyszące temu przekształceniu dochody uzyskane ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działki i udziału w gruncie.

Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni, że dochód uzyskany z powyższych tytułów jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Źródłem jego powstania są bowiem posiadane przez spółdzielnię zasoby mieszkaniowe (w tym przypadku jest nim dom jednorodzinny i grunt, na którym został on wybudowany (...)"

W naszym przypadku jest to grunt, który w całości łącznie z kosztami budowy budynków wielorodzinnych i jednorodzinnych został sfinansowany wkładami budowlanymi członków Spółdzielni, a obecnie części działek tego gruntu zostały zajęte pod drogę publiczną.

W interpretacji z 14 grudnia 2009 r. nr D06/8213/186/JQP/KWW/08/PK-494 Minister Finansów stwierdził, że budynki mieszkalne są nierozerwalnie i trwale związane z gruntami, na których zostały wybudowane. To oznacza, że także grunty wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. " (...)grunty, na których znajdują się tego rodzaju obiekty i urządzenia, również wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Związane z tego rodzaju gruntami przychody (np. na skutek nabycia ich własności przez zasiedzenie), stanowią zatem przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki.

Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni Mieszkaniowej, że wartość otrzymanego nieodpłatnie gruntu (przez zasiedzenie), na którym stoją budynki mieszkalne oraz gruntu znajdującego się w ich bezpośrednim sąsiedztwie, na którym znajdują się obiekty, pomieszczenia i urządzenia wchodzące w kład zasobów mieszkaniowych, ma wpływ na ustalenie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (...)"

Powyższe uzasadnienie utwierdza nas, że dochody pochodzące z odszkodowania za znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie budynków grunty, których nabycie sfinansowane zostało wkładami budowlanymi wniesionymi przez Członków Spółdzielni stanowi dochód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl