IPPB3/423-1062/08-2/MW - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków spółki poniesionych na poczęstunek dla kontrahentów, oferowany w trakcie prezentacji nowych produktów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1062/08-2/MW Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków spółki poniesionych na poczęstunek dla kontrahentów, oferowany w trakcie prezentacji nowych produktów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest jednym z producentów rusztowań i szalunków w Polsce. Jest to rynek dynamicznie rozwijający się, zarówno jeśli chodzi o popyt jak również o rozwiązania technologiczno-techniczne. W celu pozyskiwania nowych rynków zbytu jak również utrzymania dotychczasowych, Spółka przez cały czas poszukuje nowych, lepszych rozwiązań dla oferowanych przez siebie produktów. Spółka pragnie zorganizować spotkanie dla swoich głównych odbiorców w celu prezentacji nowych wyrobów, nowych rozwiązań techniczno-technologicznych w już istniejących produktach. Z uwagi na fakt, iż zaprezentowanie nowych osiągnięć w tej dziedzinie wymaga zapoznania nabywców z możliwościami tego sprzętu w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistości, a większość z nich jest osobami, które są praktykami (pracują codziennie na tym sprzęcie) konieczne jest zaprezentowanie tych rozwiązań w taki sposób aby pokazać, że nowe rozwiązania są zgodne z już przez nich stosowanymi. W tym celu konieczne jest udostępnienie im w trakcie takiego pokazu możliwości samodzielnego sprawdzenia nowych rozwiązań (montaż i demontaż nowych wyrobów lub wyrobów ulepszonych). Dlatego takie spotkanie będzie trwało ok. 2 dni. Dla zaproszonych gości Spółka pragnie zamówić poczęstunek, w godzinach prelekcji będzie ograniczał się do kawy, herbaty, soków, wody mineralnej, ciastek oraz obiadu (składającego się z dwóch niewyszukanych dań, tradycyjnie jakiejś zupy i przysłowiowego schabowego). Ponadto Spółka w swojej siedzibie często przyjmuje na spotkaniach biznesowych kontrahentów, podczas których podawane są kawa, herbata, soki, woda mineralna, ciastka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki na taki poczęstunek - jako związane z całością przedsięwzięcia - można zaliczyć do kosztów podatkowych...

2.

Czy serwowany poczęstunek powinien zostać zakwalifikowany do kosztów reprezentacji...

3.

Czy wydatki na spotkania biznesowe organizowane w siedzibie Spółki można uznać za koszty uzyskania przychodów i nie zaliczać ich do kosztów reprezentacji...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Spółka uważa, iż użyty w tym przepisie zwrot "w celu" uściśla i zawęża grupę kosztów, które mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów do kosztów, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskanym lub spodziewanym przychodem. Jednocześnie, Spółka zaznacza, że nie zawsze następstwem poniesienia kosztu musi być przychód. Zdaniem Spółki chodzi przede wszystkim o uzasadnione, racjonalne działanie, wynikające z zamiaru jego osiągnięcia.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż koszty organizacji spotkania z kontrahentami, będącego formą prezentacji nowej gamy produktów firmy, spełniają przytoczone warunki, dające możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Bezsprzecznym jest bowiem fakt, iż aby sprzedać dany produkt, najpierw potencjalnych nabywców należy zapoznać z ofertą. Zdaniem Spółki koszty organizacji takiego przedsięwzięcia będą stanowiły w całości koszty uzyskania przychodów.

Spółka ma jednak wątpliwości odnośnie kosztów dotyczących poczęstunku zamówionego dla zaproszonych gości. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o P.D.O.P., nie uważa bowiem za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne. Aby rozstrzygnąć tę kwestię Spółka przytoczyła definicję reprezentacji ze Słownika języka polskiego Wydawnictwa PWN, bowiem jak wskazuje Wnioskodawca, przepisy prawa podatkowego nie definiują tego pojęcia. Według tego źródła, przez reprezentację rozumie się: "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Zatem zdaniem Spółki o ile zamówiony poczęstunek nie jest nadzwyczaj wystawny, okazały, wyszukany - nie powinien być zaliczony do kosztów reprezentacji, a zatem istnieje możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto Spółka podkreśla, iż celem tego spotkania jest zapoznanie odbiorców z nową ofertą firmy.

Uwzględniając powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż również wydatki na spotkania biznesowe organizowane w siedzibie Spółki w celu, np. podpisania nowego kontraktu nie noszą znamion okazałości, wystawności czy wyniosłości. Zatem zakup produktów spożywczych typu kawa, herbata, woda mineralna, soki, słodycze stanowiących zwyczajowy poczęstunek kontrahentów i należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółki taki poczęstunek nie jest traktowany jako coś niestandardowego, świadczącego o wytworności i o okazałości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że podatnik wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

*

poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

*

nie zakwalifikowanie kosztu do grupy kosztów nie uznawanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest tak wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuację należy oceniać odrębnie, stosując zasadę zdrowego rozsądku.

Wydatki więc nie tylko muszą być ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów ale jednocześnie -co ma zasadnicze znaczenie dla rozpatrywanej sprawy - nie mogą być wymienione w art. 16 ust. 1 wydatków nie uznawanych za koszt uzyskania przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego należy posłużyć się wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka organizuje spotkania dla swoich kontrahentów w celu prezentacji nowych wyrobów, nowych rozwiązań techniczno-technologicznych w już istniejących produktach. Ponadto Spółka organizuje spotkania biznesowe w siedzibie Spółki, np. w celu podpisania nowego kontraktu.

Odnosząc się do kwestii wydatków ponoszonych przez Spółkę na poczęstunek w trakcie spotkań z kontrahentami, takich jak kawa, herbata, soki, woda mineralna, ciastka, obiad oraz wydatków na poczęstunek w trakcie spotkań biznesowych organizowanych w siedzibie Spółki, tj. kawa, herbata, woda mineralna, soki, ciastka, stanowiących zwyczajowy poczęstunek kontrahentów i należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury należy stwierdzić, że ww. wydatki mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że przedmiotowe wydatki nie będą posiadały charakteru okazałości.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl