IPPB3/423-1030/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1030/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń w ramach reklamy i promocji na rzecz podmiotu trzeciego na podstawie łączącej strony umowy kompleksowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń w ramach reklamy i promocji na rzecz podmiotu trzeciego na podstawie łączącej strony umowy kompleksowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł ze spółką E. A z siedzibą w S umowę, na podstawie której świadczy usługę kompleksową, w ramach której Wnioskodawca wykonuje czynności w zakresie reklamy, szeroko rozumianej promocji i informacji o produktach farmaceutycznych, które są sprzedawane w Polsce bezpośrednio przez firmę E. A, jak również promocji samej firmy E. A oraz producentów leków, od których E. A nabywa leki, które są dystrybuowane w Polsce.

Ponadto Wnioskodawca również przeprowadza bieżącą analizę poziomu sprzedaży w Polsce produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie E. A. Wnioskodawca również przeprowadza na rzecz E. A badania na wybranej populacji pacjentów, tzw. badania IV fazy, oraz wykonuje szereg czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie spółki E. A.

W ramach czynności dotyczących reklamy, marketingu oraz promocji produktów farmaceutycznych Wnioskodawca wykonuje w imieniu i na rzecz spółki E. A następujące czynności, tj.:

* opracowuje, wdraża i realizuje wszelkie aspekty kampanii reklamowych związanych z produktami farmaceutycznymi E. A sprzedawanych przez tą firmę na terenie Polski,

* wykonuje szereg działań reklamowych kierowanych do środowiska lekarskiego dotyczących produktów oferowanych przez E. A poprzez dystrybucję ulotek, mailing, zamieszczanie reklam produktów w czasopismach fachowych, rozprowadzanie broszur dotyczących produktów, sponsorowanie artykułów prasowych i reprintów związanych z promowanymi produktami, umieszczanie wkładek reklamowych w czasopismach fachowych, przekazywanie upominków / gadżetów opatrzonych logo firmy E. A logo producentów leków, od których E. A nabywa produkty farmaceutyczne sprzedawane w Polsce przez tą firmę,

* organizuje spotkania promocyjne dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze, podczas których promowane są (np. w formie reprezentacji) produkty sprzedawane w Polsce przez E. A,

* utrzymuje stale kontakty z osobami i podmiotami mającymi pośredni lub bezpośredni wpływ na zakup produktów farmaceutycznych,

* dostarcza bezpłatne próbki produktów farmaceutycznych sprzedawanych w Polsce przez E. A osobom upoważnionym do wystawiania recept w celach reklamowych przy uwzględnieniu wymogów zawartych w art. 54 Prawa farmaceutycznego,

* organizuje oraz sponsoruje konferencje, zjazdy, sympozja, kongresy naukowe i szkolenia, w których uczestniczą lekarze i osoby zajmujące się dystrybucją produktów farmaceutycznych.

Wszystkie powyżej opisane działania, zgodnie z art. 52 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego, stanowią reklamę produktu leczniczego, mającą na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

W związku z wykonywaniem na rzecz E. A wyżej wskazanych czynności marketingowych i promocyjnych, Wnioskodawca ponosi szereg kosztów, w tym m.in. koszty z tytułu:

* przekazywania lekarzom bezpłatnych próbek produktów leczniczych,

* zakupu artykułów spożywczych na spotkania promocyjne z lekarzami w zakładach opieki zdrowotnej i szpitalach

* zakupu usług gastronomicznych podczas spotkań promocyjnych z lekarzami połączonych z prezentacją produktów,

* zakupu upominków / gadżetów przekazywanych lekarzom,

* zakupu opakowań na upominki oznaczonych logo E. A, logo producentów leków, od których E. A nabywa produkty farmaceutyczne sprzedawane w Polsce lub produktu sprzedawanego przez E. A,

* przygotowania oraz wynajmu sal wykorzystywanych podczas spotkań promocyjnych,

* zapewnienia pobytu wykładowców na konferencjach, kongresach, seminariach naukowych,

* wynajmu sal wykładowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* druku zaproszeń dla lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* zakupu materiałów na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* finansowania wyjazdów lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* finansowanie kursów szkoleniowych dla lekarzy specjalizujących się w chorobach, w leczeniu których znajdują zastosowanie produkty farmaceutyczne sprzedawane przez E. A,

* zapewnienia poczęstunku podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* zapewnienia hotelu i wyżywienia (usługi gastronomiczne) dla wybranych uczestników konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* zapewnienia transportu lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* organizacji i wystroju stoisk reklamowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych (np. wynajem powierzchni, plansz, banerów, montaż światła, zakup przedłużaczy),

* zakupu artykułów spożywczych (ciastek, czekoladek, soków, owoców) na stoisko firmowe podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* zakupu kwiatów na stoisko firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych

* zakupu artykułów jednorazowego użytku na stoiska reklamowe firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych.

Zgodnie bowiem z zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a E. A umową, Wnioskodawca wystawia na rzecz E. A faktury i otrzymuje od tej firmy wynagrodzenie, które kalkulowane jest w oparciu o metodę "Koszt plus".

Wnioskodawca otrzymuje zatem od zagranicznego kontrahenta, tj. E. A wynagrodzenie, które obejmuje wszystkie wyżej opisane rzeczywiście poniesione w danym okresie rozliczeniowym przez Wnioskodawcę koszty w związku ze świadczoną usługą wykonywaną na rzecz spółki E. A oraz określoną w umowie marżę zysku dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyżej opisane wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę związane z wykonywaniem świadczeń w zakresie reklamy i promocji na rzecz E. A, w tym koszty usług gastronomicznych, stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w rozumienia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie opisane powyżej koszty ponoszone są przez Wnioskodawcę bezpośrednio w celu uzyskania przychodu w postaci wynagrodzenia, jakie Wnioskodawca otrzymuje od E. A.

Koszty te bowiem ponoszone są w związku ze świadczeniem usług na rzecz E. A na podstawie zawartej umowy. W konsekwencji opisane powyżej działania Wnioskodawcy, takie jak organizacja spotkań promocyjnych, przekazywanie upominków reklamowych, próbek leków, organizowanie i sponsorowanie konferencji, zjazdów, szkoleń stanowią zatem element składowy usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz E. A.

Wszystkie bowiem powyżej opisane działania wykonywane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłącznie promocję firmy E. A, producentów leków, których produkty są sprzedawane przez E. A w Polsce, bądź też promocję samych produktów farmaceutycznych sprzedawanych przez tą firmę na terenie Polski. Innymi słowy działania te nie mają na celu promocji Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że E. A wypłaca na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczone na jej rzecz usługi, które skalkulowane jest m.in. w oparciu o ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki z tego tytułu, w tym np. wydatki z tytułu zakupu usług gastronomicznych, czy też artykułów spożywczych oraz pozostałych opisanych powyżej wydatków związanych z organizacją spotkań, sympozjów, czy też szkoleń, w których uczestniczą lekarze.

Dlatego też w omawianym przypadku ponoszone przez Wnioskodawcę np. koszty zakupu usług gastronomicznych, artykułów spożywczych zużywanych w trakcie spotkań, czy też konferencji, koszty związane z organizowaniem i finansowaniem sympozjów, konferencji i spotkań dla lekarzy, koszty zakwaterowania lekarzy i prelegentów nie podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie mają one na celu promocji i poprawy wizerunku Wnioskodawcy, lecz firmy E. A oraz produktów sprzedawanych w Polsce przez tą firmę, bądź też producentów tych leków, których produkty dystrybuuje E. A w Polsce.

Dodatkowo podkreślić należy, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami na zakup usług gastronomicznych, artykułów spożywczych oraz organizację spotkań, sympozjów, czy też szkoleń dla lekarzy, a uzyskiwanymi przez niego przychodami.

Zgodnie bowiem z zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a E. A umową Wnioskodawca wystawia na rzecz E. A faktury i otrzymuje od tej firmy wynagrodzenie, które kalkulowane jest w oparciu o metodę "koszt plus".

Wnioskodawca otrzymuje zatem od zagranicznego kontrahenta, tj. E. A wynagrodzenie za rzeczywiście poniesione koszty w związku ze świadczoną usługą, które obejmują m.in. koszty zakupu usług gastronomicznych, czy też artykułów spożywczych oraz pozostałych opisanych powyżej wydatków związanych z organizacją spotkań, sympozjów, czy też szkoleń.

Z tego też względu zdaniem Wnioskodawcy wszystkie opisane powyżej wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem na rzecz E. A usług stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko zostało również przedstawione w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. akt ILPB3/423-155/07-2/EK), postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (sygn. akt 1471/DPD1/423-12/06/SG) oraz Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (sygn. akt 1472/ROP1/423-42/07/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić jeżeli poniesione wydatki:

* pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,

* nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku E. A Sp. z o.o. zawarła ze spółką E. A z siedzibą w Szwajcarii umowę, na podstawie której świadczy usługę kompleksową i wykonuje czynności w zakresie reklamy, promocji i informacji o produktach farmaceutycznych, które są sprzedawane w Polsce bezpośrednio przez firmę E. A, jak również promocji samej firmy E. A oraz producentów leków, od których E. A nabywa leki dystrybuowane w Polsce. Ponadto Wnioskodawca przeprowadza bieżącą analizę poziomu sprzedaży w Polsce produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie E. A. Wnioskodawca również przeprowadza na rzecz E. A badania na wybranej populacji pacjentów oraz wykonuje szereg czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie spółki E. A.

Zgodnie bowiem z zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a E. A umową, Wnioskodawca wystawia na rzecz E. A faktury i otrzymuje od tej firmy wynagrodzenie, które kalkulowane jest w oparciu o metodę "Koszt plus". Wnioskodawca otrzymuje zatem od zagranicznego kontrahenta wynagrodzenie, które obejmuje wszystkie wyżej opisane rzeczywiście poniesione w danym okresie rozliczeniowym przez Wnioskodawcę koszty w związku ze świadczoną usługą wykonywaną na rzecz spółki E. A oraz określoną w umowie marżę zysku dla Wnioskodawcy.

W związku z wykonywaniem na rzecz E. A wyżej wskazanych czynności marketingowych i promocyjnych, Wnioskodawca ponosi szereg kosztów, w tym m.in. koszty z tytułu:

* zakupu artykułów spożywczych na spotkania promocyjne z lekarzami w zakładach opieki zdrowotnej i szpitalach oraz na stoisko firmowe podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* zakupu usług gastronomicznych podczas spotkań promocyjnych z lekarzami połączonych z prezentacją produktów,

* przygotowania oraz wynajmu sal wykorzystywanych podczas spotkań promocyjnych,

* zapewnienia pobytu wykładowców na konferencjach, kongresach, seminariach naukowych,

* wynajmu sal wykładowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* druku zaproszeń dla lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* zakupu materiałów na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* finansowania wyjazdów lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* finansowanie kursów szkoleniowych dla lekarzy specjalizujących się w chorobach, w leczeniu których znajdują zastosowanie produkty farmaceutyczne sprzedawane przez E. A

* zapewnienia poczęstunku podczas konferenji, kongresów, seminariów naukowych,

* zapewnienia hotelu i wyżywienia (usługi gastronomiczne) dla wybranych uczestników konferencji, kongresów, seminariów naukowych,

* zapewnienia transportu lekarzy / osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,

* organizacji i wystroju stoisk reklamowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych (np. wynajem powierzchni, plansz, banerów, montaż światła, zakup przedłużaczy),

* zakupu kwiatów na stoisko firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych

* zakupu artykułów jednorazowego użytku na stoiska reklamowe firmy podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, które stanowią koszty świadczenia usług, czyli koszty wykonania czynności zleconych przez spółkę E. A, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl