IPPB3/423-1035/08-2/AJ - Czy płatności wypłacane na rzecz kontrahentów Spółki (premie lub bonusy i wynagrodzenie za opisane powyżej usługi), których wysokość, co do zasady, jest kalkulowana jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki lub też jest ustalona ryczałtowo, stanowią koszty uzyskania przychodów dla Spółki?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1035/08-2/AJ Czy płatności wypłacane na rzecz kontrahentów Spółki (premie lub bonusy i wynagrodzenie za opisane powyżej usługi), których wysokość, co do zasady, jest kalkulowana jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki lub też jest ustalona ryczałtowo, stanowią koszty uzyskania przychodów dla Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych

*

w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów premii pieniężnych i wynagrodzeń - jest prawidłowe,

*

w zakresie metodologii dokumentowania kosztów - jest prawidłowe,

*

w zakresie kwalifikacji do kosztów bezpośrednich premii i wynagrodzeń opartych o kalkulację procentową - jest prawidłowe,

*

w zakresie momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

*

w zakresie kwalifikacji do kosztów pośrednich wynagrodzeń określonych ryczałtowo (kwotowo) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie aspektów związanych z rozliczeniem w ujęciu podatkowym premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Spółka Y Sp. z o.o. (dalej: "Spółka", "Y") jest częścią międzynarodowego koncernu (dalej: "Grupa Y") zajmującego się sprzedażą i dystrybucją kosmetyków takich marek jak: "Z", "A", "R", "G". Spółka dokonuje bezpośredniej sprzedaży produktów do:

*

dużych sieci handlowych (ze względu na odpowiednio duże możliwości jednorazowych zakupów),

*

hurtowni regionalnych będących niezależnymi podmiotami gospodarczymi, które następnie dystrybuują (odsprzedają) towar do mniejszych punktów handlu detalicznego,

*

punktów tzw. handlu tradycyjnego.

Powyższa sprzedaż dokonywana jest w oparciu o pisemne umowy z sieciami i hurtowniami. Jednocześnie, na podstawie powyższych umów, Spółka zobowiązana jest do wypłaty na rzecz tych podmiotów określonych kwot pieniężnych, o ile kontrahent spełni przewidziane w ww. dokumentach warunki. Przedmiotowe płatności są narzędziami promocyjnymi wykorzystywanymi przez Spółkę ze względu na wysoką konkurencyjność i wymagania rynku kosmetycznego, stosowanymi w celu zwiększenia poziomu sprzedaży. Na podsiewie wspomnianych pisemnych ustaleń z sieciami handlowymi i hurtowniami, Spółka zobowiązana jest m.in. do dokonywania następujących płatności:

1)

Premia od obrotów Na podstawie porozumień handlowych, Y zobowiązuje się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki. Płatność ta może mieć postać tzw. premii "warunkowej", która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego poziomu obrotów), lub tzw. premii "bezwarunkowej" - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego, czy dany poziom obrotów zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. Wysokość wypłacanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości obrotów towarami Y zrealizowanej przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych obrotów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez Odbiorców w danym okresie (tzw. premia "progowa"). Dodatkowo Spółka jest obciążana przez Spółkę z Grupy Y z tytułu bonusu międzynarodowego, liczonego jako procent od osiągniętych przez kontrahenta obrotów z tytułu sprzedaży towarów Spółki. Podstawą jego przyznawania jest umowa, na mocy której bonus nie jest wypłacany bezpośrednio na rzecz kontrahentów Spółki, ale jest przekazywany do spółki z grupy, do której należą jej kontrahenci, za pośrednictwem spółki z Grupy Y.

2)

Wynagrodzenia premiowe za działania marketingowe Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za przeprowadzenie określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są produkty oferowane przez Spółkę. W ramach tych działań Odbiorcy podejmują czynności polegające w szczególności na:

*

objęciu produktów Wnioskodawcy programem lojalnościowym adresowanym do ostatecznych klientów;

*

zamieszczeniu produktów Wnioskodawcy w materiałach promocyjnych Odbiorcy, standardowych i specjalnych;

*

dystrybucji materiałów reklamowych dostarczonych przez Wnioskodawcę;

*

czynnej promocji produktów Wnioskodawcy w punktach dystrybucji z udziałem hostess;

*

ekspozycji produktów Wnioskodawcy w szczególnym miejscu i szczególny sposób;

*

okolicznościowych akcjach promocyjnych;

*

promocji marki Y;

*

ogólnokrajowej akcji promocyjnej;

*

działaniach promocyjnych na rzecz nowego produktu.

Wysokość wynagrodzenia z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez sklepy ustalana jest zwykle jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki w danym okresie. W nielicznych przypadkach, wynagrodzenie ustalane jest kwotowo lub ryczałtowo.

3)

Premia logistyczna

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie za możliwość dostarczania przez Y produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego Odbiorcy rozproszonych na terytorium Polski, lecz do jednego, określonego magazynu centralnego Partnera. Świadczenie będące ekwiwalentem tej płatności obejmuje również dodatkowo organizację przez Odbiorców dalszej dystrybucji towarów Wnioskodawcy z magazynu centralnego do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej Odbiorcy. Wysokość udzielanej gratyfikacji pieniężnej uzależniona jest od wartości obrotów towarami Spółki dokonywanych przez Odbiorcę wdanym okresie rozliczeniowym.

4)

Prowizja za pośrednictwo Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie z tytułu pośredniczenia w koordynacji działań sieci sklepów rozprowadzających produkty Wnioskodawcy. Wartość usługi Odbiorcy określana jest jako procent kwoty stanowiącej wartość obrotów produktami Wnioskodawcy przez całą sieć sklepów koordynowanych przez Odbiorcę w określonym przedziale czasowym.

5)

Wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom wynagrodzenie z tytułu składania zamówień na zakup towarów droga elektroniczną (zamówienia mogą być bowiem składane drogą elektroniczną, papierową lub ustną). Wynagrodzenie za usługę Odbiorcy określane jest kwotowo i wypłacane za ustalony okres (rok).

Co do zasady, Spółka posiada następującą dokumentację określającą warunki wypłacania ww. premii pkt (1) oraz wynagrodzeń pkt (2)-(5):

*

pisemne umowy zawierane z sieciami handlowymi (lub też aneksy/załączniki do umów handlowo-dystrybucyjnych, pisemne warunki handlowe, porozumienia o warunkach handlowych), lub/oraz

*

korespondencję elektroniczną, zawierającą ustalenia handlowe dotyczące powyższych świadczeń,

*

okresowe porozumienia dla wybranych odbiorców.

*

Oprócz tego Spółka dysponuje odpowiednimi danymi systemowymi, na podstawie których dokonywane są kalkulacje potwierdzające prawidłowość przyznania danej premii kontrahentowi. Aby zapewnić odpowiednie udokumentowanie spełnienia warunków do wypłaty premii oraz wykonania powyższych usług marketingowych, oprócz pisemnych umówi ustaleń w formie korespondencji elektronicznej, Spółka posiada następuje dokumenty, m.in.: - faktury VAT/noty obciążeniowe (premie), - protokoły, - bieżące zastawienia, - korespondencję elektroniczną, - wewnętrzną procedurę akceptacji merytorycznej faktur w bazie L. Zgodnie z wewnętrzną procedurą akceptacji, każdy pracownik odpowiedzialny jest za przekazanie do Działu Księgowości oryginałów faktur wraz z materiałami potwierdzającymi wykonanie usług w dniu ich otrzymania. Materiałem potwierdzającym może być:

*

czasopismo/gazeta, w którym ukazała się reklama produktów Wnioskodawcy w formie oryginału, kserokopii lub pliku PDF,

*

gazetka/czasopismo/informator/folder promocyjny wydawany przez sieci handlowe w których znajdują się informacje o produktach Wnioskodawcy w formie oryginału, kserokopii lub w pliku PDF,

*

raporty tworzone przez sieci (np. na temat ilości sprzedanych produktów w poszczególnych halach - usługi M),

*

dokładna specyfikacja świadczonych usług (np. zestawienie świadczonych usług przez Kancelarię Prawną, makijażystki, merchandiserów, sieci handlowe w zakresie świadczonych usług promocyjnych),

*

korespondencja (w przypadku usług o charakterze doradczym),

*

ulotka, folder, informator, plakat reklamujący produkty Wnioskodawcy drukowany na zlecenie Spółki w celach promocyjnych,

*

protokół, kalkulacja (plik Excel), zestawienie, korespondencja elektroniczna - w przypadku wypłat premii i bonusów.

Następnie faktury oraz materiały potwierdzające poddawane są akceptacji merytorycznej bądź odsyłane do Dyrektora Działu. Jednocześnie Spółka zwraca uwagę, że w praktyce mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy Spółka otrzymuje faktury dotyczące poniesionych kosztów bezpośrednich (m.in. działań marketingowych, premii od obrotów) z dużym opóźnieniem, tj. w kolejnych latach podatkowych, następujących po roku podatkowym, którego przychodów dotyczą. Przedstawione powyżej premie pieniężne i bonusy były przyznawane przez Spółkę w przeszłości, są przyznawane obecnie oraz będą przyznawane w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy płatności wypłacane na rzecz kontrahentów Spółki (premie lub bonusy i wynagrodzenie za opisane powyżej usługi), których wysokość, co do zasady, jest kalkulowana jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki lub też jest ustalona ryczałtowo, stanowią koszty uzyskania przychodów dla Spółki?

2.

Czy opisana powyżej dokumentacja znajdująca się w posiadaniu Spółki, jest wystarczająca dla rozpoznania poniesionych kosztów jako kosztów uzyskania przychodu?

3.

Czy prawidłowe jest klasyfikowanie dokonywanych na rzecz kontrahentów płatności kalkulowanych w oparciu o procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki, jako kosztów bezpośrednio związanych z uzyskanym przychodem?

4.

Czy w sytuacji, gdy faktury dotyczące zapłaty premii (liczonej procentem od obrotu) wpłynęły do Spółki i zostały ujęte w księgach po zakończeniu roku podatkowego następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie, koszty zwiane z wypłatą przedmiotowych premii stanowią koszt uzyskania przychodów Spółki w roku następującym po roku podatkowym, którego przychodów bezpośrednio dotyczą oraz ujmowane są poprzez korektę zeznania rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych?

5.

Czy prawidłowe jest klasyfikowanie płatności na rzecz kontrahentów, ustalonych ryczałtowo lub kwotowo, jako kosztów pośrednio związanych z uzyskanym przychodem?

6.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Opisane powyżej premia pieniężne wypłacane na rzecz kontrahentów, jak również wypłacane przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów wynagrodzenie za usługi o charakterze marketingowym oraz za inne działania odbiorców na rzecz Spółki, powinny stanowić koszt uzyskania przychodów dla Spółki w pełnej wysokości.

Spółka swoje stanowisko opiera na brzmieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Spółki, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione odpowiednie warunki, a mianowicie:

*

wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

*

wydatek musi być definitywny (rzeczywisty),

*

wydatek musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

*

wydatek musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

*

wydatek musi zostać właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Na poparcie swojego stanowiska Spółka przywołała postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 22 czerwca 2006 r. (Nr ref. 1472/ROP1/423-155/198/06/MC).

Spółka zwróciła uwagę, że w obecnych warunkach gospodarczych warunkiem długotrwałej i dobrze układającej się współpracy z odbiorcami produktów Spółki (oraz związania ich ze Spółką) jest stosowanie systemu wypłacania premii za dokonywanie zakupów w Spółce.

Na poparcie tej tezy Spółka powołała się na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażone w decyzji wydanej 10 sierpnia 2007 r., (Nr ref. Y).

Według Wnioskodawcy premie przyznawane są za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za osiągnięcie wdanym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów, za realizację zamówień towarów, za realizację przez odbiorców określonego celu odsprzedażowego towarów nabywanych od Spółki, za zwiększenie poziomu sprzedaży produktów Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Uwzględniając opisaną sytuację, zdaniem Spółki wypłacanie premii pieniężnych przez Spółkę ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów Spółki. Pomiędzy wydatkiem poniesionym przez Spółkę z tytułu wypłaty premii pieniężnej hurtowniom oraz sieciom handlowym a wielkością osiągniętego przychodu zachodzi związek przyczynowo - skutkowy. W szczególności, wydatek ten jest ponoszony przez Spółkę w celu utrzymania na co najmniej dotychczasowym poziomie lub zwiększenia wielkości sprzedaży. Na poparcie tej konstatacji Wnioskodawca przytoczył postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Nr ref. Y). Dodatkowo Spółka wskazała, iż w postanowieniu z dnia 23 marca 2007 r. (Nr ref. Y) Naczelnik tego samego urzędu podkreślił, że w sytuacji, gdy premia przyznawana jest wyłącznie za spełnienie wcześniej określonych warunków to "premia stanowi nagrodę o charakterze motywacyjnym. Ma ona na celu podnoszenie efektywności współpracy pomiędzy kontrahentami". Spółka zwróciła także uwagę na pogląd wyrażony w tym samym piśmie, że: "premia pieniężna stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, ale również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych Podatnika z jego kontrahentami". Zdaniem Spółki będzie również stanowić koszt uzyskania przychodów premia pieniężna (tzw. bonus międzynarodowy), która nie jest wypłacana bezpośrednio na rzecz kontrahentów Spółki, ale jest przekazywana do spółki z grupy, do której należą jej kontrahenci, za pośrednictwem spółki z Grupy Y. Na potwierdzenie tego stanowiska przytoczono cytat z pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2008 r. (Nr IBPB3/1423-366/07/SD) - " (...) nie budzi wątpliwości fakt, iż wydatki Spółki związane z wypłacaniem premii pieniężnych na rzecz spółek są związane bezpośrednio z prowadzoną przez nią działalnością oraz mają bezpośredni wpływ na wielkość osiąganego przychodu Spółki i są w związku z tym ponoszone w celu jego uzyskania. Niewątpliwym jest również fakt, ze premia to wydatek ponoszony w celu zachowania i utrwalenia więzi gospodarczych Wnioskodawcy (...). Jest to zatem koszt ponoszony w celu utrzymania w sprawności źródła przychodów, jego zabezpieczenia tak, aby mogło funkcjonować i dawać przychody w przyszłości". Spółka zwróciła również uwagę, że usługi o charakterze marketingowym, jak również inne działania wykonywane przez odbiorców na rzecz Spółki, stanowią bardzo istotne narzędzia oddziaływania na rynek. Zdaniem Spółki, w warunkach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań mających na celu osiągnięcie przewagi nad innymi firmami. Według Spółki, powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 listopada 2006 r. (Nr ref. 1472/R0P1/423-356/06/k.m.), stwierdzającym, iż w sytuacji, gdy Spółka partycypuje w kosztach promocji prowadzonej przez sklepy przedmiotowe koszty mogą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodów, gdyż dotyczą towarów sprzedawanych przez Spółkę i ich promocja będzie miała wpływ na poziom sprzedaży" oraz w postanowieniu z dnia 27 lipca 2006 r. (Nr ref. T). Dodatkowo przytoczono cytat z interpretacji z dnia 22 czerwca 2006 r. (Nr ref. T) - "możliwość uzyskania premii bądź wyższego wynagrodzenia za spełnioną usługę skłaniać będzie nabywców do uatrakcyjniania sprzedaży towaru Spółki (w celu podwyższenia progu obrotów) oraz kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody". Powyższe aktywności wpływają zarówno na wzrost zainteresowania produktami Spółki wśród konsumentów (usługi marketingowe), usprawnienie obrotu towarem pomiędzy Spółką i jej kontrahentami (możliwość przekazywania produktów Spółki do magazynu centralnego kontrahenta, co ułatwi ich dalszą redystrybucję, organizacja przez odbiorców dystrybucji towarów nabytych od Spółki do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej), jak również wpływają bezpośrednio na odbiorców (sieci handlowe i hurtownie), którzy w zamian za zobowiązanie do wypłaty premii/wynagrodzenia dokonują m.in. zwiększonych zakupów produktów Spółki, utrzymują towary Spółki w ciągłej sprzedaży. Wydatki ponoszone w związku z udzielaniem spółkom premii i wypłacaniem wynagrodzenia za usługi są więc racjonalnie i gospodarczo uzasadnione. Pomiędzy nimi a uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami istnieje związek przyczynowo - skutkowy. Przyznanie premii jest istotnym elementem stosunków między stronami decydującym o atrakcyjności Spółki jako dostawcy.

Ad. 2

Według Wnioskodawcy (opierającego się na pismach organów podatkowych) kolejną przesłanką przemawiającą za uznaniem premii pieniężnej oraz wynagrodzenia za usługi za koszt uzyskania przychodu jest ich prawidłowe udokumentowanie. Wnioskodawca przywołał stanowisko Izby Skarbowej w Gdańsku zajęte w piśmie z dnia 23 listopada 2004 r. (Nr ref. T) - " (...) W kwestii udokumentowania, gdy preferencje skierowane są do nieoznaczonego nabywcy konieczne jest stworzenie regulaminu promocji, natomiast, gdy, preferencje skierowane są do oznaczonych kontrahentów, miedzy sprzedawcą, a nabywcą powinna zostać zawarta umowa określająca jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania (...)" oraz stanowisko Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zajęte w interpretacji z dnia 23 marca 2007 r. (Nr ref. T-T) - " (...) Udokumentowaniem premii pieniężnej powinna być w szczególności zawarta pomiędzy stronami umowa określająca jednoznacznie zasady przyznawania premii pieniężnych, sposób ich liczenia i dokumentowania (...)". Wnioskodawca zwrócił uwagę, że jest stroną takich umów w odniesieniu do większości dużych sieci handlowych. Umowy te zawierają zarówno warunki współpracy w zakresie wypłacania poszczególnych premii, jak również warunki płatności wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych usług o charakterze marketingowym oraz inne, opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, działania. W sytuacji, gdy warunki te nie są spisane w formie oficjalnego kontraktu, Spółka posiada innego rodzaju pisemne ustalenia dotyczące tych warunków (np. w formie korespondencji elektronicznej). Ww. umowy oraz porozumienia określają sposób wyliczenia premii oraz wynagrodzeń oraz tytuł do ich wypłaty. Prawidłowość wysokości kwot wynagrodzeń oraz premii jest każdorazowo weryfikowana przez Spółkę i następuje na podstawie prowadzonych w tym celu kalkulacji znajdujących się w gromadzonej przez Spółkę dokumentacji. Jeśli chodzi o dokumentację potwierdzających wykonanie na rzecz Spółki usług o charakterze marketingowym, oprócz pisemnych umów i ustaleń w formie korespondencji elektronicznej, Spółka posiada wewnętrzną procedurę, zgodnie z którą każdy pracownik odpowiedzialny jest za przekazanie do Działu Księgowości oryginałów faktur wraz z materiałami potwierdzającymi wykonanie usług. eśli chodzi o inne działania odbiorców wykonane na rzecz Spółki, za które Spółka będzie przekazywać odbiorcom odpowiednie wynagrodzenie (np. wynagrodzenie za możliwość dostarczania towarów do Centralnego Magazynu, wynagrodzenie za dystrybucję), Spółka informuje, że charakter tych działań wskazuje, że ich wykonanie łączy się z przygotowaniem określonych dokumentów (np. faktur VAT, protokołów, bieżących zestawień itp.), które automatycznie potwierdzają fakt ich wykonania.

Ad. 3

W ocenie Spółki, koszty, które ponosi w związku z wypłacaniem premii i bonusów oraz opisanymi powyżej usługami kalkulowanymi jako procent obrotu, stanowią dla niej koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Za klasyfikacją tych wydatków jako kosztów bezpośrednich przemawia fakt, że wysokość płaconego wynagrodzenia, jak również fakt świadczenia usług, jest ściśle powiązany z poziomem obrotu generowanym w związku ze sprzedażą towarów do kontrahenta świadczącego daną usługę. Na potwierdzenie tego stanowiska przywołano interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 listopada 2007 r., IPPB3-423-71/07-2/KB oraz z dnia 7 stycznia 2008 r., IP-PB3-423-381/07-4/KB) dotyczące premii (których wartość kalkulowana jest w oparciu o poziom obrotów), zgodnie którymi " (...) koszty premii zakwalifikować należy do kosztów bezpośrednich, ponieważ wydatek z tytułu premii będzie ściśle związany z konkretnymi przychodami jakie osiągnie Spółka (...). Koszt podatkowy powstaje zatem w dniu faktycznego zaksięgowania kosztu w księgach rachunkowych (...). Jeżeli więc kwotę premii zaksięgowano przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego istnieje możliwość przyporządkowania odpowiedniej części premii przychodom poprzedniego roku podatkowego, w związku z czym należy odpowiednią część premii zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu poprzedniego roku podatkowego. Jeżeli zaś zgodnie z przepisami o rachunkowości, kwotę premii zaksięgowano już po upływie ww. terminu, to wówczas nie istnieje możliwość uznania odpowiedniej części premii za koszty poniesione i zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów poprzedniego roku podatkowego, w związku z czym premia w pełnej wysokości stanowić będzie koszt uzyskania przychodów bieżącego roku podatkowego".

Ad. 4

W przypadku wystąpienia sytuacji, gdy faktury dotyczące zapłaty premii (liczonej procentem od obrotu) wpływają do Spółki i zostają ujęte w księgach po zakończeniu roku podatkowego następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie, koszty związane z wypłatą przedmiotowych premii powinny stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki w roku następującym po roku podatkowym, którego przychodów bezpośrednio dotyczą oraz ujmowane poprzez korektę zeznania rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych za ten rok (tj. rok podatkowy następujący po roku, za który składane jest zeznanie podatkowe). Wynika to z literalnego brzmienia art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było stworzenie możliwości uznania poniesionych wydatków za koszty uzyskania przychodów w roku następującym, po roku osiągnięcia odpowiadających im przychodów. Zdaniem Spółki, fakt otrzymania nawet z dużym opóźnieniem faktury nie może przesądzać o wyłączeniu poniesionego w celu uzyskania przychodów wydatku z kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 5

W odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Spółkę na opisane wyżej usługi, w przypadku których wynagrodzenie ustalone jest ryczałtowo lub kwotowo, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że takie wydatki powinny być klasyfikowane jako koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, argumentując, że nie można przypisać ich do konkretnych przychodów.

Podsumowując swoje stanowisko, Wnioskodawca stwierdził, że nie budzi wątpliwości fakt, iż wydatki związane z wypłacaniem premii pieniężnych oraz wynagrodzenia za wykonanie opisanych usług o charakterze marketingowym oraz innych działań wykonywanych na rzecz Spółki związane są bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalności oraz mają bezpośredni wpływ na wielkość osiąganego przez Spółkę przychodu. Niewątpliwym jest również fakt, że zarówno przedmiotowe premie jak i wynagrodzenie za usługi to wydatki ponoszone w celu zachowania i utrwalenia więzi gospodarczych Spółki z jej kontrahentami mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki. Jest to zatem koszt ponoszony w celu utrzymania w sprawności i zwiększenia źródła przychodów, jak również jego zabezpieczenia tak, aby mogło funkcjonować i dawać przychody w przyszłości. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, w celu udokumentowania dla celów podatkowych ww. płatności/aktywności, wystarczające jest posiadanie przez Spółkę pisemnych umów w tym zakresie lub porozumień i ogólnych warunków handlowych oraz odpowiednia weryfikacja wykonania przedmiotowych usług przez pracowników zgodnie z wewnętrzną procedurą Spółki. Zdaniem Spółki. wynagrodzenie za premie, bonusy lub usługi o charakterze marketingowym oraz inne działania wykonywane na rzecz Spółki, kalkulowane procentem od obrotu powinny być klasyfikowane jako bezpośrednie koszty uzyskanie przychodów. W przypadku, gdy faktury dotyczące zapłaty wynagrodzenia za aktywności przywołane w zdaniu poprzednim wpływają do Spółki i zostają ujęte w księgach po zakończeniu roku podatkowego następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie, koszty związane z wypłatą przedmiotowych premii powinny stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki w roku następującym po roku podatkowym, którego przychodów bezpośrednio dotyczą oraz powinny być ujmowane poprzez korektę zeznania rocznego za ten rok. Natomiast przywołane usługi oraz działania, których płatności ustalone zostały w oparciu o wynagrodzenie ryczałtowe, klasyfikowane są jako pośrednie koszty uzyskania przychodów. Dodatkowo, Spółka zwróciła uwagę, że wydatki związane z wypłacaniem przedmiotowych premii pieniężnych, jak również wynagrodzenia za usługi, jako procent od zrealizowanych z kontrahentem obrotów lub ustalone ryczałtowo lub kwotowo, nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

W przedmiotowej sprawie wydatki Spółki na rzecz jej kontrahentów (premie i wynagrodzenia) kalkulowane zarówno jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki, jak i określone ryczałtowo (kwotowo) stanowią (i będą stanowiły) koszty uzyskania przychodów zgodnie z treścią ww. art. 15 ust. 1 ustawy.

Usługi marketingowe (za które kontrahenci otrzymują "wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe") świadczone przez kontrahentów Spółki mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, co może doprowadzić do wzrostu przychodów Spółki. Działania takie służą uatrakcyjnieniu tej sprzedaży i niewątpliwie mogą przyczyniać się do wzrostu sprzedaży towarów objętych tą formą promocji. Koszt działań marketingowych, jako związany z uatrakcyjnieniem oferty (zarówno dla klienta bezpośredniego, jak i dla klienta końcowego) sprzedawanych towarów, pozostając w związku z potencjalnymi przychodami z tej sprzedaży stanowi w całości koszt uzyskania przychodów.

Również premie pieniężne ("premie od obrotów") będące wynagrodzeniem m.in. za realizację odpowiedniej wysokości obrotów przez kontrahentów Spółki, wypłacane na podstawie stosunków umownych łączących Wnioskodawcę i jej kontrahentów, stanowią (zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy) koszt uzyskania przychodu. Premie te stanowią swoiste wynagrodzenie wypłacane kontrahentom za podejmowanie działań mających na celu intensyfikację sprzedaży produktów Spółki i jednocześnie zachętę do maksymalizacji obrotów tymi produktami poprzez zapewnienie bezpośrednim odbiorcom konkurencyjnego poziomu realizowanej marży. Fakt, że wypłata przedmiotowych premii jest skorelowana z poziomem realizowanych zakupów dowodzi, że przedmiotowy wydatek w postaci wypłaconej premii pieniężnej jest związany z wielkością sprzedaży produktów Spółki, a więc został poniesiony w celu uzyskania przychodu. Nie ma przy tym znaczenia techniczny sposób przekazywania premii, ani ewentualny udział "pośredników" (w odniesieniu do "bonusu międzynarodowego").

Powyższe przesłanki przesądzają o prawidłowości zaliczenia tych premii do kosztów uzyskania przychodów.

Uzależnienie wysokości "premii logistycznej" (stanowiącej pewnego rodzaju refundację kosztów logistycznych odbiorcy związanych z towarami Wnioskodawcy) oraz "prowizji za pośrednictwo" (wynagrodzenia z tytułu koordynacji działań sieci sklepów) od poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym pozwala na ich identyczną kwalifikację jak "premii od obrotów".

"Wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną" określone kwotowo, podobnie jak wyżej wymienione, stanowi dodatkową zachętę dla Odbiorców do współpracy z Wnioskodawcą, chociaż jednocześnie znajduje odzwierciedlenie w minimalizacji kosztów obsługi klientów (rejestracji zamówień, fakturowania,..). W świetle tej korelacji brak jest przesłanek do wyłączenia tych wydatków z kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 2

Odnośnie kwestii dokumentowania operacji gospodarczych, należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokumentowania zdarzeń gospodarczych.

Przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy należy interpretować łącznie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku.

Odrębnymi przepisami, o których mowa wyżej, jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 1994 r. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.). Przepis art. 20 i 21 tej ustawy określa zasady dokumentowania operacji gospodarczych, a w szczególności warunki, jakim powinny odpowiadać dowody księgowe stanowiące podstawę zapisów w księgach rachunkowych.

Zgodnie z zapisem art. 20 ustawy o rachunkowości:

*

ust. 2 - podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej "dowodami źródłowymi":

1.

zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów,

2.

zewnętrzne własne - przekazane w oryginale kontrahentom,

3.

wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki,

*

ust. 3 - podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe:

1.

zbiorcze - służące do dokonania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych, które muszą być w dowodzie zbiorczym pojedynczo wymienione,

2.

korygujące poprzednie zapisy,

3.

zastępcze - wystawione do czasu otrzymania zewnętrznego obcego dowodu źródłowego,

4.

rozliczeniowe - ujmujące już dokonane zapisy według nowych kryteriów klasyfikacyjnych.

Podobnie, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie określa wymogów odnośnie wymienionych przez Wnioskodawcę faktur VAT (określonych w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opublikowanej w Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest nie tylko wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, ale także prawidłowym udokumentowaniem.

Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi z tej okoliczności skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Dlatego podatnik chcąc zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki z określonego tytułu, winien wykazać, że dane usługi zostały wykonane, zaś ich ocena daje podstawę do stwierdzenia związku przyczynowego pomiędzy wydatkami o charakterze marketingowym a uzyskanym przychodem. Jak wskazano powyżej podatnik powinien posiadać dowody dokumentujące wykonanie przedmiotowych usług.

Wnioskodawca w zakresie dokumentacji usług marketingowych wyjaśnił, że posiada dokumentację potwierdzającą wykonanie na rzecz Spółki usług o charakterze marketingowym. Oprócz pisemnych umów i ustaleń w formie korespondencji elektronicznej, Wnioskodawca posiada wewnętrzną procedurę, zgodnie z którą pracownik odpowiedzialny za daną jednostkę handlową ma obowiązek zweryfikować, czy dane usługi były wykonane na rzecz Spółki. Jeżeli więc, z powyższych dokumentów (m.in. z weryfikacji merytorycznej wykonania usługi marketingowej) wynika, co zostało wykonane (jakie czynności) w ramach danej usługi marketingowej, to należy stwierdzić, że Spółka zasadniczo wypełnia warunek prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Zauważyć jednocześnie należy, iż do instytucji interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, przewidzianej w art. 14b Ordynacji podatkowej, mają zastosowanie przepisy zakreślone w zamkniętym katalogu określonym w art. 14h tej ustawy. W konsekwencji do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym.

Z uwagi na okoliczność, iż postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego tut. Organ podatkowy, wydając interpretację indywidualną, nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego zmierzającego do ustalenia poprawności dokumentowania konkretnych operacji gospodarczych dla celów podatkowych.

Warto przy tym zauważyć, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tkest jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Analogicznie brak jest podstawy prawnej do analizy przepisów innych niż prawa podatkowego (w tym ustawy o rachunkowości) w trybie określonym w art. 14b Ordynacji podatkowej.

Ad. 3

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

*

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,

*

koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne, których wysokość uzależniona jest od obrotu, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży towarów, gdyż wywierają bezpośredni wpływ na decyzje w obszarze poziomu zakupów realizowanych przez klientów (m.in. z uwagi na korelację pomiędzy poziomem obrotów przedmiotowymi produktami a poziomem realizowanej marży przez bezpośredniego odbiorcę, kształtującym pozycję Spółki wobec podmiotów konkurencyjnych), jak również zachęca bezpośrednich klientów do podjęcia działań intensyfikujących sprzedaż produktów Wnioskodawcy, utrzymywania odpowiedniego asortymentu i poziomu zapasów w poszczególnych punktach sprzedaży...

W konsekwencji przedmiotowe premie (wynagrodzenia, prowizje) należy zakwalifikować do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, gdyż dotyczą sprzedaży na rzecz danego kontrahenta i zasadniczo konkretnej, określonej wysokości osiągniętego przychodu.

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania - jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są zobowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego - są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie zaliczenia premii i wynagrodzeń określonych procentowo do kosztów bezpośrednich należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4

W myśl art. 15 ust. 4c powołanej ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Analizując przypadek rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w okresie późniejszym, niż rok podatkowy następujący po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie, należy stwierdzić, zgodnie z wykładnią literalną ww. przepisu, iż niezbędne będzie (w celu uwzględnienia tych wydatków w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych) dokonanie korekty zeznania rocznego za ten rok (rok podatkowy następujący po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe). Należy bowiem uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż ustawodawca nie wprowadził ograniczeń czasowych w zakresie rozpoznania kosztów uzyskania przychodów, za prawidłowe.

Ad. 5

Ustawodawca stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje pośrednie koszty uzyskania przychodów jako koszty inne, niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Analizując przypadki "wynagrodzenia premiowego za działania marketingowe" oraz "wynagrodzenia za składanie zamówień drogą elektroniczną" ustalanych kwotowo (ryczałtowo) należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ww. wydatki należy uznać za koszty pośrednie, uznać za prawidłowe.

"Wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną" ma bowiem charakter refundacji określonych wydatków poniesionych przez odbiorcę (np. dodatkowych kosztów wprowadzania zamówień do systemu Wnioskodawcy, czy też zmian w oprogramowaniu wykorzystywanym przez odbiorcę w celu zapewnienia kompatybilności generowanych zamówień).

Niewątpliwie przyznanie takiego wynagrodzenia ma bezpośredni wpływ na pozycję Wnioskodawcy jako dostawy w stosunku do podmiotów konkurencyjnych, brak jest jednak w tym przypadku bezpośredniego związku pomiędzy konkretnymi decyzjami zakupowymi odbiorców, a tymi wynagrodzeniami. Należy zatem zakwalifikować wydatki tego typu do kosztów pośrednich.

Analogicznie "wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe" o charakterze ryczałtowym jakkolwiek może mieć bezpośredni związek z poziomem sprzedaży w określonym czasie do klienta końcowego (np. w przypadku "ekspozycji produktów Wnioskodawcy w szczególnym miejscu lub w szczególny sposób", "okolicznościowych akcji promocyjnych"), to nie należy tego utożsamiać z konkretnym przychodem ze sprzedaży do konkretnego odbiorcy (bezpośredniego). W rezultacie również te wydatki należy zakwalifikować do kosztów pośrednich.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 5 stanów faktycznych i 5 zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie premii pieniężnych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 900,00 zł.

Z uwagi na powyższe dodatkowa opłata dokonana w dniu 7 licpa 2008 r. w wysokości 150,00 zł - zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Spółkę rachunek bankowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl