IPPB3/423-1028/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1028/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów ponoszonych na rzecz Partnerów z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów ponoszonych na rzecz Partnerów z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się organizowaniem gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Działalność ta polega na instalowaniu oraz późniejszej obsłudze należących do Spółki automatów o niskich wygranych w punktach gier na automatach o niskich wygranych,czyli barach, restauracjach, stacjach benzynowych i innych miejscach spełniających wymogi przewidziane w ustawie. Miejsca te należą do osób trzecich, z którymi Wnioskodawca podpisuje umowy dzierżawy powierzchni pod automaty. W celu pozyskania tychże umów dzierżawy i zapewnieniu późniejszej obsługi zorganizowanych tam punktów gier, Wnioskodawca podpisuje umowy o współpracy gospodarczej z zewnętrznymi przedsiębiorcami, zwanymi dalej "Partnerami".

W myśl umowy Partner przyjmuje wykonywanie usług polegających na:

a.

wyszukiwaniu ewentualnych lokalizacji, w których Spółka będzie prowadzić działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych.

Usługa ta obejmuje w szczególności dostarczanie przez Partnera umów lokalizacji, przy czym stronami umów dzierżawy są wydzierżawiający i Wnioskodawca. Partner nie ma umocowania do zawierania umów dzierżawy lokalizacji w imieniu Spółki.

a.

reprezentowaniu Spółki przed właściwymi, wskazanymi w przepisach regulujących działalność w zakresie automatów o niskich wygranych, organami administracji publicznej w zakresie wycofywania lokalizacji dostarczonych przez Partnera

b.

obsłudze technicznej w zakresie hardware i software automatów do gier o niskich wygranych,

c.

utrzymaniu automatów do gier o niskich wygranych w stanie estetycznym i bezpiecznym dla użytkowników,

d.

dostarczaniu części i podzespołów zamiennych oraz transportu urządzenia do swojego punktu serwisowego w przypadku takiej potrzeby,

e.

niezwłocznym informowaniu upoważnionych pracowników Spółki o każdorazowym fakcie zniszczenia plomb nałożonych przez uprawnione organy wraz ze wskazaniem przyczyn ich uszkodzenia lub zerwania,

f.

doradztwie w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań technicznych,

g.

obsłudze interwencyjnej automatów do gier o niskich wygranych obejmującej w szczególności - usuwanie awarii i uszkodzeń według uznania, w tym również spowodowanych niewłaściwą eksploatacją, działaniami przestępczymi.

Za nadzór nad funkcjonowaniem punktu gier oraz rozliczanie automatów, polegające na miesięcznym sporządzaniu kart rozliczeniowych i poborze gotówki, odpowiadają pracownicy zatrudnieni w Spółce, posiadający świadectwa zawodowe wymagane w świetle przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

Wynagrodzenie Partnera za wykonywanie usług opisanych powyżej ustalane jest procentowo od uzyskiwanego przez Wnioskodawcę przychodu z tytułu eksploatacji automatów do gier o niskich wygranych w punktach gier wskazanych przez Partnera, pomniejszane o koszt wynagrodzenia pracownika, bądź pracowników nadzoru zatrudnionych w Spółce sprawujących bezpośrednią kontrolę nad prawidłowością funkcjonowania punktów gier powierzonych partnerowi, oraz o ewentualne koszty podróży służbowych i ewentualne straty spowodowane kradzieżą, bądź wprowadzaniem fałszywych środków pieniężnych.

Za przychód, o którym mowa powyżej uważa się różnicę pomiędzy sumą wpłat i sumą wypłat rozliczanych automatów do gier o niskich wygranych, po potrąceniu wielokrotności zryczałtowanego podatku od gier na automatach o niskich wygranych. Wielokrotność podatku określa ilość użytkowanych urządzeń.

Wynagrodzenie Partnera za wykonywanie ww. usług jest płatne na podstawie faktur VAT lub rachunków wystawionych przez Partnera. Partnerzy zwykle wystawiają faktury VAT lub rachunki w tym samym miesiącu, w którym wykonali usługę, ale zdarza się również, że wystawiają je w miesiącach następnych. Faktury VAT i rachunki są wystawiane na podstawie miesięcznego rozliczenia sporządzonego przez pracownika Wnioskodawcy, więc kwoty należnego wynagrodzenia są znane w ciągu 5 dni od zakończenia danego miesiąca kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W którym momencie koszty ponoszone na rzecz Partnerów, z tytułu wykonywania usług opisanych powyżej, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Czy kwoty należne Partnerom za dany miesiąc, nie zafakturowane w tym miesiącu, stanowią koszt miesiąca, w którym wykonano usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie należne Partnerom, z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym, są kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami. Ich wysokość jest ściśle uzależniona od osiągniętego przychodu, w obsługiwanych przez Partnera punktach gier na automatach, więc można je przypisać do konkretnego przychodu, wypracowanego przez automaty o niskich wygranych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 wynagrodzenie Partnerów stanowi koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody, czyli w miesiącu wykonania usługi, bez względu na datę wystawienia faktury lub rachunku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić jeżeli poniesione wydatki:

* pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,

* nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów uzyskania przychodów na koszty bezpośrednie i pośrednie.

Dla ustalenia momentu potrącenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów podatnik powinien rozpoznać sposób powiązania kosztów z przychodami.

W stanie faktycznym opisanym w treści wniosku, Spółka zajmująca się organizowaniem gier na automatach o niskich wygranych, w celu pozyskania umów dzierżawy powierzchni pod automaty do gry u osób trzecich i zapewnienia późniejszej obsługi zorganizowanych tam punktów gier, podpisuje umowy o współpracy gospodarczej z zewnętrznymi przedsiębiorcami, zwanymi dalej "Partnerami".

Za nadzór nad funkcjonowaniem punktu gier oraz rozliczanie automatów, polegające na miesięcznym sporządzaniu kart rozliczeniowych i poborze gotówki, odpowiadają pracownicy zatrudnieni w Spółce, posiadający świadectwa zawodowe wymagane w świetle przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

Wynagrodzenie Partnera za wykonywanie określonych w umowie o współpracy usług jest płatne na podstawie faktur VAT lub rachunków wystawionych przez Partnera. Partnerzy zwykle wystawiają faktury VAT lub rachunki w tym samym miesiącu, w którym wykonali usługę, ale zdarza się również, że wystawiają je w miesiącach następnych. Faktury VAT i rachunki są wystawiane na podstawie miesięcznego rozliczenia sporządzonego przez pracownika Wnioskodawcy, więc kwoty należnego wynagrodzenia są znane w ciągu 5 dni od zakończenia danego miesiąca kalendarzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie należne Partnerom z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym, jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodami, ponieważ jego wysokość jest ściśle uzależniona od osiągniętego przychodu w obsługiwanych przez Partnera punktach gier na automatach, więc można je przypisać do konkretnego przychodu wypracowanego przez automaty o niskich wygranych.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż Partner wywiązując się z przyjętych na siebie zobowiązań umownych przyczynia się do powstania po stronie Wnioskodawcy określonego przychodu, z drugiej zaś strony Partner z chwilą spełnienia swojego zobowiązania wobec Spółki nabywa roszczenie do wypłaty wynagrodzenia za wykonywanie określonych usług.

Tym samym po stronie Spółki powstaje zobowiązanie do jego uregulowania oraz koszt, który jest kosztem bezpośrednim, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy podkreślić, iż zobowiązanie Wnioskodawcy powstaje już z chwilą wykonania usług przez Partnera określonych na podstawie zawartej umowy i zobowiązanie to (koszt) odnosi się do konkretnych przychodów osiągniętych w konkretnym przedziale czasowym. Zatem fakt powstania tego kosztu (zobowiązanie), a nie sama faktura powinien determinować zasadność zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody, czyli w miesiącu wykonania usługi, bez względu na datę wystawienia faktury lub rachunku.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Na mocy art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

* są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

W myśl art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Należy przy tym dodać, że Spółka powinna posiadać dowody potwierdzające poniesienie przedmiotowych kosztów na rzecz Partnerów w poszczególnych miesiącach za wykonanie usług w postaci faktury VAT lub rachunku.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż:

* koszty ponoszone na rzecz Partnerów z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy współpracy, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,

* kwoty należne za dany miesiąc wynikające z umowy, nie zafakturowane w danym miesiącu stanowią koszt miesiąca, w którym wykonano usługę, z uwzględnieniem art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl