IPPB3/423-1109/08/GJ - Opodatkowanie dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1109/08/GJ Opodatkowanie dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka otrzymała w latach 2005-2008 dofinansowanie w formie dotacji na realizację Projektów szkoleniowych realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ZPORR na lata 2004-2006 w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach". Poziom dofinansowania Projektu w ramach Działań Priorytetu 2 ZPORR oblicza się w stosunku do całości kwalifikowalnych wydatków " w oparciu o progi dofinansowania. Generalna zasadą jest, iż kwalifikowane wydatki są finansowane w maksymalnie 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w maksymalnie 25% ze środków budżetu państwa.

Postawą prawną, do zawarcia ww. umowy był Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745).

Instytucją Wdrażającą ZPORR jest Wojewódzki Urząd Pracy właściwy dla danego regionu. Instytucją Pośredniczącą ZPORR jest Wojewoda.

Instytucją Zarządzającą ZPORR jest Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.

Zintegrowany Pogram Operacyjny Rozwoju Regionalnego ZPORR - jeden z siedmiu programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006. Program ten rozwija cele Narodowego Planu Rozwoju, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa, które będą uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) uprawnione instytucje składają w ramach Priorytetów wnioski o dofinansowanie swoich Projektów ze środków EFS. Wnioski zawierają m.in. budżet (planowane wydatki) realizacji danego Projektu, przewidywaną liczbę ostatecznych beneficjentów (kursantów) objętych wsparciem EFS, liczbę godzin szkoleniowych.

Następnie w ramach konkursu wyłaniany jest beneficjent, który będzie realizował cel Projektu. Instytucja, której przyznano dofinansowanie na realizację Projektu nazywa się beneficjentem. Po zakwalifikowaniu Projektu o dofinansowanie Instytucja Wdrażająca podpisuje umowę o dofinansowanie Projektu. Najważniejsze postanowienia umowy: określenie stron umowy, przedmiot umowy, wartość umowy, wielkość współfinansowania, warunki płatności, zasady sprawozdawczości i kontroli, sankcje za nienależyte wykonanie postanowień umowy, harmonogram realizacji postanowień umowy, harmonogram realizacji projektu.

W ramach kilku konkursów Spółka została wyłoniona jako beneficjent korzystający z dofinansowania Projektu w ramach Priorytetu 2, Działanie 2.1 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" ZPORR finansowanego z EFS.

Następnie beneficjent- Spółka ogłasza nabór na organizowane kursy w ramach Projektu dotowanego w 75% z EFS i w 25% z budżetu państwa. Kursy skierowane są do określonej w założeniach ZPORR kategorii osób, które są opisane we wniosku. Beneficjent ostateczny jest to osoba korzystająca z wdrażanej pomocy (uczestnik kursu). Beneficjent ostateczny nie ponosi kosztów kursu i egzaminu (są to świadczenia całkowicie bezpłatne dla osób, które z nich korzystają).

Wypłata dotacji dokonywana jest transzami na podstawie złożonych wniosków o płatność, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu.

Zgodnie zawartą umową z Instytucją Wdrażającą Beneficjent otrzymuje środki na realizację świadczonych usług szkoleniowych w Projekcie w formie transz na podstawie złożonego wniosku o płatność. Pierwsza transza wypłacana jest w wysokości 20% dofinansowania w terminie 21 dni roboczych od dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność na początku realizacji projektu. Wypłata kolejnych transz dofinansowania realizacji projektu jest uzależniona od rozliczenia ustalonej w umowie części (najczęściej 80%) wartości dotychczas przekazanego dofinansowania i złożenia wniosku o płatność następnie uznania przez Instytucję Wdrążająca dotychczasowych wydatków związanych z realizowanym Projektem za kwalifikowalne i zatwierdzenia wysokości wydatkowanej kwoty dofinansowania.

Przedmiotowe zatwierdzenie odbywa się na podstawie otrzymanej informacji z Instytucji Wdrażającej o wynikach weryfikacji wniosku o płatność. Informacja zawiera w szczególności następujące dane:

*

informacja o wydatkach kwalifikowalnych za okres objęty wnioskiem,

*

informacja o wydatkach uznanych za niekwalifkowalne,

*

informacja o wysokości kwoty dofinansowania jaka została rozliczona złożonym wnioskiem o płatność,

*

informacja o następnej transzy środków jaka zostanie przekazana na konto Beneficjenta. Wydatki w ramach świadczonych usług szkoleniowych w Projekcie ponoszone są zgodnie z budżetem Projektu. Często po zakończeniu realizacji Projektu pozostają środki niewydatkowane, które należy zwrócić do Instytucji Wdrażającej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w latach 2005-2008 w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ZPORR na lata 2004-2006 na realizację Projektu w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" (finansowane w maksymalnie 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w maksymalnie 25% ze środków budżetu państwa) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem wnioskodawcy, przyznane w latach 2005-2008 dofinansowanie w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ZPORR (w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach) na realizację Projektów korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych:

-

finansowanego w maksymalnie 75% z Europejskiego Funduszu społecznego -korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych " dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc".

-

finansowanego w maksymalnie 25% ze środków budżetu państwa - korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych: w latach 2005-2006 na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw " dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach", latach 2007-2008 na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są:

* dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych na realizację programów objętych Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006 nie korzystają z powyższego zwolnienia od podatku dochodowego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu wymagane jest:

1.

pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,

2.

faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.

Ad.1) Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest jednym z czterech instrumentów finansowych w ramach polityki strukturalnej Unii Europejskiej służących do finansowania działań mających na celu zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego poszczególnych regionów. Ze środków EFS realizowany jest Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, w tym programu ZPORR 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizujących projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego m.in. na realizację programów ZPORR czy innego funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków.

Ad. 2) Z treści Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia ZPORR w działaniach, w których jednym z rodzajów pomocy są szkolenia wynika, że podmiotami bezpośrednio korzystającymi z wdrażanej tego rodzaju pomocy są osoby, grupy społeczne lub środowiskowe. Podmioty te są ostatecznymi beneficjentami wdrażanej pomocy. Podmiotami wdrażającymi tę pomoc są instytucje publiczne lub prywatne odpowiedzialne za realizację i zlecanie działań, których określa się jako beneficjentów końcowych, będące instytucjami wdrażającymi. Beneficjenci końcowi zlecają wykonanie określonych świadczeń przeznaczonych dla ostatecznych beneficjentów wyspecjalizowanym podmiotom, instytucjom (projektodawcom) gwarantującym należyte ich wykonanie pod względem merytorycznym dla osiągnięcia celów określonym w Działaniu. Umowa zawarta pomiędzy beneficjentem końcowym a projektodawcą jest w istocie umową o świadczenie usługi na jego rzecz tj. instytucji wdrażającej. Zatem projektodawca jest podmiotem pośrednim wykonującym projekt, pełniącym rolę ostatecznego odbiorcy pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych. Podmiotów prowadzących szkolenia, będących ostatecznymi odbiorcami, nie można uznać za beneficjentów udzielanej pomocy. Pomoc jest skierowana do ostatecznych beneficjentów, którzy ją otrzymują w formie nieodpłatnych świadczeń pieniężnych.

Zatem wsparcie finansowe pochodzące ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych skierowane do osób, którym służyć ma ta pomoc, a więc ostatecznych beneficjentów, jest wolne od podatku dochodowego.

Na podstawie powyższego brak jest przesłanek, aby uznać za wolne od podatku dochodowego od osób prawnych dochody podatników, będących ostatecznymi odbiorcami, realizującymi usługi, za które otrzymują zapłatę, w tym także ze środków pomocowych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których była mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r. jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez podatnika nie jest zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2006 r., ponieważ zwolnieniu podlegały tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym dodany przez art. 1 pkt 18 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) wszedł w życie 1 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie tylko do dotacji z budżetu państwa, otrzymywanych od 2007 r. w zakresie programów na lata 2007-2013, nie zaś do tych wprawdzie realizowanych w r. 2007 czy 2008, ale dotyczących programów 2004-2006.

W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Spółkę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ani z art. 17 ust. 1 pkt 23, ani art. 17 ust. 1 pkt 14, ani też z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy spełnieniu przesłanek wynikających z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych obejmuje dofinansowanie przyznane Spółce w latach 2005-2008 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl