IPPB3/423-1085/11-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1085/11-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: - zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu wniesionego przez członka Spółdzielni wkładu budowlanego w zamian za ustanowienie na rzecz tego członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do miejsca postojowego - jest prawidłowe,

* opodatkowania dochodu z tytułu wniesionego przez członka Spółdzielni wkładu budowlanego w zamian za ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego - jest prawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży przez Spółdzielnię na rzecz osoby trzeciej prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży przez Spółdzielnię na rzecz osoby trzeciej prawa odrębnej własności lokalu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego - jest prawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu wniesienia przez członka Spółdzielni wkładu budowlanego w zamian za ustanowienie na rzecz dzieci członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego - jest prawidłowe,

* uznania za cel "związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych" wydatków przeznaczonych na sfinansowanie kolejnej inwestycji polegającej na wybudowaniu lokali mieszkalnych dla członków Spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) zamierza wybudować zespół zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i użytkowej z dwupoziomowym garażem podziemnym i lokalami użytkowymi na parterze.Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym niezabudowanej nieruchomości mieszczącej się w W. Nieruchomość ta stanowi własność m. W. W obręb części nieruchomości, która została objęta realizowaną przez Wnioskodawcę inwestycją wchodzą działki o nr ewidencyjnym 30/1, 30/2 30/3 30/4 30/5 30/6 z obrębu 6.12.05 i dz. Ew. nr 27/1, 27/2 i 27/3 z obrębu 6-12-10.Część nieruchomości obejmująca ww. działki ewidencyjne w chwili obecnej nie posiada wyodrębnionej księgi wieczystej.

Z uwagi na fakt, że dla terenu obejmującego ww. działki ewidencyjne nie uchwalono dotychczas planu zagospodarowania przestrzennego, Wnioskodawca w dniu 17 września 2010 r. wystąpił z wnioskiem do Prezydenta m. W. o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla części nieruchomości obejmującej ww. działki ewidencyjne. W dniu 9 lutego 2011 r. Prezydent m. W. wydał decyzję o warunkach zabudowy Nr 20/BEM/11 dla ww. części nieruchomości o treści zgodnej z wnioskiem Wnioskodawcy. Decyzja Prezydenta m. W. o warunkach zabudowy Nr 20/BEM/11 z dnia 9 lutego 2011 r. w chwili obecnej jest decyzją ostateczną i prawomocną. Z uwagi na powyższe planowana przez Wnioskodawcę inwestycja będzie realizowana na części nieruchomości obejmującej ww. działki ewidencyjne zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy. Następnie ww. część nieruchomości zostanie wydzielona jako odrębna nieruchomość, dla której zostanie założona księga wieczysta. Spółdzielnia przeznaczy ok. 60-70% nowopowstałych lokali wyłącznie dla swoich członków. Będą oni zobowiązani, w zamian za ustanowienie na ich rzecz prawa własności lokalu do uiszczenia wkładu budowlanego który będzie odpowiadał rzeczywistym kosztom inwestycji, w wysokości proporcjonalnej do wartości lokalu, który otrzymają w stosunku do kosztów budowy całego budynku. Pozostała część nowopowstałych lokali, tj. ok. 30-40% wszystkich lokali, będzie sprzedana osobom trzecim niebędącym członkami Spółdzielni. Kupujący, niebędący członkami Spółdzielni zobowiązani będą zapłacić za ustanowienie na ich rzecz prawo odrębnej własności lokalu na zasadach wolnorynkowych zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem spłat

Z prawem własności lokalu członek/osoba trzecia może uzyskać prawo do korzystania z miejsca parkingowego w garażu wielostanowiskowym podziemnym lub naziemnym z czym będzie wiązało się zwiększenie wkładu budowlanego lub ceny kupna. Lokale użytkowe na parterze budynku pozostaną własnością Wnioskodawcy w celu ich późniejszego wynajmowania i przeznaczania przychodów z tego tytułu na zaspokajanie potrzeb członków Wnioskodawcy.

Gospodarka zasobami lokalowymi Wnioskodawcy jest prowadzona w celu polepszenia warunków zamieszkiwania jego członków Wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) powstał pod koniec lat 70-tych XX wieku i większość administrowanych przez Wnioskodawcę budynków jak również infrastruktura osiedla na którym się one znajdują jest w złym stanie technicznym wymagającym dużych nakładów na remonty i modernizacje. Wnioskodawca nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb z samych opłat czynszowych oraz na fundusz remontowy. Członkowie Wnioskodawcy chcą aby Wnioskodawca zagospodarował posiadane wolne działki w celu wybudowania nowych lokali dla członków Wnioskodawcy i częściowo dla osób trzecich w celu podreperowania budżetu Wnioskodawcy. Pozostawienie na własność Wnioskodawcy lokali użytkowych w parterze budynku ma służyć zwiększeniu bieżących przychodów Wnioskodawcy i umożliwić pobieranie niższych opłat czynszowych i na fundusz remontowy od członków Wnioskodawcy. Dlatego też cały przychod zarówno w postaci wkładu budowlanego kwot wpłacanych przez osoby nie będące członkami jak również kwot pochodzących z czynszu najmu/dzierżawy lokali użytkowych Wnioskodawcy zostanie przeznaczony na zaspokojenie potrzeb członków Wnioskodawcy tj. przede wszystkim na remonty i modernizacje ww. budynków oraz infrastruktury osiedli. Ponadto Wnioskodawca rozważa również przeznaczenie części przychodu pochodzącego z ww. inwestycji na wybudowanie w przyszłości kolejnych lokali mieszkalnych przeznaczonych dla swoich członków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz swoich członków własność lokali z przeznaczeniem tych lokali na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

2.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., w sytuacji kiedy ustanowi własność lokalu na rzecz swojego członka z przeznaczeniem tych lokali na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

3.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu uzyskanej ceny sprzedaży, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., gdy sprzeda prawo własności lokalu w nowo wybudowanym budynku wielorodzinnym, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, osobie trzeciej z zaznaczeniem, iż lokal jest przeznaczony na cele mieszkaniowe i uzyskany z tego tytułu przychód przeznaczy w całości na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

4.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu uzyskanej ceny sprzedaży, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., gdy sprzeda prawo własności lokalu w nowo wybudowanym wielorodzinnym budynku, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w którym to lokalu będzie prowadzona działalność gospodarcza, polegająca na świadczeniu usług, a uzyskany przychód zostanie przeznaczony w całości na zaspokojenie potrzeb członków Wnioskodawcy.

5.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz dzieci członka prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

6.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, część dochodów pochodzących z przedmiotowej inwestycji będzie stanowiła cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych" i w konsekwencji będzie podlegała w tej części zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., jeżeli zostanie przeznaczona na sfinansowanie kolejnych inwestycji polegających na wybudowaniu lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. Nastąpi zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia na rzecz tego członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

Ad 2. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego na rzecz swojego członka, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany polegającą na świadczeniu usług na rzecz inny członków Wnioskodawcy.

Ad 3. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. z tytułu uzyskanej ceny sprzedaży, w przypadku sprzedania prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, na rzecz osoby trzeciej, a uzyskany z tego tytuły przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony w całości na zaspokojenie potrzeb swoich członków. Ad 4. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., w przypadku sprzedania prawa odrębnej własności lokalu, w którym będzie prowadzona działalności gospodarcza wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, na rzecz osoby trzeciej, a uzyskany przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony w całości na zaspokojenie potrzeb członków wnioskodawcy.

Ad 5. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz dzieci członka prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków Ad 6. Część dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z wkładów budowlanych oraz ceny sprzedaży lokali mieszkalnych jeżeli zostaną przeznaczone wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy będą stanowiły cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i w konsekwencji będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

Zgodnie z powszechnie przyjętym poglądem doktryny i orzecznictwa w celu zakwalifikowania konkretnych dochodów do kategorii dochodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1.

podatnikiem musi być jeden z podmiotów enumeratywnie w skazany w tym przepisie,

2.

dochody uzyskane przez ten podmiot zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

3.

dochody te zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych

4.

dochody te nie mogą być dochodami uzyskanymi z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 października 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1252/2009).

Z uwagi na fakt ze pojęcia zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie zostały wprost zdefiniowane w przepisach p.d.o.p. w celu ich prawidłowej interpretacji należy odwołać się do ukształtowanego w tej kwestii stanowiska orzecznictwa i doktryny. Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 przez: "zasoby mieszkaniowe" w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. należy rozumieć 1) znajdujące się w budynku lokale mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe strychy, piwnice, komórki, garaże 2) pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych w szczególności budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych, 3) urządzenia i uzbrojenia terenów na których znajdują się budynki mieszkalne w szczególności zbiorniki-doły gnilne szamba rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowle inżynieryjne (studnie itp.) budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe ulice, chodniki) inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia) 4) grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne. Podobne stanowisko w przedmiocie klasyfikacji "zasobów mieszkaniowych" wyrażone zostało również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 maja 2011 r. (sygn. akt 1LPB3/423-81/11- 2/JG) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt: ILPB3/423-85/11-4/JG).

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 278/2008, zgodnie z którym pojęcie "zasobów mieszkaniowych" należy rozumieć nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie.

Kolejną kwestią wymagająca wyjaśnienia dla potrzeb przedmiotowego wniosku jest określenie zakresu pojęciowego "gospodarowania zasobami mieszkaniowymi". Wobec braku legalnej definicji tego pojęcia, zarówno orzecznictwo, jak i doktryna odwołuje się do znaczeń poszczególnych wyrazów wchodzących w jego skład przyjętych w języku potocznym. Słownik Języka Polskiego PWN pod pojęciem "gospodarka" rozumie "gospodarowanie, rozporządzanie, kierowanie czymś". Pod pojęciem "gospodarować" - "rozporządzać zarządzać czymś, kierować gospodarką przedsiębiorstwa, miasta itp."; "rozporządzać" - "czynić coś, zgodnie z prawem, dysponować, zarządzać"; "kierować" "zarządzać czymś", "zarządzać" - "kierować czymś, administrować sprawować zarząd".

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że pojęcie gospodarowania " (...) nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia gospodarka" oraz pojęcia zasoby mieszkaniowe", na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym W pojęciu tak rozumianej gospodarki zasobami mieszkaniowymi mieści się także działalność polegająca na sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (...) (tak m in interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 maja 2011 r., sygn. akt 1LPB3/423-81/11-2/JG).

Powyżej przytoczone stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu należy uznać za zasadne, przede wszystkim z uwagi na podstawowy przedmiot działalności spółdzielni mieszkaniowych jakim zgodnie z art. 1 ust. 2 SMU jest m.in. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu a także budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych na rzecz członków spółdzielni. Należy przy tym zwrócić uwagę ze w ramach gospodarowania zasobami mieszkaniowymi należy traktować nie tylko zarządzanie istniejącymi juz zasobami mieszkaniowymi w sensie wybudowanych już budynków lub lokali mieszkalnych lecz także sytuacje gdzie dopiero dany budynek lub lokal ma zostać wybudowany (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1706/2009)

Z uwagi na powyższe, dochodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych będą m.in. dochody uzyskane z tytułu wkładów budowlanych uzyskanych od członków spółdzielni w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, jak również dochody uzyskane z tytułu sprzedaży wybudowanych przez spółdzielnię lokali na rzecz osób trzecich pod warunkiem, ze dochody te będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 maja 2008 r. sygn. akt IPPB3-423-401/08-2/ECH interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 maja 2011 r. sygn. akt lLPB3/423-85/11-4/JG).

Podobnie należy wydaje się traktować sytuację, w której z wniesionych wkładów budowlanych spółdzielnia ustanowi prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego na rzecz dziecka członka Wnioskodawcy. Nie sposób byłoby bowiem przyjąć, że zakres przedmiotowego zwolnienia zależny byłby od rodzaju podmiotu, na rzecz którego będzie ustanawiane prawo własności lokalu, zwłaszcza jeżeli ustawa wskazuje wprost wszystkie warunki jakie muszą zostać spełnione w celu objęcia danego przychodu zwolnieniem i nie ma wśród nich ograniczeń podmiotowych w stosunku do beneficjenta prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Inaczej analizowana sytuacja będzie się przedstawiała w przypadku ustanowienia odrębnej własności lub sprzedaży lokalu użytkowego. Z uwagi na fakt ze wszelkiego rodzaju zwolnienia podatkowe należy interpretować w sposób ścisły lokale użytkowe nie mieszczą się w definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych wobec czego transakcje mające za przedmiot lokale użytkowe bez względu na to, czy będą przeznaczone dla członków spółdzielni czy też osób trzecich nie będą mogły być objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p.

Ostatnią kwestią wymagającą interpretacji jest czy część dochodu uzyskana przez Wnioskodawcę będzie stanowiła "cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych" jeżeli zostanie przeznaczona na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy. Z uwagi na powyższe wywody zasadne wydaje się być stanowisko że przeznaczenie części tych dochodów na realizację inwestycji mającej na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb członków Wnioskodawcy będący jednocześnie jego podstawową działalnością jest zarazem celem związanym z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy. Jak już była mowa o tym wyżej, zasobami mieszkaniowymi nie są bowiem jedynie istniejące już obiekty, tj. np. lokale mieszkalne, ale również takie obiekty, które mają powstać w przyszłości. Warunkiem uznania tego typu przeznaczenia uzyskanych śródków jako cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkalnych wydaje się być to, że środki te powinny zostać przeznaczone na "zasoby mieszkaniowe" we wskazanym powyżej rozumieniu a zatem nie np. na cele budowy lokali użytkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej własnego stanowiska w zakresie odpowiedzi na pytania nr 1, 2, 4, 5 i 6 i nieprawidłowe w części dotyczącej stanowiska w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 3.

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,

2.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

3.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

4.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

5.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej: p.d.o.p.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do takich rodzajów dochodów należy zaliczyć również opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia zamierza wybudować zespół zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i użytkowej z dwupoziomowym garażem podziemnym i lokalami użytkowymi na parterze. W zamian za wkład budowlany Spółdzielnia ma ustanowić prawo własności lokali mieszkalnych i użytkowych na rzecz członków Spółdzielni wraz z prawem korzystania z miejsc postojowych. Nastąpi także sprzedaż odrębnej własności lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego (na działalność gospodarczą) wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego na rzecz osoby trzeciej. W zamian za wkład budowlany wniesiony przez członka Spółdzielni ustanowione zostanie na rzecz dzieci członka Spółdzielni prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego wraz z prawem korzystania z miejsca postojowego. Cały ten dochód ma być przeznaczony na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Spółdzielni.

W związku z powyższym należy uznać, że dochody uzyskane w zamian za wkład budowlany od członków Spółdzielni, którzy uzyskają prawo do lokalu mieszkalnego i korzystania z miejsca parkingowego są dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tak samo jak dochód uzyskany z wkładu budowlanego od członka Spółdzielni w zamian za ustanowienie na rzecz dzieci członka Spółdzielni prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego wraz z prawem korzystania z miejsca postojowego.

W odniesieniu do dochodu uzyskanego ze sprzedaży prawa do lokalu mieszkalnego osobie trzeciej wraz prawem korzystania z miejsca parkingowego należy stwierdzić, że nie jest to dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Biorąc pod uwagę specyfikę działalności spółdzielni mieszkaniowych, należy podkreślić, że spółdzielnie nie są nastawione na osiąganie zysku, a podstawowy cel do jakiego zostały powołane to zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych jej członków nie zaś działalność polegająca na budowaniu budynków w celu sprzedaży z zyskiem znajdujących się w nich lokali. Zatem sprzedając lokal mieszkalny wraz z prawem używania miejsca parkingowego osobie trzeciej Spółdzielnia działa jak zwykły deweloper i nie ma jakichś szczególnych racji, aby omawianą działalność uprzywilejować zwolnieniem podatkowym. Jest to dochód pochodzący z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska organu można przywołać prawomocny wyrok WSA w Krakowie z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1706/09.

Jednocześnie za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy odnośnie dochodów uzyskanych zarówno od członków spółdzielni jaki i osób trzecich z tytułu wkładu budowlanego lub sprzedaży lokali użytkowych (na prowadzenie działalności gospodarczej) ponieważ nie są one lokalami mieszkalnymi i nie wchodzą w skład zasobów gospodarki mieszkaniowej.

Właściwe jest także uznanie za "cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych" wydatkowania dochodów pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Spółdzielni. Zatem takie dochody w części wydatkowanej na budowę kolejnych lokali mieszkalnych dla członków spółdzielni będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych organ podatkowy podkreśla, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach w odniesieniu do konkretnych stanów faktycznych i nie mają charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl